اهالی روستای سراوان در استان گیلان که در طول دو هفته اخیر در صدر اخبار کشور بودند، روز گذشته و پس از ورود نیروهای انتظامی به تحصن خود پایان دادند

توضیحات فرماندار رشت درباره ماجرای تخلیه زباله در لندفیل سراوان / قرار نبود با مردم برخورد شود
به گزارش سلام نو به نقل از اقتصادآنلاین، دفن زباله در استان‌های شمالی کشور از دهه‌ها قبل تاکنون بدل به یکی از چالش برانگیزترین مسائل در امر مدیریت شهری و منطقه‌ای استان‌های جاشیه دریای خزر شده است. یکی از این ۱۱ منطقه‌ای که برای دفن زباله انتخاب شده، روستای سراوان در نزدیکی رشت است که به دلیل مشکلاتی که در منطقه ایجاد کرده همواره شاهد اعتراضات گسترده مردمی بوده است. 

از سه هفته پیش تا روز گذشته ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ تحصنی در این محل با هدف جلوگیری از تخلیه زباله در لندفیل سراوان در جریان بود که دیروز پس از حضور نیروهای انتظامی در منطقه به این تحصن مردمی پایان داده شد.

حالا که این تحصن پاین یافته، پرسش‌هایی وجود دارد که در راستای وعده‌های مسئولان به اهالی سراوان، ایجاد شده که اقتصادآنلاین در راستای یافتن پاسخ این سئوالات با فرماندار رشت مصاحبه‌ای ترتیب داده که به نکات مهمی در آن اشاره شده است.

دفن زباله در سراوان ادامه خواهد داشت؟

حمیدرضا امام‌پناهی، فرماندار رشت درباره وضعیت کنونی سراوان به اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر سراوان باز شده و ماشین آلات در حال بهسازی منطقه هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دفن دوباره زباله در این منطقه خواهیم داشت یا خیر؟ گفت: این بحث یک تصمیم استانی بوده و باید توجه داشت که سخنگوی این مساله نیز مشخص شده است. سراوان تنها مختص شهر رشت و این منطقه نبوده، بلکه زباله‌هایی از شهرستان‌های مختلف به این بخش منتقل می‌شدند و به همین دلیل این موضوع یک تصمیم جمعی در سطح استان را می‌طلبید.

لندفیل جدید کجاست؟

فرماندار رشت درباره لندفیل جدید توضیح داد: مرکز استان به انضمام ۱۷ شهر دیگر داریم که تاکنون زباله‌های آنها به سراوان منتقل شده است. ولی سیاست این است که لندفیل جدید شناسایی شده و به‌زودی اعلام می‌شود تا زباله‌های این شهرها در محل جدید دفن و سوزانده شود.

وی افزود: مهم این است که مشکلات سراوان را نمی‌توان به حال خود رها کنیم و قطعا باید فکری اساسی در این زمینه شود. در حال حاضر نیز بررسی‌ها و مطالعات لازم برای انتخاب لندفیل جدیدانجام گرفته و اقدامات لازم در دست اجراست. 

امام‌پناهی عنوان کرد: نگاه دولت سیزدهم این است که سراوان را بازسازی و بهسازی کرده و تا پایان سال ۱۴۰۱ این محل را به کلی تعطیل کند.

تکلیف شیرآبه و آلودگی‌های محیطی چه می‌شود؟

فرماندار رشت توضیح داد: البته مسئله هدایت شیرآبه، گازهای سمی متصاعد شده، آلودگی خاک و... نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که طبق برنامه‌ای که وزارت کشور و معاونت عمرانی، شهرداری و دهیاری کشور دارد مقرر شده ساماندهی لازم انجام شود.

وی افزود: نماینده ویژه وزیر کشور نیز از دو هفته پیش تاکنون در منطقه مستقر است تا طبق این برنامه مسئله مدیریت شود. 

ماجرای افزایش ظرفیت تولید کود آلی به کجا رسید؟

امام‌پناهی پیرامون مسئله افزایش ظرفیت تولید کود آلی به اقتصادآنلاین گفت: همزمان با این اقدامات، ظرفیت کود آلی ما در لاکان از ۲۵۰ تن در حال افزایش به یک هزار تن است که می‌تواند کمک بزرگی به حل این مشکل باشد. دو خط در حال فعالیت است و دو خط جدید نیز که توسط شهاب خودرو تاسیس شده از شنبه آینده یکی از این دو خط جدید شروع به کار خواهد کرد. این شرکت متعهد شده که در ظرف یک ماه آینده خط دوم را نیز راه‌اندازی کند که در این صورت عمده مشکل حل می‌شود. 

وی ادامه داد: به امید خدا ظرف سه ماه آینده دو خط تولید با ظرفیت ۵۰۰ تن به مجموعه تولید کود آلی اضافه خواهد شد. 

روزانه در رشت چه مقدار زباله تولید می‌شود؟

این مقام مسئول آمار مربوط به حجم زباله‌های تولید شده را ارائه کرده و بیان کرد: البته باید توجه داشت که حجم زباله‌های منتقل شده به سراوان و لاکان به مراتب کاهش یافته است، به‌نحوی که از ۱۱۰۰ تن در روز به حدود ۷۰۰ تن رسیده که اتفاف بسیار خوبی است‌.

وی افزود: تاکنون در پهنه رشت و منطقه سراوان حجم زباله هیچگاه به دو هزار تن نرسیده و گزارشی بر این اساس به ما مخابره نشده است. در اوج تولید زباله، چیزی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تن زباله تولید شده که در حال حاضر این مقدار تا حدود ۷۰۰ تن کاهش پیدا کرده است.

او اظهار کرد: اگر خطوط تولید کود آلی که پیشتر به آن اشاره شد راه‌اندازی شود ظرفیت تولید تا بیش از هزار تن هم خواهد رسید که موفقیت بزرگی است.

فرماندار رشت تاکید کرد: زباله‌های "ریجکتی" هم که به زباله‌سوز نیاز دارد در محلی که پیش‌بینی شده انتقال داده می‌شود و دستگاه در این محل جدید مستقر شده و فرآیند سوزاندن زباله‌های ریجکتی نیز انجام خواهد شد. 

لندفیل جدید نزدیک رشت است؟

امام‌پناهی با اشاره به مکان گزینی لندفیل جایگزین سراوان اشاره کرد: درباره محل لندفیل جدید هم به دلیل اینکه در حوزه شهرستان من نیست امکان اطلاع رسانی ندارم اما به‌زودی سخنگوی استانی در این زمینه اطلاعات کافی را ارائه خواهد کرد.

دیروز در سراوان چه گذشت؟

فرماندار رشت با یادآوری اتفاقات روز گذشته در سراوان اظهار کرد: بنایی برای برخورد با مردم وجود نداشت نیروی انتظامی هم انصافا همکاری بسیار خوبی داشت. مردم محل و بزرگان منطقه هم واقعا در این زمینه همکاری و همراهی لازم را ترتیب دادند.  

وی افزود: اما متاسفانه برخی از اهالی محل به دلیل بی‌اعتمادی که از قبل ایجاد شده و تاوانش را مدیران جدید و این دولت می‌دهد، نسبت به اتفاقات دیروز واکنش نشان دادند وگرنه بزرگان محل انصافا همراهی‌های لازم را با ما داشتند.

۴نفر از دوستان نیروی انتظامی آسیب دیدند اما از بین مردم گزارشی مبنی بر آسیب دیدن افراد مخابره نشده است.

این مقام مسئول گفت: متاسفانه یکی از ۴ مامور نیروی انتظامی هم در بیپارستان بستری شده بودند که خوشبختانه حال ایشان نیز بهبود یافته و جای نگرانی نیست.

بودجه لازم تخصیص داده شده است

امام‌پناهی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد با اتکا به تخصیص بودجه لازم و همچنین ورود جدی وزیر کشور به این پرونده، تمام تلاش‌ها بر این است که تا پایان سال ۱۴۰۱ اقدامات لازم برای بستن محل دفن زباله در سراوان انجام شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید