ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۶۰ متر است و در دره استقرار یافته است. روستای چکان اقلیمی کوهستانی دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

با آبشار دوقلو و روستای چکان بیشتر آشنا شوید

به گزارش سلام نو، آبشار کوره چکان در اسـتـان آذربایجان شرقی و در روستای چکان ازتوابع شهرستان مراغه واقع اسـت. این آبشار دوقلو است و ارتفاعی در حدود نه متر دارد.

روستای چکان در دره‌ای خوش آب و هوا و در دامنة جنوبی کوهستان سر به فلک کشیده و باشکوه سهند استقرار یافته است. وجود درختان بلند قامت گردو، بادام، فندق و باغ‌ های میوه و طبیعت بکر با چشمه‌ ساران و آبشارهای زیبا، این روستا را به یکی از دیدنی‌ ترین روستاهای آذربایجان شرقی تبدیل کرده است. یکی از بلندترین کوه‌ های ایران و مهم‌ترین کوه آتشفشانی خاموش آذربایجان رشته کوه سهند است. ارتفاعات قلل سهند از ۳۲۰۰ متر بیشتر است و روستای چکان که در دامنه سهند قرار دارد محل مناسبی برای صعود به این قله‌ هاست. دره‌ های خوش آب و هوای سهند با مراتع سرسبز و حاصلخیز، چمنزارها و گل‌ های وحشی زیبا به ویژه در بهار و تابستان گردشگران زیادی را پذیرا می‌ شود. این کوهستان و دره‌ های زیبای آن در بهار به گلزاری بی‌ بدیل تبدیل شده و تماشایی است.

با آبشار دوقلو و روستای چکان بیشتر آشنا شوید

آبـشار کوره چکان در روسـتـای «چکان» از تـوابـع بخش مـرکزی شهرستان مراغه و در شرق این شهرستان واقع شده و با مراغه ۵ کیلـومـتر فـاصلـه دارد. این آبشار زیبا که از ارتفـاعات سهند به دره سرازیر می شود، جـلوه جـذاب و دلپذیری دارد و هر ساله عده کثیری از دوستداران طبیعت را به سوی خود جلب می کند. این آبشار دوقلو است و ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد.

روستای چکان از توابع بخش مرکزی شهرستان مراغه، در ۵ کیلومتری جنوب شرقی مراغه قرار دارد. این روستا از جنوب شرقی به تپه الش محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۶۰ متر است و در دره استقرار یافته است. روستای چکان اقلیمی کوهستانی دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. بررسی‌های میدانی و شواهد موجود نشان می‌دهد که روستای چکان از قدمت و پیشینة غنی تاریخی برخوردار است. در روستا امامزاده‌ای وجود دارد که قدمت آن به دورة ایلخانیان می‌رسد. مردم روستای چکان به زبان آذری سخن می‌گـویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

با آبشار دوقلو و روستای چکان بیشتر آشنا شوید

روستای چکان در دره‌ای خوش آب و هوا و در دامنة جنوبی کوهستان سر به فلک کشیده و باشکوه سهند استقرار یافته است. وجود درختان بلند قامت گـردو، بادام، فندق و باغ‌های میوه و طبیعت بکر با چشمه‌ساران و آبشارهای زیبا، این روستا را در شمار یکی از دیدنی‌ترین روستاهای آذربایجان شرقی قرار داده است. هوای پاک و سالم، مراتع غنی و حاصلخیز و مزارع سرسبز به ویژه در بهار و تابستان هر انسانی را به ذوق می‌آورد. شیرین بیان، آویشن، مرزة کوهی، پونه و گون که از جمله گیاهان دارویی هستند، در اطراف روستا به وفور یافت می‌شوند. یکی از بلندترین کوه‌های آذربایجان و مهم‌ترین کوه آتشفشانی خاموش ایران کوهستان سهند است. ارتفاعات قلل سهند از ۳۲۰۰ متر بیشتر است و روستا چکان که در دامنه سهند قرار دارد محل مناسبی برای صعود به این قله‌هاست.

موقعیت مکانی روستا:

روسـتـای «چکان» از تـوابـع بخش مـرکزی شهرسـتان مراغه و در شرق این شهرستان واقع شده و با شهر مراغه ۵ کیلـومـتر فـاصلـه دارد. روستای چکان از طریق شهرستان مراغه و با طی ۵ کیلومتر جاده آسفالت قابل دسترسی است

با آبشار دوقلو و روستای چکان بیشتر آشنا شوید

جاذبه‌های تاریخی روستا:

از جاذبه‌های تاریخی و ارزشمند روستا می‌توان به امامزاده ابراهیم، که قدمت آن به دورة ایلخانیان می‌رسد و همچنین پل قدیمی راه‌آهن که قدمتی صد ساله دارد، اشاره کرد.

آداب و رسوم:

از جمله آیین‌ها و مراسمی که در میان مردم روستای چکان اهمیت فراوانی دارد می‌توان به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، مراسم عید نوروز، عید فطر، عید قربان، میلاد پیامبر (ص)، عروسی‌های محلی و عزاداری و نوحه‌سرایی در ایام تاسوعا و عاشورا و اربعین اشاره کرد.پوشاک مردان روستا تفاوت چندانی با لباس سایر نقاط روستایی آذربایجان ندارد. آن‌ها از کت، شلوار، پیراهن، جلیقه و کلاه استفاده می‌کنند. زنان روستای چکان نیز از لباس‌های رایج در شهرها استفاده می‌نمایند و لباس محلی خاصی ندارند.

سوغات و صنایع روستا:

مهم‌ترین سوغات این روستا شامل انواع خشکبار، انگور و آلوچه، گلیم و حوله می‌باشد. صنایع دستی این روستا شامل گلیم، قالی و حوله است. از انواع غذاهای محلی رایج در این روستا می‌توان به آبگوشت، کباب و انواع آش اشاره کرد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید