میانگین سنی که پزشکان در آن آلزایمر را تشخیص می‌دهند در ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است.

 ارتباط نگران‌کننده‌ بین تلفن همراه و ابتلا به آلزایمر کشف شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وقتی صحبت از ایجاد تومورهای سرطانی مغز به میان می‌آید، تشعشعات تلفن همراه همواره یک مظنون بوده است. اکنون، نتایج مطالعه جدید ارتباط نگران‌کننده‌ای بین این دستگاه‌ها و شروع آلزایمر پیدا کرده است.

محققان می‌گویند: استفاده بیش از حد از تلفن همراه حتی تشعشعات وای فای می‌توانند منجر به افزایش سطح کلسیم درون سلولی در مغز شوند که یکی دیگر از علائم بارز بیماری آلزایمر است.

بررسی چندین مطالعه مرتبط با آلزایمر توضیح می‌دهد که میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی تولید شده به صورت الکترونیکی (EMF) نیروهای الکتریکی و مغناطیسی قوی تولید می‌کنند که بر بدن انسان تاثیر می‌گذارند. به‌طور خاص، این سیگنال‌های ارتباطی بی‌سیم، کانال‌های کلسیمی وابسته به ولتاژ (VGCCs)  را فعال می‌کنند که سطح کلسیم درون سلولی را تنظیم می‌کنند.

هنگامی که میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی تولید شده به صورت الکترونیکی،  کانال‌های کلسیمی را فعال می‌کنند، باعث تجمع سریع آنها می‌شوند که بر مغز تاثیر منفی می‌گذارد و احتمالا باعث تسریع شروع آلزایمر می‌شود. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که چگونه تغییرات ناشی از میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی تولید شده به صورت الکترونیکی در سطح کلسیم درون سلولی در ایجاد شایع‌ترین شکل زوال عقل نقش دارد.

 مارتین ال. پال، محقق این مطالعه و پروفسور دانشگاه ایالتی واشنگتن در بیانیه‌ای توضیح  داد که EMF ها از طریق پیک‌های الکتریکی و نیروهای مغناطیسی متغیر با زمان در مقیاس زمانی نانوثانیه عمل می‌کنند.

پال افزود: با هر افزایش در مدولاسیون پالسی که از گوشی‌های هوشمند، کنتورهای هوشمند و حتی رادار در وسایل نقلیه خودران می‌آید، پیک‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. هر یک از اینها ممکن است کابوس نهایی یعنی بیماری آلزایمر با شروع بسیار زودرس را ایجاد کنند.

پروفسور پال خاطرنشان کرد که هم مطالعات ژنتیکی و هم مطالعات فارماکولوژیک انسانی، ارتباطی بین افزایش فعالیت VGCC و تعداد فزاینده موارد آلزایمر را پیدا کرده است. به طور کلی، بیماری غارت حافظه امروزه تقریبا ۶ میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تخمین زده شده است که این تعداد تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود.

۱۲ گزارش اخیر در مورد قرار گرفتن شغلی در معرض EMF نشان داد که کارگران نزدیک به این تشعشعات بیشتر از همتایان خود نرخ بروز آلزایمر را داشتند. تغییرات مرتبط با آلزایمر در مغز می‌تواند ۲۵ سال قبل از ظاهر شدن علائم واقعی شروع شود. با این حال، این مطالعات نشان داد که قرار گرفتن در معرض EMF می‌تواند این دوره تاخیر را نیز کوتاه کند.

میانگین سنی که پزشکان در آن آلزایمر را تشخیص می‌دهند نیز در ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است.

پروفسور پال می‌گوید: این کاهش مصادف با انفجار فناوری ارتباطات بی‌سیم در سراسر جهان است. مطالعات اخیر حتی نشان داده است که افراد ۳۰ یا ۴۰ ساله نیز از این بیماری رنج می‌برند.

محققان نگران این هستند، افراد بسیار جوانی که روزانه چندین ساعت در معرض امواج تلفن همراه و وای‌فای قرار می‌گیرند، ممکن است به «زوال عقل دیجیتال» مبتلا شوند.

به‌طور خاص، گزارشی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که دو ساعت قرار گرفتن روزانه در معرض تشعشعات ایستگاه پایه تلفن همراه با شدت کم منجر به تخریب عصبی عظیم در مغز موش‌های جوان می‌شود. علاوه بر این، یک سوم از موش‌ها در عرض یک ماه از بین رفتند.

نکته مثبت این است که آملودیپین مسدودکننده کانال کلسیم VGCC  به میزان ۱۱ تغییر مغزی مختلف و چهار تغییر رفتاری را در موش‌ها کاهش داد که نشان‌دهنده ارتباط بین سطح کلسیم و تاثیر آن بر شروع زوال عقل است.

در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶، محققان تغییرات خاص آلزایمر را در مغز موش‌هایی که در معرض پالس‌های EMF قرار داشتند، کشف کردند. این تغییرات در هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که آلزایمر تاثیر مخربی روی آن دارد، رخ داده است.

محقق مطالعه خواستار تحقیقات بیشتر در مورد سه موضوع خاص است. اول، پال می‌گوید که دانشمندان به داده‌های بیشتری در مورد اسکن‌های MRI نیاز دارند که ناهنجاری‌هایی را در افراد جوان و علائم زوال عقل دیجیتال را نشان می‌دهند.

در مرحله بعد،   ارزیابی قرار گرفتن در معرض EMF برای افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال که تشخیص زودهنگام آلزایمر را دریافت می‌کنند ضروری است. این مطالعات باید میزان قرار گرفتن آنان در معرض تلفن همراه، برج‌های تلفن همراه، وای فای، کنتورهای هوشمند و سطوح تشعشعات الکتریکی آلوده را با سطوح عادی مقایسه کند. در نهایت، پال خواستار معاینات بیشتر افرادی است که بیش از یک سال در نزدیکی آنتن‌های کوچک سلولی زندگی می کنند.

محقق این تحقیق نتیجه‌گیری کرد: «یافته‌های هر یک از این مطالعات باید با عموم مردم به اشتراک گذاشته شود تا همه بتوانند اقدامات لازم را برای کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر زودرس انجام دهند.»

این یافته‌ها در نشریه Current Alzheimer Research منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید