به نظر می‌رسد در آستانه هفته و روز معلم دولت سیزدهم و به طور مشخص وزارت آموزش و پرورش باید فکری به حال این وضعیت بکند. آیا وزارتخانه آموزش و پرورش نمی‌تواند یک پاسخ مشخص، روشن و قطعی به فرهنگیان بدهد؟ آیا در آستانه روز معلم، معلم‌ها باید هم‌چنان بلاتکلیف و نگران باشند؟

تکلیف حق‌التدریسی روشن می‌شود؟ / اجرای رتبه بندی معلم‌ها به کجا رسید؟

سلام نو – سرویس اجتماعی: با فرارسیدن هفته و روز معلم باز هم بیشترین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند مُشکلات بی‌پایان و حل نشدنی فرهنگیان، به خصوص معلم‌ها است.  معلم‌ها نهضت سواد آموزی و قرآنی به شکلی، معلم‌های پیش دبستانی به شکلی و نیروهای حق التدریس به گونه‌ای دیگر با مشکلات مالی و البته اداری مواجه هستند.

شاید بتوان ریشه بسیاری از مشکلات را در طرح رتبه‌بندی معلم‌ها و تاخیر در اجرای آن دانست، طرحی که در نهایت پس از بیش از یک دهه با موافقت مجلس و شورای نگهبان روبه‌رو شد اما هنوز اجرایی نشده. اتفاقی که تاکنون باعث  اعتراض فرهنگیان نیز شده است

آن طور که خبر آنلاین گزارش کرده است در اولین روز از اردیبهشت ماه جمعی از معلمان با حضور در مقابل ادارات آموزش و پرورش برخی استان‌ها مطالبات معیشتی خود را مطرح کردند. معلمان استان‌های فارس، قزوین، زنجان، اصفهان، قم و خراسان رضوی از جمله فرهنگیانی بودند که خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بودند.

یکی از مشکلات اصلی اخیر فرهنگیان تعلل‌های مختلف در فرآیند رسمی کردن نیروهای حق‌التدریسی که تا امروز باید به عنوان نیروی رسمی آموزش و پرورش استخدام می‌شدند است. به گفته منابع مختلف خبری موانع و بهانه‌های عجیبی و غریبی برای رسمی شدن این نیروها عنوان می‌شود.

یکی از این معلم‌ها در گفت‌وگو با سلام نو به تاخیرهای ایجاد شده در صدور احکام حق‌التدریسی‌ها اشاره کرد و گفت: چرا هنوز احکام صادر نشده است؟چرا بعضی استان ها اسفند ۱۴۰۰ بدون بوروکراسی اداری احکام را برای نو معلمان صادر کرده اند اما دیگر استان‌ها خیر؟ اگر احکام ما صادر نشود یک ماه بعد (اردیبهشت) تعطیلی مدارس است و ما سه ماه حقوق نخواهیم داشت آیا علت تاخیر در صدور احکام همین است؟

این معلم با اشاره به عدم پاسخگویی درست افزود: با هرکس صحبت می‌کنم چیزی می گوید! لطفا ما را هم دریابید همه چیز در بوق و کرنا شد  و همه از رتبه‌بندی خبر دارند. امروز خانواده مان باور نمی‌کند با لیسانس ۳ میلیون و ۳۰۰ حقوق می‌گیریم و می‌گویند در اخبار اعلام شده و ۷ میلیون ۸۰۰ را  موثق می‌دانند. 

یک معلم حق‌التدریسی دیگر در روایتی مشابه به ایلنا گفته است: جواب گزینش برخی از معلمان لرستان هنوز نیامده و گفته می‌شود اسم حدود ۱۵ نفر از این معلمان در گزینش از قلم افتاده است.اسم این نیروها به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده اما وزارت آموزش و پرورش هنوز تائید نکرده و آن‌ها مجبورند برای حل مشکل مجدد حضوری به تهران مراجعه کنند.

نماینده معلمان حق‌التدریسی با اشاره به اینکه مشکل بیشترِ معلمان حق‌التدریسی حل شده و وزارت آموزش و پرورش در سامانه، حکم پیمانی برای آن‌ها رد کرده است، گفت: متاسفانه برخی از استان‌ها مثل لرستان و آذربایجان شرقی و تا حدودی کرمان در انجام کار تعلل می‌کنند.

طبق طرحی با عنوان «تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» معلمان حق‌التدریسی باید بعد از گذراندنِ یک دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان به استخدام آموزش و پرورش در می‌آمدند که این موضوع سال‌ها به طول انجامید. در نهایت این معلمان در سه مرحله وارد دانشگاه فرهنگیان شدند که حکم معلمان مرحله‌ی اول و دوم صادر اما حکم معلمان مرحله‌ی سوم مدت‌ها به طول انجامید و ظاهرا هنوز هم با مشکلاتی مواجه است.

برخی از این معلم‌های در مراجعه به آموزش و پرورش با این پاسخ مواجه شدند که در نهایت باید از مهر آینده منتظر حکم خود باشند. این در حالی است که احکام برخی دیگر برای بهمن و اسفند سال گذشته صادر شده است.

این اخبار متناقض در حالی از وزارت آموزش و پروش به گوش می‌رسد که پس از سخنان ابراهیم رئیسی، رییس جمهور، در خصوص ضرورت اجرای رتبه بندی معلم‌ها، رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که طرح رتبه بندی معلمان با تلاش های انجام شده در مجلس تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود. از طرف دیگر سخنگوی آموزش و پروش هم به تازگی گفت که از امسال حق‌التدریس معلمان حق‌التدریسی ماهانه پرداخت می‌شود.

به نظر می‌رسد در آستانه هفته و روز معلم دولت سیزدهم و به طور مشخص وزارت آموزش و پرورش باید فکری به حال این وضعیت بکند. آیا وزارتخانه آموزش و پرورش نمی‌تواند یک پاسخ مشخص، روشن و قطعی به فرهنگیان بدهد؟ آیا در آستانه روز معلم، معلم‌ها باید هم‌چنان نگران باشند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید