قدمت غار شیربند بین ۱۳۶ میلیون تا ۱۹۰ میلیون سال تخمین زده شده است.دهانه ورودی غار فقط یک متر بوده و در بعضی قسمت‌ها ارتفاع سقف به ۳۰ تا ۴۰ متر می‌رسد.

آیا به غار شیربند دامغان سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، یکی از زیباترین و هیجان ‌انگیزترین نمونه‌ های غارهای ایران، غار شیربند دامغان است. این غار در نتیجه انحلال و فرسایش سنگ‌ های آهکی به وجود آمده و زمین ‌شناسان قدمت سنگ ‌ها و ستون ‌های آن را تا ۱۹۰ میلیون سال قبل نسبت می‌ دهند. داخل این غار قندیل و ستون‌ های زیبای آهکی به رنگ و اندازه‌ های مختلف از سقف آویزان هستند و آب از آنها می چکد.

این غار بسیار دیدنی در ۱۲ کیلومتری شهر دامغان در روستای جزن واقع شده است. دامغان یکی از شهرستان‌ های استان سمنان می ‌باشد.

آیا به غار شیربند دامغان سفر کرده‌اید؟

غار شیربند یکی از زیباترین غارهای ایران است که حدود ۸۰۰ متر طول دارد. نمای این غار از رشته فلات آهکی تشکیل شده است و همین باعث سازه های فوق ‌العاده زیبا در آن شده که قندیل‌ های آویزان و ستون‌ های آهکی در رنگ و اندازه ‌های مختلف زیبایی آن را دوچندان کرده است.

مسیر اصلی غار شیربند حدود ۳۵۰ متر به سمت شمال بوده اما از قسمت‌ های چپ و راست آن فرعی‌ های متعددی شکل گرفته است. بعضی از این فرعی‌ ها باز و بعضی دیگر به صورت تنگه های کوچک بوده و مسدود می‌ باشد.

قدمت ستون ‌ها و سنگ‌ های این غار زیبا بسیار زیاد است، به گونه‌ ای که زمین شناسان قدمت آنها را بین ۱۳۶ میلیون تا ۱۹۰ میلیون سال قبل نسبت می ‌دهند.

در اثر رسوبات کربنات کلسیم محلول در آب، روی دیواره‌ های غار شیربند اشکال سپید بسیار زیبایی همانند گچبری منازل و کاخ ‌ها به صورت اجتماع بلورهای سوزنی شکل و گل ‌کلمی تشکیل شده است و مناظر جالب توجه و چشم ‌نوازی خلق کرده است. این همه زیبایی چیزی جز شاهکار آفرینش، خالق هستی نمی‌ تواند باشد.

آیا به غار شیربند دامغان سفر کرده‌اید؟

دهانه ورودی غار فقط ۱ متر است و یک انسان بالغ برای ورود، باید به صورت چهار دست و پا وارد آن شود. ساخت و ساز طبیعی این غار اعجاب ‌انگیز است. در بعضی قسمت‌ ها صخره‌ ها و ستون‌ ها با فاصله بسیار کم از یکدیگر تشکیل شده ‌اند و برای عبور باید سینه‌ خیز رفت. در بعضی قسمت‌ ها ارتفاع سقف به ۳۰ تا ۴۰ متر می رسد که وسعت این قسمتها شما را متحیر خواهد کرد.

هوای داخل غار

هوای داخل غار شیربند بسیار دلچسب و دلنشین است. در ابتدای غار هوا خنک و مرطوب است، در داخل غار هر چه بیشتر پیش می رویم، مقدار اکسیژن کم می ‌شود اما این کمبود اکسیژن مشکل ‌ساز نخواهد بود.

آیا به غار شیربند دامغان سفر کرده‌اید؟

مسیر دسترسی

پس از طی کردن ۱۰ کیلومتر از جاده قدیم آب بخشان به طرف گردنه بشم و رسیدن به مزرعه خوش آب و هوای شیربند، باید یک و نیم کیلومتر در جاده ‌ای که در قسمت شرقی مزرعه واقع شده است، به طرف روستای جزن بروید. بعد از آن به جاده جدیدالاحداثی می ‌رسید که در سمت چپتان قرار گرفته است. آن جاده را ۵۰۰ متر به طرف شمال رفته سپس دهانه غار شیربند را که در میانه کوهی صخره‌ ای واقع شده است و از بستر رودخانه ۵۰ متر ارتفاع دارد، خواهید دید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید