طبق گزارش گمرک ایران، در سال گذشته بیش از ۹۱۴ میلیون دلار پسته از ایران صادر شده که کاهش ۲۳ درصدی داشته است.

کاهش ۲۳ درصدی صادرات پسته ایران به دلیل خشکسالی
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، طبق گزارش گمرک ایران، در سال گذشته بیش از ۹۱۴ میلیون دلار پسته از ایران صادر شده که کاهش ۲۳ درصدی داشته است.

گزارشی که لطیفی-سخنگوی گمرک- اعلام کرده نشان می‌دهد  ۱۳۵هزار و ۳۲۲تن انواع پسته، به ارزش ۹۱۴میلیون و  ۴۲۷هزار و ۸۲۶ دلار در سال ۱۴۰۰ به ۷۵ کشور صادر شده است.

بر اساس این گزارش،‌ از مجموع صادرات ۱۳۵هزار و ۳۲۲ تنی  پسته در سال قبل، ۱۱۵هزار و ۵۵۷تن آن، "پسته تازه با پوست" بود که ارزش آن ۶۹۶میلیون و ۴۳هزار و ۱۲۴دلار به ثبت رسیده است.

پنج کشور اول خرید پسته‌های صادراتی با پوست به ترتیب چین با خرید ۱۹۹ میلیون دلار، هند با ۸۵ میلیون دلار، روسیه با ۵۳ میلیون دلار، عراق با ۵۰ میلیون دلار و قرقیزستان با ۴۵ میلیون دلار بوده‌اند. صادرات انواع "پسته بدون پوست" نیز  بیش از ۱۹ هزار و ۳۳۶تن و به ارزش ۲۱۵میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۲ دلار بوده است که کشورهای  آلمان با خرید ۵۰ میلیون دلار، هند ۴۴ میلیون دلار، امارات ۲۹ میلیون دلار، عراق ۲۵ میلیون دلار و ترکیه ۱۳ میلیون، پنج مقصد صادرات این نوع پسته ایرانی گزارش شده‌اند.

در رابطه با میزان صادرات سایر پسته‌ها نیز  ۴۲۹تن به ارزش دو میلیون و ۵۰۵ هزار و ۶۸۰ دلار نیز در این مدت بوده است. آنطور که سخنگوی گمرک اعلام کرده است به دلیل خشکسالی و آسیب به محصول پسته، کاهش تولید  این محصول در سال گذشته و ورود پسته سایر کشورها به بازارهای جهانی،  صادرات انواع پسته در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹کاهش ۳۳درصدی را در وزن و ارزش  به همراه داشته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید