امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: آقای توکلی خبر از ساخت یک پلتفرم مشترک داد. یعنی در یک پلتفرم چند محصول وارد و تولید می‌شود. خودروسازان پیشرفته نیز از این روش استفاده می‌کنند.

تولید خودرو با قیمت کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان عملی می‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، وزارت صمت از ساخت پلتفرم و ساخت خودروی جدید خبر داد که می‌تواند به قیمت کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان و جایگزین پراید باشد. آیا عملی می‌شود؟

سرپرست صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح مشترک خودروسازان بزرگ کشور برای طراحی پلتفرم مشترک داخلی به منظور تولید خودرو با قیمت ارزان خبر داد.

توکلی‌لاهیجانی در این رابطه گفت: این پلتفرم اکنون با مشارکت دو خودروساز بزرگ داخلی در حال توسعه است و محصولات آن، احتمالا در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ به بازار خواهند آمد، این پلتفرم برای تولید دست کم چهار مدل خودروی جدید ارزان قیمت در حال طراحی است خواهد توانست از نظر قیمت، جایگزین هایی مناسب برای خودروی پراید تامین کند.(ایران جیب)

تولید خودرو با قیمت ارزان عملی می‌شود؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: آقای توکلی خبر از ساخت یک پلتفرم مشترک داد. یعنی در یک پلتفرم چند محصول وارد و تولید می‌شود. خودروسازان پیشرفته نیز از این روش استفاده می‌کنند.

او افزود: این اقدام ممکن است باعث کاهش قیمت خودروها شود. اما بومی بودن یا نبودن ساخت پلتفرم لزوما باعث کاهش قیمت نیست. در برخی زمینه‌ها قیمت تمام شده کالاها بالاتر از قیمت کالاهای خارجی می‌شود.

کیفیت افزایش می‌یابد؟

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: کاهش قیمت خودروها به ۱۵۰ میلیون ممکن است، اما به شرط اینکه خودروی تیبا و یا پراید پیشرفته تولید شود. اما اینکه استانداردهای پیشرفته خودروسازی در این خودروها لحاظ شود، نیازمند تامل و تفکر بیشتر است. البته باید به این نکته توجه کرد که سرپرست صنایع خودروی وزارت صمت گفت خودروهای کوچک ساخته می‌شود.

کاکایی ادامه داد: پراید، خودرویی شش هزار دلاری است. اگر قصد به روز کردن آن را داشته باشیم و استاندارهای ایمنی را نیز در آن رعایت کنیم، به نظر نمی‌رسد از شش هزار دلار کمتر باشد. اما اگر قرار باشد این خودروها به ۱۵۰ میلیون برسد، یک‌سری از آپشن‌ها در آن لحاظ نمی‌شود.

او گفت: در بازار ایران به نظر نیمی‌رسد خودروهای کوچک‌تر از پراید طرفدار داشته باشد. اگر تقاضا برای این نوع خودرو وجود نداشته باشد، کاهش قیمت ممکن نیست. وعده تولید ۳۰۰ هزار خودرو در یک پلتفرم می‌تواند عملی شود. اما بسیار سخت است. تولید ۳۰۰ هزار خودرو با قیمت پنج هزار دلاری اقتصادی نیست و به هزینه مطلوب نمی‌رسد.

کاکایی توضیح داد: در کل عملی کردن این طرح از نظر تئوری شدنی است، اما چهار مدل خودرو مورد پسند بازار باشد یا خیر، مشخص نیست. علاوه بر آن، اجرایی شدن این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید