قوم تپه در موقعیت جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۸ دقیق شرقی و ۳۵ درجه و ۴۸ دقیقه شمالی در استان آذربایجان شرقی و شمال شرقی شهرستان تبریز قرار دارد. قوم تپه نام تپه منطقه کویری است در نزدیکی شهر تبریز که با بافت جغرافیایی منطقه تفاوت چشمگیری دارد.

از تنها کویر آذربایجان شرقی چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، قوم تپه نام تپه‌های کویری است و تنها کویر آذربایجان می باشد. قوم تپه با بافت جغرافیایی منطقه تفاوت چشمگیری دارد . اوج گرما در ساعات روز، حس تجربه ای شبیه به حضور در کویررا به انسان القا میکند. تپه‌های ماسه‌ای قوم تپه در طول هزاران سال بوجود آمده‌اند و از سوی دیگر وسعت چندانی ندارند. در روستای منطقه در حال حاضر شتر نیز نگه داری می شود. این کویر با مساحتی حدود شش کیلومتر مربع در ۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است.

از تنها کویر آذربایجان چه می‌دانید؟

اینجا آذربایجان است٬ چشمه سار زیبایی ها٬ زیبایی هایی از جنس یخچال های طبیعی ساوالان (سبلان) و ییلاقات خوش آب و هوای سهند و قره داغ٬ ردای سبزی چون جنگل های ارسباران و پهنه ی گسترده ای به نام دریاچه ی اورمیه٬ از انار و انجیر  و قره قات گرفته تا سیب و آلبالو و زیتون در این پهنه ی تاریخی یافت می شود و پنبه و عدس و کلزا نیز از دیگر محصولات آذربایجان است. تراز ارتفاعی متفاوتی از ۴۸۵۰متر تا ۳۰۰متر از سطح دریا را در خویش جای داده است. ترازی با اکوسیستم هایی مختلف که موجب شده است گونه های متفاوتی از گیاهان و جانوران در این گستره ی زمین زیست نمایند.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/1939/4.jpg

بازدید گروه سرزمین داوطلبان از قوم تپه.
اما از دیگر سو، اگر هوس کویرنوردی کردید، در جغرافیای آذربایجان نیز می توانید تپه های ماسه ای کویری را بیابید. مکانی با شگفتی بسیار که در دل آذربایجان یله داده است، کویری به نام قوم تپه.

قوم تپه در موقعیت جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۸ دقیق شرقی و ۳۵ درجه و ۴۸ دقیقه شمالی در استان آذربایجان شرقی و شمال شرقی شهرستان تبریز قرار دارد. قوم تپه نام تپه منطقه کویری است در نزدیکی شهر تبریز که با بافت جغرافیایی منطقه تفاوت چشمگیری دارد. گستره کویر جهتی شمال غربی جنوب شرقی دارد و در میان دارای نمکزار کوچکی است. تپه های ماسه ای منفرد کوچکی در این منطقه به چشم میخورد که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این منطقه بطور طبیعی و به علت وزش بادهای منطقه و تجمع خاک ها و گردو غبار منطقه بصورت تپه های شنی در آمده است.

وزش بادهای تند در جهت جنوب غرب به شمال شرق و بالعکس سبب ایجاد حالت سورتینگ (غربالگری) در ذرات می‌شود. به گونه‌ای که ثابت شدن انرژی باد در منطقه قوم­تپه سبب میشود ذرات ریز جابجا شده و ذرات درشت‌تر در محل جمع شده و تپه‌های ماسه‌ای پدید آورند. دلیل حرکت تپه‌های مذکور در بعضی روزها و ساعات خاص به سمت صوفیان و یا بالعکس نیز در همین امر نهته است. تپه‌های ماسه‌ای قوم تپه در طول هزاران سال بوجود آمده‌اند و از سوی دیگر وسعت چندانی ندارند.

این تپه‌ ها از منظر گردشگری، آموزشی و آشنایی مردم با محیط‌های صحرایی و کویری دارای اهمیت هستند، چرا که با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم در محدوده تپه‌های ماسه‌ای قوم تپه می‌توان از آن به عنوان محلی برای گذران اوقات فراغت مردم بهره برده و به نوعی بحث ژئوتوریسم را در این منطقه رواج داد. یا با اعزام تورهای دانش‌آموزی به این منطقه، اطلاعات مفیدی در رابطه با کویر و چگونگی پیدایش تپه‌های ماسه‌ای در اختیارشان قرار داد.

متاسفانه کویری که در طول هزاران سال توسط طبیعت ایجاد شده صرف چند سال اخیر توسط کارخانه هایی که در آن احداث شده در حال تخریب است.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/1939/img_1718.jpg

ماشینی که برای بردن شن های کویر قوم تپه آمده است تا نابودی آن را رقم زند.

مسیر دسترسی:

قوم تپه در کیلومتر ۳۵ شبستر به تبریز یا کیلومتر ۵ صوفیان به تبریز بعد از پل راه آهن روبه روی پایانه کارخانه سیمان صوفیان قرار دارد.
در مسیری که از تبریز به صوفیان منتهی می شود در سمت چپ، تابلوی روستایی با نام قوم تپه دیده می شود. برای رفتن به روستا باید از مسیر رفت به تبریز به سمت راست تغییر مسیر دهید. کوه میشو در غرب مسیر حرکت می ماند و مروداغ در شمال نظاره گر پیمایش مسیر است. به روستای قوم تپه که رسیدید میتوانید محل دقیق کویر را از اهالی جویا شوید. سپس با طی مسافتی ۱۰ دقیقه ای در جاده ای خاکی به کنار تپه های ماسه ای خواهید رسید.
در مجاورت تپه ها کارخانه هایی ایجاد شده اند،که کارگاه های تولید مصالح ساختمانی هستند،آن هم در کنار جاذبه ای طبیعی که می تواند نقش مهمی در رونق صنعت توریسم آذربایجان داشته باشد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/1939/6.jpg

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۲۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • مهدی IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 0
    اینجا تنها کویر ازربایجان نیستددومین کویر ازربایجان .کویر آ ق قوم روستای تاریخی مینق در شهرستان هریس می باشد
  • کریم IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    4 0
    چرا از منطقه کویری شوش قوم در شهرستان هریس روستای مقصودلو یاد نمی کنید که جذابتر و بزرگتر از قوم تپه است .
  • علی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 3
    باسلام . منطقه قوم تپه در شمال غرب تبریز قرار گرفته لطفا اصلاح کنید
  • Babak IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    10 5
    تنها کویر اذربایجان نیست یک آق قوم هم در شهرستان هریس روستای مینق وجود دارد که خیلی از این قوم تپه بزرگتر و با صفاتر هست آق قوم مینق
  • ابوالفضل مهردوست IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    6 6
    این کویر تنها کویر آذربایجان شرقی نیست بلکه یک کویر هم در شهرستان هریس در روستای تاریخی مینق. به نام آغ قوم مینق. وجود دارد
  • ا.م IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 9
    بهترین جا برای کارخانجات همانجاست با امکانات لازم
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 0
    کویری دیگری هم در شهرستان هریس مابین روستای مقصودلو و روستای صومعه قرار دارد بنام شوش قوم آقای مهر دوست و بابک ادرس غلط ندین
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 6
    کویر چه خوبی دارد که بخواهید آنرا نگه دارید
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 0
    امیدوارم با برنامه ریزی درست و اصولی از این منطقه و منطقه مشابهی که در کامنت ها بدان اشاره شده برای توسعه گردشگری استفاده شود
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 1
    کویر نمک دریاچه ارومیه ی خشک شده در چند سال اخیر فراموش نشود...
  • یوسف IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    بزرگترین کویر اذربایجان کویر کبودان در کنار دریاچه ارومیه می باشد
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    این تنها کویر آذربایجان نیست یک کویر دیگر در شهرستان هریس روستای تاریخی مینق هست که در سند ثبتی اراضی کشاورزیروستای مینق قرار دارد
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    چرا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید