رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با خبرنگاران به سوالاتی در زمینه قیمت دارو، پوشش بیمه دارو و ارز دارو و تجهیزات پزشکی پاسخ داد.

چه تعداد داروی جدید به فهرست دارویی کشور اضافه خواهد شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از خبرنگاران‌جوان، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با خبرنگاران به سوالاتی در زمینه قیمت دارو، پوشش بیمه دارو و ارز دارو و تجهیزات پزشکی پاسخ داد.

بهرام دارایی: زمانی دچار چالش بودیم که تامین ارز ما در گروی تامین ارز دولتی بود. دولت سیزدهم زمانی روی کار آمد که ارز ترجیحی به اتمام رسیده بود و ما به کمک دولت تلاش کردیم که داروی مورد نیاز بیماران را تامین کنیم.

قبل از کرونا ۴ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی تامین شد و در سال ١۴٠٠ این رقم به ٢ میلیارد دلار رسید. در تامین دارو و تجهیزات پزشکی دچار چالش شدیم و از پیک ششم کرونا، این پیک را بدون چالش دارو و تجهیزات پزشکی گذراندیم.

چه تعداد داروی جدید به فهرست دارویی کشور اضافه شده است و اضافه خواهد شد؟

سازمان غذا و دارو بعد از سه سال بسته بودن فهرست دارویی کشور را باز کرد و ٢١ قلم دارو را وارد فهرست دارویی کردیم . این روند برای تامین داروهای با فناوری بالا برای تامین داروی بیماران خاص و صعب العلاج ادامه دارد. با بستن فهرست دارویی کشور تولید داروهای جدید و با فناوری‌های بالا میسر نبود و ما مسیر را برای شرکت‌های دانش بنیان باز کردیم. ما اساسنامه سازمان غذا و دارو را تدوین کردیم تا بتوانیم سازمان را پویاتر کنیم.

چه میزان واکسن در دوران کرونا تامین و مصرف شد؟

یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم تامین واکسن کرونا بود. همان گونه که از شرکت‌های دانش بنیان برای تامین واکسن استفاده کردیم، ٢٠٠ میلیون واکسن تحویل مراکز بهداشتی شد که ۵٠ میلیون دوز واکسن داخلی بود و در پیک ششم توانستیم پیک را مدیریت کنیم.

سامانه تی تک تاکنون چه میزان تکمیل شده است؟

یکی از اقدامات، حمایت از کالاهای سلامت محور دانش بنیان بود و نیازمندی‌ها در این حوزه را احصا کردیم و در اولویت قرار دادیم. ابر سامانه تی تک با ٢۵ زیر سامانه به شفافیت در این حوزه کمک خواهد کرد. این سامانه مراحل تکمیل را طی می‌کند.

در زمینه صادرات دارو چه اقداماتی انجام شد؟

ما در زمینه توسعه صادرات تفاهم نامه‌ای را منعقد کردیم و امور مربوط به نظارت، بازرسی و صدور گواهی را واگذار کردیم. اگر ما راه را برای صادرات دارو باز نکنیم، تولید متوقف خواهد شد. در تولید واکسن یکی از اهداف زیرساخت‌ها توسعه صادرات به خارج از مرزها بوده است.

پوشش بیمه‌ای داروهایی که گران شده بودند، چه شد؟

با مذاکراتی که با بیمه داشتیم از ٢۵٠ دارویی که به موقع تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند، ١٠٠ قلم از چند روز پیش تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. باید دانست که ٢ هزار و ۵٠٠ قلم دارو تحت پوشش بیمه دارو بودند که ٢۵٠ قلم داروی جدید به این تعداد افزوده می‌شود.

تامین و تخصیص ارز تجهیزات پزشکی چگونه است؟

در تامین تجهیزات تخصصی تجهیزات پزشکی ما گرفتار ارز ترجیحی هستیم. ما در این حوزه سهمیه ویژه نداریم و با توجه به نیازسنجی اقدام به تامین تجهیزات می‌کنیم. نیازسنجی به کمک معاونت درمان انجام می شود. نیازسنجی با توجه به شرکت‌ها نیست و ما تجهیزاتی را تامین نمی‌کنیم؛ مگر آن که شرکت‌ها خدمات پس از فروش را ضمانت کنند.

چرا قیمت برخی داروها افزایش پیدا کرد؟

در رسانه‌ها جوی با عنوان «افزایش قیمت سرسام آور دارو» راه افتاد. باید دانست که داروی خارج از فهرست یا برند را پزشکان تجویز می‌کنند که گاهی رسانه‌ها روی این داروها متمرکز می‌شوند. در آمریکا از ١۶ هزار قلم حدود ١٠ هزار قلم را در فهرست دارویی خود قرار می‌دهند و محدودیت منابع موجب می‌شود ما داروها را برای ورود به فهرست دارویی اولویت بندی کنیم.

ما در داروی بیماران خاص و صعب العلاج و حتی دارویی مانند ریتالین، داروی برند را وارد کردیم. پارسال ما دو برابر سال قبل ارز برای تامین داروی بیماران تالاسمی تخصیص دادیم و امسال یک بار جلسه قیمت گذاری دارو برای قیمت داروهایی که برای اولین بار وارد فهرست شدند برگزار شد. از این به بعد نمایندگان بیمه و نماینده سازمان حمایت و مصرف کنندگان در کمیسیون قیمت گذاری دارویی حضور خواهند داشت تا هر اصلاح قیمتی با پوشش بیمه‌ای باشد و پرداختی از جیب بیماران افزایش پیدا نکند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید