۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 55353377

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر سعی می‌کنید وزن خود را کاهش دهید یا وزن سالمی داشته باشید احتمالا مصرف منظم شیر به شما آسیبی نمی‌رساند.

فواید مصرف روزانه شیر برای بدن

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو،شیر (و به طور کلی لبنیات) مقصر بسیاری از پیامدهای ناخواسته برای سلامتی ما قلمداد شده‌اند. قطعا شنیده‌اید که لبنیات باعث آکنه و لکه‌های پوستی می‌شود، التهاب را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند دلیل کاهش وزن شما باشد. با این وجود، برای کسانی که به لاکتوز یا در کل به لبنیات حساسیت ندارند نتایج پژوهش این ادعاها را تایید نمی‌کنند. در واقع، نوشیدن یک لیوان شیر مغذی فواید چشمگیری دارد.

به گزارش فرارو به نقل از یاهونیوز، یک وعده ۲۳۶ میلی لیتری شیر حاوی ۸ گرم پروتئین، ۵۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین ب ۱۲.۲۵ درصد از نیاز روزانه به کلسیم و ۱۵ درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم و ویتامین د را تامین می‌کند که همه این فواید تنها در ۱۲۲ کالری گنجانده شده‌اند. ناگفته نماند این بسیار مقرون به صرفه‌تر از بسیاری از شیرهای جایگزین یعنی شیر غیر لبنی مانند شیر بادام یا جو دوسر است. با این وجود، زمانی که هر روز شیر می‌نوشید دقیقا چه اتفاقی برای بدن شما رخ می‌دهد؟

ممکن است سلامت استخوان شما بهبود یابد

شیر نه تنها یک منبع پروتئین گیاهی عالی است بلکه سرشار از کلسیم و ویتامین د می‌باشد دو ماده مغذی که برای سلامت استخوان‌ها حیاتی هستند. کلسیم یک ماده معدنی است و مورد نیاز برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی است. ویتامین د موجود در شیر به بدن ما کمک می‌کند تا کلسیم را از غذاهایی که می‌خوریم جذب کند. از آنجایی که شیر منبع خوبی از هر دوی این مواد مغذی است یکی از بهترین عناصری است که باید در رژیم غذایی خود به منظور سلامت استخوان‌ها در طول زندگی داشته باشید.

ممکن است باعث کاهش وزن شود

تصورات اشتباه زیادی در مورد این که چگونه نوشیدن شیر می‌تواند بر وزن تاثیر بگذارد وجود دارد با این وجود، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر سعی می‌کنید وزن خود را کاهش دهید یا وزن سالمی داشته باشید احتمالا مصرف منظم شیر به شما آسیبی نمی‌رساند. این تا حد زیادی به دلیل ترکیب رضایت بخش کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی موجود در شیر است. پروتئین و چربی می‌توانند شیر را فوق‌العاده غنی سازند و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. کربوهیدرات‌ها به شما انرژی می‌دهند و به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کنند.

یک تحلیل صورت گرفته که نتیجه آن در نشریه Nutrients منتشر شده نشان داد که گنجاندن لبنیات در یک رژیم غذایی با کالری محدود منجر به کاهش وزن و کاهش چربی بیش‌تر و همزمان کاهش روند از دست دادن عضلات بدون چربی می‌شود. این بدان معنا نیست که شیر یک ماده غذایی معجزه آسا برای کاهش وزن است.

بررسی دیگری از پژوهش‌ها نشان داد که مصرف شیر یا سایر محصولات لبنی منجر به کاهش وزن قابل توجهی نمی‌شود اما منجر به افزایش وزن نیز نمی‌شود. اگر هدف شما کاهش وزن یا حفظ وزن سالم است نوشیدن یک لیوان شیر در روز ممکن است به شما کمک کند البته اگر شیر ماده غذایی‌ای است که از آن لذت می‌برید.

ممکن است خطر دیابت خود را کاهش دهید

مصرف شیر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. ارزیابی‌ای صورت گرفته از ۲۲ پژوهش (که تقریبا ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شدند) نشان داد که مصرف لبنیات با خطر دیابت رابطه معکوس دارد. این بدان معنی است که هر چه افراد به طور منظم لبنیات مصرف کنند احتمال ابتلای‌شان به بیماری دیابت کاهش می‌یابد. پژوهش‌های دیگری نشان داده‌اند که جایگزینی نوشیدنی‌هایی که به آن شیر افزوده شده نیز به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کنند.

ممکن است به سلامت قلب خود کمک کنید و احتمالا به آن آسیبی نرسانید

شواهد متناقض زیادی در مورد تاثیر شیر بر سلامت قلب وجود دارند. روزهایی را به خاطر می‌آورید که رژیم‌های کم چرب رایج بود و شیر بدون چربی تنها شیری بود که افراد می‌نوشیدند؟ این موضوع می‌تواند تا حدی باعث سردرگمی شود. خوشبختانه اکنون می‌دانیم که چربی جزء مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. با این وجود، رابطه شیر با سلامت قلب کمی پیچیده‌تر است.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که محصولات لبنی خطر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش می‌دهند که می‌تواند به دلیل محتوای پتاسیم موجود در آن باشد در حالی که پژوهش‌های دیگری نشان می‌دهند که لبنیات با بروز خطر بالاتر سکته مغزی مرتبط است که عمدتا به دلیل محتوای چربی اشباع شده است.

پژوهش‌های متعددی نشان می‌دهند که مصرف شیر و بیماری قلبی اصلا ارتباطی با یکدیگر ندارند. از این موارد چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ به طور کلی، بخش عمده پژوهش‌های اخیر صورت گرفته نشان می‌دهند که شیر تاثیر مفید اندکی بر روی سلامت قلب دارد و یا حتی می‌تواند خنثی باشد و تاثیر چندانی نداشته باشد. مانند هر ماده غذایی دیگری اگر شیر را دوست دارید در حد اعتدال از آن لذت ببرید.

ممکن است خطر زوال شناختی خود را کاهش دهید

ویژگی‌های تغذیه‌ای چشمگیر شیر می‌تواند دلیلی باشد که می‌تواند به شما کمک کند با افزایش سن از نظر ذهنی فعال‌تر و با توان بیش‌تری باقی بمانید. بررسی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف شیر با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. مطالعه دیگری در مجله Nutrients نشان دادند که لبنیات بدون چربی، لبنیات تخمیر شده و دوغ با عملکرد اجرایی بهتر مرتبط هستند. بنابراین، افزودن مقداری شیر به جو دوسر صبحگاهی یا به عنوان یک میان وعده ممکن است به تقویت سلامت مغز شما کمک کند.

رابطه پیچیده شیر با ابتلا به سرطان‌های مختلف

پژوهشگران تصور می‌کنند که یکی از دلایلی که شیر ممکن است از پیری سالم حمایت کند مواد مغذی‌ای است که شیر فراهم می‌کند. شیر منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و ویتامین ب ۱۲ است که همگی از مواد مغذی حیاتی برای افراد مسن هستند.

با این وجود، با مصرف شیر ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهید و به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر را افزایش دهید.

زمانی که صحبت از تاثیر مصرف شیر بر خطر سرطان می‌شود پاسخ پیچیده است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف شیر ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد در حالی که خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر را افزایش می‌دهد. نتیجه یک بررسی در نشریه Nutrition & Metabolism نشان داد که مصرف زیاد شیر به طور مداوم با خطر کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

در حالی که پژوهشگران بیان می‌کنند که سازوکارهای کاهش خطر ابتلا به سرطان نامشخص هستند آنان تصور می‌کنند که کلسیم موجود در محصولات لبنی می‌تواند خواص شیمیایی پیشگیرانه داشته باشد.

با این وجود، نتیجه پژوهش دیگری که در این بررسی گنجانده شده است نشان می‌دهد که مصرف بالای شیر به دلیل محتوای کلسیم بالای آن با خطر بالاتر ابتلا به سرطان پروستات در مقایسه با مصرف کمتر شیر مرتبط است (اگرچه این نتایج برای مکمل‌های کلسیم یا منابع غیر لبنی کلسیم مشاهده نشدند). شواهد کافی برای نتیجه گیری در مورد سرطان سینه، سرطان مثانه، سرطان تخمدان و سایر انواع سرطان وجود نداشت.

برای روشن شدن موضوع این بدان معنا نیست که یک لیوان شیر روزانه شما باعث ابتلا به سرطان می‌شود. با این وجود، شواهد نشان می‌دهند که انجام پژوهش‌های بیش‌تری برای روشن شدن رابطه شیر و ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها مورد نیاز هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید