اطراف این آبشار تماما کوه است، اما اطراف کوه دشت بزرگی وجود دارد. این دشت بسیار آرام است و مکان بسیار خوبی برای استراحت می‌باشد.

آبشار مزرعه شازند مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، آبشار مزرعه از جاهای دیدنی استان مرکزی است. این آبشار در منطقه بیشه قرار گرفته و منطقه‌ بکری برای گردشگری به شمار می ‌رود. در راه رسیدن به آبشار مزرعه از باغات کیشان و مزرعه عبور کرده و به دو دره می ‌رسید که هر دو دارای دو آبشار است. آبشار دره اول بلند تر و ارتفاع آن به ده متر می‌ رسد و دره دوم نیز دو آبشار کوتاه دارد. ارتفاع بیشتر آبشار دره اول، نسبت به دو آبشار دره دوم، سبب جذابیت دوچندان در این منطقه شده است.

آبشار مزرعه شازند مقصدی مناسب برای گردشگری

آبشار مزرعه در موقعیت جغرافیایی N ۳۴۱۰ E۴۹۲۷ و شمال غرب اراک واقع شده است که برای رسیدن به آن در جاده اراک سه راهی خنداب باید وارد جاده شراء شده تا به خسبیجان سفلی برسید. راه فرعی سمت راست ما را به روستای کیشان و مزرعه (مضراب) می‌ رساند. در ادامه وارد جاده خاکی به طرف معدن شده و پس از عبور از باغات کیشان و مزرعه به دو دره می‌ رسیم که هر دو دارای دو آبشار است. آبشار دره اول بلند تر است و ارتفاع آن به ده متر می ‌رسد و دره دوم نیز دو آبشار کوتاه دارد. این آبشارها در دامنه شمالی رشته کوه قوشا داغ واقع شده که چشمه‌ ها و آبشارهای بسیاری در خود جای داده است و آبشار مزرعه یکی از جاذبه‌ های زیبای این منطقه است. اطراف این آبشار تماما کوه است، اما اطراف کوه دشت بزرگی وجود دارد. این دشت بسیار آرام است و مکان بسیار خوبی برای استراحت می ‌باشد. قرار گرفتن آبشارها در میان دو دره، زیبایی شگفت ‌انگیری به دنبال دارد. انفصال بخش کوهستانی از بخش فلات در خط ارتفاعی حدود ۱۹۰۰ متر رقم خورده و همین خط ارتفاعی آبشار و چشمه بسیار دارد و به نظر می رسد منطبق بر خط گسل در دامنه شمالی قوشا داغ باشد.

آبشار مزرعه اراک | ایران بوم گردی

متاسفانه آبشار دره اول به دلیل خشکسالی و کمبود بارش دچار خشکی شده است. خوشبختانه آبشار دوم همچنان آب دارد اما، با توجه به شرایط بارشی، میزان آب آبشار نسبت به سالهای گذشته بسیار کاهش داشته و تنها بخشی از آب موردنیاز کشاورزی را تامین می‌ کند که این کاهش باعث شده که آب وارد باغات اطراف نشود. آبشار مزرعه مخصوصا در سال‌ هایی که منطقه، پاییز و زمستان پربارشی را پشت سر می گذارد، از زیبایی و جلوه خاصی برخوردار است. در دامنه شمالی رشته کوه قوشا داغ، که در سمت شرق به کوه ارجمند ساوالان پیوسته است، به سمت گویجه بئل دامنه های سرسبز و جنگلی و استپ کوهی با چشمه های فراوان و دره های متعدد پرآب کشیده شده است که متاسفانه در سال ‌های کم بارش دچار خشکی می ‌شوند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید