۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
کد خبر: 55353416

مطابق ماده ۶۳ قانون کار، روز تعطیل رسمی برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.


روز کارگر تعطیل رسمی است

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، روز کارگر، مطابق ماده 63 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، روز کارگر برای کارگران محسوب می شود و کارفرمایان حق ندارند در این روز کارگران را وادار به کار کنند.

در واقع، علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر (11 اردیبهشت) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید. بنابراین کارگران در این روز مانند جمعه ها، تعطیل هستند و می توانند از تنها روز خود در سال استفاده کنند.

طبق قانون، هیچ کارفرمایی اجازه ندارد کارگر را به اضافه کاری وادار کند، اما عمده کارفرمایان و پیمانکاران، روز کارگر را به مثابه روز کاری برای کارگران تلقی کرده و آنها را بعضا مجبور به کار می کنند، اما قانون کار بر تعطیل رسمی بودن روز کارگر برای کارگران تاکید دارد.

اگر کارفرمایان از کارگران بخواهند که در روز کارگر به انجام کار بپردازند، مزد این روز نیز مطابق ایام تعطیل سال باید به کارگران پرداخت شود و اگر به هر دلیلی کارخانه ای تعطیل نشود، اولا باید حضور در کار گارگران با توافق بین کارگران و کارفرما باشد و ثانیا و مطابق اضافه کاری در روز تعطیل برای کارگران محاسبه شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید