وزیر کار این وعده را به کارگران ساختمانی داده که با همراهی مجلس و در صورت اصلاح برخی از مواد قانونی، همه کارگران ساختمانی تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و رفاهی قرار گیرند.

آخرین خبرها از وضعیت بیمه کارگران ساختمانی

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ‌مطابق آمارها نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰  هزار کارگر ساختمانی در ایران وجود دارد که از این تعداد حدود ۸۵۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و رقمی در حدود ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی نیز همچنان در صف انتظار بیمه‌گذاری قرار دارند.

حجت الله عبدالملکی - وزیر کار - در روزهای اخیر اعلام کرد با همراهی مجلس و در صورت اصلاح برخی مواد قانونی می‌توانیم همه کارگران ساختمانی را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و رفاهی خود قرار دهیم و بیمه کارگران ساختمانی به سرانجام می رسد.

وی با اشاره به جمعیت ۱۵ میلیون نفری کارگران بیمه شده در ایران گفت: در راستای تحقق سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری تلاش می‌کنیم جمعیت کارگران فاقد بیمه را تحت پوشش قرار دهیم.

پیش از این اکبر شوکت - رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران- با بیان اینکه ۵۰ درصد حوادث کشور مربوط به کارگران ساختمانی است، گفته بود: ۵۰ درصد حوادث مابقی، مربوط به بیمه‌شدگان دیگر مشاغل است و به‌ همین دلیل موضوع بیمه کارگران ساختمانی باید با جدیت دنبال شود.

به دنبال شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کارگران ساختمانی به دلیل تعطیلی و توقف پروژه‌های عمرانی خانه نشین شدند و ‌این امر باعث شد تا بحث بیمه‌ نسبت به قبل اهمیت بیشتری پیدا کند؛ چرا که وجود بیمه و حمایتهای اجتماعی، بخشی از مشکلات درمانی و اقتصادی کارگران ساختمانی و خانواده های آنها را در دوران کرونا برطرف می‌کرد.

قانون بیمه کارگران ساختمانی در راستای اصلاح و تغییرات ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد چرا که منابع سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کارگران کافی نبود.

 خرداد سال گذشته کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت به تصویب رسید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی 16 فروردین ۱۴۰۱ در جلسه علنی، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کردند که در جریان بررسی این طرح، ایراداتی به بند الف ماده واحده طرح گرفته و با توجه به آنکه به دلیل برخی ابهامات نیازمند اصلاح دانسته شد به کمیسیون اجتماعی بازگشت.

هادی ساداتی - نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی - با تاکید بر لزوم بهره مندی کارگران ساختمانی از بیمه تامین اجتماعی گفت: علیرغم وعده هایی که در دولت‌های مختلف برای بیمه کارگران ساختمانی به ما داده شد ولی این اتفاق هرگز نیفتاد و چند سالی است که کارگران ساختمانی در انتظار بیمه شدن به سر می برند و اختصاص سهمیه جدید بیمه برای کارگران ساختمانی هم هنوز به جایی نرسیده است.

وی که در زمان رأی اعتماد وزرا از وزیر کار خواسته بود شخصا به این موضوع ورود کند ابراز امیدواری کرد: با توجه به نگاه مثبت دولت به کارگران و همچنین پیگیری وزیر کار برای به نتیجه رسیدن بیمه کارگران ساختمانی با همراهی مجلس و دولت این آرزوی دیرینه محقق شود.

یه گفته ساداتی، در دوران کرونا معیشت کارگران‌ ساختمانی به دلیل توقف پروژه ها به سختی گذشت و به دلیل نداشتن بیمه بسیاری از آنها از مزایای بیمه بیکاری محروم بودند.

گفتنی است، نبود بیمه کارگران ساختمانی لطمات و خسارات جبران ناپذیری برای آنها و خانواده هایشان به دنبال دارد که انتظار می رود با اصلاح ماده ۵ قانون  بیمه کارگران ساختمانی در مجلس، همه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید