رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک الگوی غذایی است که بیشترین ارتباط را با پیشگیری از خطر ابتلا به آلزایمر دارد، این رژیم غذایی یادآور سبک غذایی است که در فرهنگ‌های سنتی در میان مردم ساکن در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مشاهده شده است.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با مصرف این ۵ اسموتی خوشمزه

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، بیماری آلزایمر یک بیماری پیش رونده و مرتبط با افزایش سن و شایع‌ترین نوع زوال عقل است. این بیماری مزمن اغلب با از دست دادن حافظه خفیف شروع می‌شود و می‌تواند منجر به از دست دادن شدید فکر، حافظه و زبان شود.

در سال ۲۰۲۰ تخمین زده شد که حدود ۵.۸ میلیون آمریکایی با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۶۰ سه برابر شود. دلیل مشخصی برای علت افزایش خطر ابتلا به آلزایمر وجود ندارد، اما می‌دانیم که سن رابطه مثبتی با این بیماری دارد و گمان می‌رود که سابقه خانوادگی و رفتارهای بهداشتی مانند رژیم غذایی می‌تواند بر این خطر تأثیر بگذارد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک الگوی غذایی است که بیشترین ارتباط را با پیشگیری از خطر ابتلا به آلزایمر دارد. این رژیم غذایی یادآور سبک غذایی است که در فرهنگ‌های سنتی در میان مردم ساکن در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مشاهده شده است. پایگاه اینترنتی «یو.اس. نیوز اند ورد ریپورت» در سال ۲۰۲۲، رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به عنوان «بهترین رژیم غذایی» و همچنین «بهترین رژیم غذایی برای تغذیه سالم» معرفی کرد.

در رژیم مدیترانه‌ای تاکید می‌شود که هر روز غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها، گیاهان دارویی، ادویه‌جات، آجیل و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون مصرف شود.رژیم مدیترانه ای مصرف دو وعده غذای دریایی را در هفته توصیه می‌کند، در حالی که فقط مقادیر متوسطی از لبنیات، تخم مرغ و مرغ توصیه می‌شود. در این رژیم غذایی گوشت قرمز و شیرینی‌ها به ندرت مصرف می‌شود.

انتخاب نوشیدنی فوق‌العاده‌ای که با رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای محافظت از سلامت مغز مطابقت دارد، شامل یک اسموتی خوب است. دستور العمل‌های اسموتی آشنا شامل ترکیبی از میوه، شیر، یا ماست مورد تایید رژیم مدیترانه‌ای و پروتئین اضافه شده مانند آجیل، گاهی غلات کامل و حتی سبزیجات است.

میوه‌ها طعم طبیعی شیرینی دارند، در حالی که شیر یا ماست حالت خامه‌ای ایجاد می‌کند، پروتئین به رفع گرسنگی کمک می‌کند، غلات سبوس‌دار فیبر را تقویت می‌کند و سبزیجات ویتامین و مواد معدنی بیشتری را اضافه می‌کنند. اسموتی‌ها می‌توانند جایگزینی مناسب برای میان‌وعده (یک نوشیدنی حدودا ۳۰۰ کالری) و راهی آسان برای تقویت تغذیه باشند.

ترکیبات اسموتی سالم

در ادامه ترکیب چند اسموتی سالم برای تحریک جوانه‌های چشایی و در عین حال محافظت از سلامت شما آورده شده است. در صورت نیاز آب و یخ را اضافه کنید تا قوام مناسبی حاصل شود.

  • یک فنجان توت فرنگی + یک فنجان ماست + یک‌چهارم فنجان بادام + یک‌چهارم فنجان جو
  • یک عدد موز متوسط + یک فنجان شیر سویا شیرین نشده + یک پیمانه پودر پروتئین وانیل + یک‌چهارم فنجان کدو حلوایی کنسرو شده
  • یک‌دوم فنجان انبه + یک‌دوم فنجان آناناس + یک فنجان شیر بدون چربی + دو قاشق غذاخوری دانه چیا + یک فنجان اسفناج تازه
  • یک عدد سیب متوسط + ۱ فنجان شیر بادام سبک + ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی + ۱/۴ فنجان جو
  • یک فنجان زغال اخته + یک فنجان شیر جو دوسر سبک + یک دوم فنجان توفو ابریشمی + یک دوم فنجان گل کلم
کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید