۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
کد خبر: 55352186

ژاپن بار دیگر مناقشه ارضی با مسکو را مطرح کرد و چهار جزیره واقع در سرزمین های شمالی را جزایری نامید که به طور غیرقانونی از سوی روس ها اشغال شده است.

مناقشه ارضی ژاپن و روسیه بالا گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، ژاپن با ادامه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بار دیگر مناقشه ارضی با مسکو را مطرح کرد و چهار جزیره واقع در سرزمین های شمالی را جزایری نامید که به طور غیرقانونی از سوی روس ها اشغال شده است.

لحن شدیدی که ژاپن هفته گذشته در ارتباط با جزایر مورد مناقشه به کار گرفت، در تناقض آشکار با لحن نرمتر این کشور بود که پیشتر در توصیف این اختلاف به کار گرفته می شد.

وزارت امور خارجه ژاپن در گزارشی اعلام کرد: سرزمین های شمالی، مجموعه ای از جزایر ژاپن هستند که توکیو بر آن حق حاکمیت دارد و بخش جدایی ناپذیر از قلمروی ژاپن هستند، اما روسیه در حال حاضر به طور غیرقانونی آن را اشغال کرده است.

این جزایر مورد مناقشه که توسط اتحاد جماهیر شوروی اشغال شد و روسیه آن را «کوریل» می نامد، مانع از آن شده است که دو کشور به طور رسمی به خصومت های مربوط به دوران جنگ جهانی دوم پایان دهند.

ژاپن درگیر مناقشه ارضی دیگری با کره جنوبی در ساحل شرقی اش است. وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرده که این جزیره که توکیو آن را «تاکشیما» می نامد، به طور غیرقانونی توسط کره جنوبی اشغال شده است. کره جنوبی نام «دوکدو» را بر این جزیره نهاده است.

در این میان، وزارت امور خارجه کره جنوبی تاکید دارد که ادعای مالکیت ژاپن بر این جزیره، ناعادلانه است و این جزیره بخش جدایی ناپذیر از قلمروی سئول باقی می ماند.

وزارت مزبور همچنین می گوید این وضعیت، مناسبات دو کشور در آینده را مخدوش می کند. روابط بین ژاپن و کره جنوبی اغلب به دلیل موضوعات تاریخی تیره و تار بوده است.

در همین حال، ژاپن به گروه هفت پیوست تا مجموعه تحریم هایی را علیه روسیه به دلیل تاثیر تهاجم نظامی اش به اوکراین بر کشورهای شرق آسیا اعمال کند.

روسیه نیز در اقدامی تلافی جویانه مذاکرات پیمان صلح با توکیو را که شامل مذاکراتی درمورد جزایر مورد مناقشه است، به حال تعلیق درآورد.

ژاپن همچنین درصدد بازنگری در راهبرد امنیت ملی اش در سال جاری است که تقویت بودجه و توان دفاعی، از بخش های مهم آن خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید