بیایید به خرید توییتر به چشم آخرین خرید یک بچه پولدارِ لجبازِ عاشق توجه نگاه نکنیم. ماسک هر چند بازیگوش و عاشق خودنمایی است، اما ساده، بی‌برنامه و سبک سر نیست. او ایده‌ها و آرزوهای بزرگی دارد.

از تسلا تا توییتر؛ تمام رویایی‌ها ایلان ماسک / چطور ایلان ماسک با خرید توییتر امپراتوری می‌سازد؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: بالاخره بعد از کمی کش‌وقوس در نهایت ایلان ماسک روز گذشته ایلان ماسک، مالِک تسلا و اسپیس ایکس، توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار و به صورت نقدی خرید تا به جای یک عضو هیئت مدیره این رسانه اجتماعی، مالک آن باشد.

توییتر در مارس ۲۰۰۶ به دست جک دورسی، نُوا گلا، بیز استون و اوان ویلیامز ایجاد شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. توییتر به مرور از یک میکروبلاگ ساده به یکی از مهم‌ترین درگاه‌های داغ شدن اخبار تبدیل شد. تنها در یک نمونه حین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶، توییتر بزرگترین منبع اخبار مربوط به روز بود که ۴۰ میلیون توییت مربوط به انتخابات در آن ارسال شد.

ما ایرانیان هم البته تجربه‌های مشابهی با توییتر در زمینه انتخابات، موج سازی و البته ارتباط دو طرفه با چهره‌های سیاسی و فرهنگی داریم. از انتخابات پر شورِ ریاست جمهوری در بهار ۱۳۹۶ تا موج‌های توییتری مختلف و پاسخ‌های کوتاه چهره‌های سیاسی در حد وزیر ارتباطات به توییت‌های مردم، هر کدام به نوعی باعث ایجاد موجِ خبری در ایران شدند.

با این همه جنجالی‌ترین روزهای توییتر به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باز می‌گردد. در آن زمان توییتر قلب تپنده کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ بود و اخبارِ جعلی و خشونت آمیز توسط او و طرفدارانش به طور پیوسته منتشر می‌شد. در نهایت تعدد این اخبار منجر به تعلیق عضویت ترامپ و برخی چهره‌های نزدیک به او در توییتر شد.

ایلان ماسک و خرید توییتر

فصل جدید توییتر اما چند وقتِ قبل و در در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شد. در این زمان جک دورسی از سمت مدیر عامل اجرایی توییتر کناره‌گیری کرد و جای خود را به پاراگ آگراوال داد. کناره‌گیری دورسی به معنای خداحافظی موسس توییتر با آن بود. مدیر بعدی هر چقدر هم توانمند باشد حداقل در روزها اول نفوذ مدیر موسس را ندارد.

همین زمان بود که شایعاتی از علاقه ایلان ماسک به توییتر به گوش رسید. او که بارها با توییت‌های خود برای ارزهای دیجیتال موج‌سازی کرده بود ظاهرا علاقه داشته مالک توییتر باشد. شایعات وقتی تقویت شد که او توییتی زد و از دنبال‌کنندگان خود پرسید که با اضافه شدن ویرایش به توییتر موافق هستند یا خیر؟

از تسلا تا توییتر؛ تمام رویایی‌ها ایلان ماسک / چطور ایلان ماسک با خرید توییتر امپراتوری می‌سازد؟

در نهایت روز گذشته هیات مدیره توییتر با خریداری کل سهام این شرکت به وسیله ایلان ماسک به قیمت ۴۴ میلیارد دلار موافقت کرده است. این قیمت بالاتر از قیمت بازار بود و به صورت نقدی پرداخت شد. ماسک که با بیشتر از ۲۷۳ میلیارد دلار دارایی ثروتمندترین مرد جهان است با خرید توییتر به جمع ثروتمندان صاحب رسانه مانند جف بزوس و مایکل بلومبرگ پیوست.

ماسک در توییتر نوشت که به این شبکه اجتماعی توانایی بالقوه عظیمی دارد که او قصد دارد آن را به بهره‌برداری برساند. ماسک همچنین در بیانیه خود نوشت: آزادی بیان سنگ بستر یک دموکراسی کارآمد است و توییتر میدانی است که در آن موضوعاتی که برای آینده بشریت حیاتی هستند، به گفت‌وگو گذاشته می‌شوند.

او همچنین نوشت:‌ می خواهم توییتر را با افزودن قابلیت‌های جدید، افزایش اعتماد عمومی به وسیله متن باز کردن الگوریتم‌ها، مقابله با بات‌ها و تایید هویت همه کاربران ارتقا دهم.

ایلان ماسک دنبال تشکیل یک امپراتوری است؟

توییتر اولین و آخرین خرید و فروش ایلان ماسک در دنیای تجارت نیست، اما حتما یکی از مهم‌ترین آنان است. توییتر هم‌اکنون یک سکوی خبری مهم است و با ثروت، ایده‌ها و نفوذ ماسک می‌تواند اهمیتی چند برابری پیدا کند و یکی از بال‌های مهم امپراطوری ایلان ماسک باشد. اما شاید بپرسید چرا امپراطوری و مگر ایلان ماسک چه می‌کند؟

شرکت‌های اصلی زیر مجموعه ایلان ماسک تنها شرکت‌هایی ساده برای کسب درآمد و ثروت آفرینی نیستند، آن‌ها هر کدام شرکت‌هایی استراتژیک در بخش‌های استراتژیک هستند که آینده دنیا در قرن ۲۱ را می‌سازند.

اسپیس‌اکس؛ نسخه خصوص و ارزان ناسا

نسخه خصوصی ناسا که هدفش بردن انسان به فضا است. اسپیس‌اکس یا اسپیس ایکس تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی همچنین ارائه‌دهنده خدمات اکتشاف فضایی و مخابراتی است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ در کالیفرنیا شکل گرفت و اکنون درحال گسترش است. در ۳۰ می ۲۰۲۰ فضاپیمای کرو دراگون دمو ۲ به فضا پرتاب شد و برای نخستین بار دو فضانورد سازمان هوافضای آمریکا (ناسا) با یک فضاپیمای خصوصی راهی مدار زمین شدند. این نخستین بار از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱ است که آمریکا توانسته فضانوردان را از خاک خود به فضا اعزام کند.

از تسلا تا توییتر؛ تمام رویایی‌ها ایلان ماسک / چطور ایلان ماسک با خرید توییتر امپراتوری می‌سازد؟

دو هدف اساسی اسپیس‌اکس دسترسی ساده و ارزان به سفر فضایی و اسکان بشر در مریخ است. بر اساس برنامه این شرکت نخستین گروه از انسان‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی به مریخ فرستاده خواهند شد و در سال ۲۰۲۵ به آن خواهند رسید. چرا این شرکت بعدها ماهواره‌هایی مثل هابل را راهی فضا نکند؟

تسلا؛ آینده خودروسازی دنیا

شرکت خودروسازی آمریکایی و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز قطارهای برقی است. شرکت تسلا همچنین تولیدکننده پکیج‌های باتری لیتیم-یون برای دیگر خودروسازها، نظیر تویوتا و دایملر آگ است. بسیاری این باتری‌ها را بخش مهمی از آینده جهان می‌دانند و به همین دلیل تسلط بر معادن لیتیوم در کشوری مثل افغانستان را مثل تسلط به چاه‌های نفت در قرن بیستم ارزیابی می‌کنند.

از تسلا تا توییتر؛ تمام رویایی‌ها ایلان ماسک / چطور ایلان ماسک با خرید توییتر امپراتوری می‌سازد؟

بورینگ کمپانی یکی از زیر مجموعه‌های سابق تسلا که اخیرا مستقل شده است نیز روی حمل و نقل زیر زمینی متمرکز است، ایده‌ای که می‌تواند آینده صنعت حمل و نقل عمومی را عوض کند.

سولارسیتی؛ آینده صنعت انرژی

سولارسیتی یک شرکت ارائه دهنده خدمات انرژی است و امروز بزرگترین ارائه دهنده انرژی خورشیدی در ایالات متحده آمریکا است.

اوپن ای‌آی و نیورالینک؛ هوش مصنوعی و هوش بشری: اوپن‌ای‌آی یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی (AI) است که هدفش توسعه هوش مصنوعی دوستانه یا بی‌خطر است. ماسک در سال ۲۰۱۸ آن را ترک کرد تا پروژه هوش مصنوعی خود را در تسلا دنبال کند. نیورالینک شرکتی در زمینه فناوری نورون یا فناوری عصبی ساخته شده توسط ماسک است که تراشه‌های ارتباط مغز و رایانه قابل کاشت در مغز یا به انگلیسی واسط مغز و رایانه (BMIs) تولید می‌کند. مسیر ماسک نشان می‌دهد که او به هوش مصنوعی و فرآیند یادگیری بشری بسیار علاقمند است.

از بیت کوین تا دوج کوین؛ پول فردا

ایلان ماسک از هواداران جدی ارزهای دیجیتال است. به نظر می‌رسد او به ارزهای دیجیتال به دو شکل نگاه می‌کند: ابزاری برای رشد چند برابری ثروت در مدتی کوتاه و عاملی که پول متمرکز و دولتی را تهدید می‌کند. پول متمرکز یا همان درایی فیات- دلار، پوند، ریال- توسط دولت‌ها عرضه می‌شود و از عوامل اقتدار و اعتبار آن‌ها است. هر گونه تضعیف این پول به معنای تضعیف دولت‌ها و تقویت جبهه مقابل آن‌ها است، جبهه‌ای که ماسک در آن قرار دارد.

از تسلا تا توییتر؛ تمام رویایی‌ها ایلان ماسک / چطور ایلان ماسک با خرید توییتر امپراتوری می‌سازد؟

در چنین پازلی جای یک رسانه خالی است، رسانه‌ای که پیشتاز نسلِ بعدی رسانه‌ها باشد نه صرفا غولی از نسل قبل. توییتر چنین چیزی است. رسانه اجتماعی نسل جدید که می‌تواند رییس جمهور عوض کند. تنها کافی است توییتر با ایده، ثروت و نفوذ ماسک ترکیب شود تا قدرت تاثیر گذاری چند برابری را تجربه کند.

پس بیایید به خرید توییتر به چشم آخرین خرید یک بچه پولدارِ لجبازِ عاشق توجه نگاه نکنیم. ماسک هر چند بازیگوش و عاشق خودنمایی است، اما ساده، بی‌برنامه و سبک سر نیست. او ایده‌ها و آرزوهای بزرگی دارد. تنها کمی زمان و اندکی شانس نیاز است تا پازل بزرگ ماسک نتیجه دهد و او تبدیل به روتشیلدها و راکفلرهای قرن جدید شود، مردی که می‌تواند دولت‌ها را تهدید، تخریب و بازسازی کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید