به دستور ابوحرب بختیاربن محمد فرزند محمدابن ابراهیم ، برای پدرش ساخته شده است. ابوحرب با توجه به سروده منوچهری دامغانی حاجب دربار قابوس ابن وشمگیر (( فلک المعالی)) پادشاه زیاری است که از جانب این پادشاه به حکومت دامغان رسید.

آیا از برج پیر علمدار دامغان دیدن کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، برج پیر علمدار، یکی از نمونه های بسیار ارزشمند معماری قرن پنجم ایران است. برج به صورت مخروطی پیازی شکل ساخته شده است.  ارتفاع این بنا سیزده متر و قطر داخلی آن چهار و نیم متر است. در قسمت زیر گنبد انتهای بدنه برج دارای تزئینات آجری و گچی زیبایی است که در وسط تزئینات، کتیبه‌ ای به خط کوفی نوشته شده است.

آیا از برج پیر علمدار دامغان دیدن کرده‌اید؟

برج پیرعلمدار، یکی از نمونه های بسیار ارزشمند معماری قرن پنجم ایران است. برج به صورت مخروطی پیازی شکل ساخته شده است. در قسمت زیر گنبد انتهای بدنه برج دارای تزئینات آجری و گچی زیبایی است که در وسط تزئینات، کتیبه ای به خط کوفی نوشته شده است. کشیدگی حروف نسبت به دیگر کتیبه های روی برج های آرامگاهی که بیشتر ساخته شده، بیشتر می باشد. در طول ساقه حرف‌های کشیده ای چون الف و لام و گره های تزئینی به گونه های مختلف اجرا شده و نگاره هایی به شکل گلابی به زیبایی هر چه تمام‌تر در کنار هم به کار رفته است. بر اساس کتیبه خط کوفی پیرامون برج ، این برج در بین سال‌های ۴۱۷ تا ۴۲۰ هجری قمری به دستور ابوحرب بختیاربن محمد فرزند محمدابن ابراهیم ، برای پدرش ساخته شده است. ابوحرب با توجه به سروده منوچهری دامغانی حاجب دربار قابوس ابن وشمگیر (( فلک المعالی)) پادشاه زیاری است که از جانب این پادشاه به حکومت دامغان رسید. در داخل برج و بر روی گچ کتیبه ای به رنگ سرمه ای شنگرف و به خط کوفی نوشته شده است که یکی از آیه های سوره زمر می باشد که در دوره‌های بعدی به بنا افزوده شده است. با توجه به اینکه در کنار برج در گذشته مسجدی از دوران ایلخانی وجود داشته که تنها قسمتی از یک کتیبه آن باقی مانده است، احتمالا" کتیبه داخل برج نیز در دوران ایلخانیان بر روی دیوار داخلی برج نوشته شده است.

آیا از برج پیر علمدار دامغان دیدن کرده‌اید؟

موقعیت مکانی:

این برج در محله خوریا نزدیک مسجد جامع دامغان و در خیابان شهید مطهری ( ایستگاه) واقع شده است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید