یک روزنامه اسرائیلی فاش کرد، مقامات ترکیه به درخواست تل‌آویو شروع به تبعید ده‌ها تن از فعالان فلسطینی مرتبط با جنبش حماس کرده‌اند.

اخراج فعالان حماس از ترکیه به درخواست اسرائیل

به گزارش سلام نو به نقل از فردا، روزنامه "یسرائیل هیوم" به نقل از یک منبع فلسطینی نوشت، اسرائیل در مذاکرات ازسرگیری روابط با ترکیه، لیستی از اسامی فعالان فلسطینی در جنبش حماس را که در ترکیه اقامت و فعالیت دارند، به آنکارا ارائه کرده و از این کشور خواست آنها را از خاکش اخراج کند.

طبق گفته این منبع پس از این درخواست آنکارا از مسئولان مذکور خواست ترکیه را ترک کنند.

وی گفت این درخواست در چند وی ماه گذشته اتفاق افتاده است.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه نوشت، جنبش حماس که از محکوم کردن سفر مارس سال جاری اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی امتناع کرده بود، پس از آنکه ترکیه عملیات شهید "رعد حازم" را محکوم کرد، سکوت خود را شکست و حازم قاسم، سخنگوی این جنبش در مصاحبه‌ای با شبکه خبری المیادین، به شدت از موضعگیری ترکیه انتقاد کرد.

یسرائیل هیوم به نقل از یک منبع فلسطینی نوشت، مصاحبه سخنگوی حماس پس از آن انجام شد که ترکیه ۱۰ تن از فعالان حماس را از خاکش اخراج کرد.

این منبع فلسطینی به روزنامه یسرائیل هیوم گفت، ترکیه نه تنها مانع بازگشت این فعالان به خاکش شد بلکه رسما آنها را اخراج کرده و اجازه ورود به خاکش را به آنها نداد به ویژه که بخشی از آنها در ارتباط با شاخه نظامی جنبش حماس هستند و اسرائیل در دور کردن این فعالان از خاک ترکیه و ممانعت از بازگشتشان به آنجا نقش داشته است.

به گفته منبع یاد شده، اسرائیل لیستی از اسامی برخی فعالان جنبش حماس و نیز اطلاعاتی از نقش آنها در عملیات‌ها علیه اشغالگران اسرائیلی ارائه کرد، در مقابل ترکیه به جنبش حماس اعلام کرد که آنها تعهد داده بودند از داخل ترکیه فعالیتی نکنند و اکنون نیز باید خاک این کشور را ترک کنند.

این منبع افزود: مسؤولان ترکیه به رهبران حماس اطلاع دادند که ترکیه منافع اقتصادی دارد و ازسرگیری روابط با اسرائیل یک موضوع سیاسی است اما حماس می‌داند اسرائیل در مسایل امنیتی ترکیه نفوذ دارد و تعدادی از مقامات امنیتی اسرائیل به ترکیه سفر داشته‌اند.

پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ژوئیه سال گذشته، انتخاب اسحاق هرتزوگ به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی را تبریک گفت، روابط آنکارا-تل‌آویو در سال گذشته میلادی بهبود یافت و تماس‌هایی میان دو طرف برای بازگرداندن روابط به قبل آغاز شدند.

روابط آنکارا و تل‌آویو مه سال ۲۰۱۰ در پی حمله رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره ترکیه و کشته شدن ۱۰ تن از فعالان ترکیه‌ای دچار بحران شد، این کشتی با هدف در هم شکستن محاصره اعمال شده بر نوار غزه از سواحل ترکیه به سمت غزه به راه افتاده بود اما نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در پهنه دریا راه آن را سد کرده و در یک عملیات هلی‌برن ۱۰ تن از فعالان ترکیه‌ای سوار بر کشتی را به قتل رساند.

سال ۲۰۱۶ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با فشارهای باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در تماس تلفنی با آنکارا بابت این عملیات عذرخواهی کرده و به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کرد.

پیش از این نیز روزنامه‌ها و رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که هرتزوگ در سفر ماه گذشته خود به ترکیه از مقامات این کشور خواسته علیه حضور فعالان حماس در این کشور اقدام کنند./ایسنا

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید