برخی کارشناسان بر این باور هستند که پوست پرتقال مملو از فلاونوئید و دیگر مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌) مفید است که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند.

مزایای بی‌نظیر پوست پرتقال برای سلامتی!

به گزارش سلام نو به نقل از شفاآنلاین، پوست پرتقال اگر چه اشتها آور نیست و دارای مزه تندی است اما فواید زیادی برای سلامت بدن دارد.زمانی که ما پرتقال می‌خوریم، بسیاری از ما پوست آن را دور می‌اندازیم و تصور می‌کنیم پوست آن، غیر قابل خوردن است. اگرچه پوست پرتقال طعم تلخی دارد، اما شما می‌توانید آن را به شماری از دستورالعمل‌های غذایی تان اضافه کنید.

در حقیقت، پوسته بیرونی این میوه سرشار از مواد مغذی و مواد دیگری است که می‌تواند به تقویت بدن شما کمک کند. برای اینکه درک بهتری از این مسئله پیدا کنید، شما را با مزایای پوست پرتقال برای سلامتی آشنا می‌کنیم:

خواص پوست پرتقال

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

آشنایی با پرتقال و پوست آن

پرتقال میوه ای خوشمزه و آبدار و یکی از پرطرفدارترین مرکبات می باشد، درخت آن همیشه سبز است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می‌رسد.

امروزه بیشترین پرتقال جهان در برزیل تولید می‌شود، پرتقال والنسیا، پرتقال ناول، پرتقال خونی، ماندارین، بیروتی و تامپسون از معروف ترین انواع پرتقال در جهان هستند.

پرتقال دارای مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A، فولات، ویتامین B1، فیبر، آهن، مس و پتاسیم و کلسیم می باشد.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که پوست پرتقال مملو از فلاونوئید و دیگر مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌) مفید است که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند.

جالب است بدانید گوشت میوه پرتقال حدود ۷۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد و این در حالیست که پوست آن حاوی ۱۳۶ میلی‌گرم از این ویتامین است.

پوست پرتقال مملو از مس، کلسیم، منیزیوم، فولات، ویتامین A ، ویتامین‌های خانواده B و فیبر خوراکی است.

تمامی این مواد معدنی و ویتامین‌ها برای تقویت و بهبود سلامتی بدن انسان بسیار مناسب و بعضا ضروری هستند.

حالا تصور کنید همه آنها یک جا در پوست یک میوه زمستانی جمع شده و می‌توان از خواصشان بهره گرفت.

خواص پوست پرتقال در طب سنتی

پوست پرتقال حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که می تواند به عنوان یک اسکراب طبیعی برای درمان لک صورت استفاده شود.

پوست پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد که برای هر دو نوع پوست چرب و خشک مناسب هستند. برای درمان آکنه و جوش سرسیاه صورت و همچنین جای جوش مفید می باشد.

شوره سر را درمان می کند. یبوست را درمان کرده و برای بهبود سوزش سر دل و حالت تهوع و استفراغ مفید می باشد. برای درمان آسم مفید است. فشار خون شما را تنظیم می کند.

 برای درمان سردرد، اضطراب و افسردگی مفید می باشد.برای درمان بوی بد دهان مفید است.

پوست نارنجی دارای محتوای فیبر بالایی است که باعث کاهش وزن می شود.

پوست پرتقال می تواند برای کاهش فشار خون استفاده شود. برای هزاران سال به عنوان بخشی از داروهای گیاهی چینی مرسوم بوده است.

پوست پرتقال حاوی ترکیباتی به نام نبیلتیتین است که باعث کاهش خطر ابتلا به التهاب و بیماری قلبی می شود.

نابیلیتین موجود در پوست پرتقال همچنین با کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن تاثیر مثبتی بر سلامت شما دارد.

از آنجایی که پوست پرتقال کالری کم و فیبر زیادی دارد، در جلوگیری از مصرف کالری توصیه شده روزانه شما بسیار مفید است.

 مقابله با التهاب و رادیکال‌های آزاد

بدن شما همواره در معرض مواد گوناگونی است که می‌تواند به سلامت ما آسیب برساند. بهترین مثال آن نیز «رادیکال‌های آزاد» موجود در اطرافتان از جمله در غذاهایتان است. همانطوری که می‌دانید این مولکول‌های ناپایدار قادر هستند تا سلول‌ها و «دی ان ای» شما را تخریب کنند و سبب ایجاد ناراحتی‌های مختلفی به مانند سرطان، دیابت و التهاب مزمن شوند. برای مقابله با رادیکال‌های آزاد، متخصصان پیشنهاد می‌کنند غذاهایی که سرشار از «آنتی اکسیدان» هستند را در وعده روزانه تان بگنجانید.

پوست پرتقال حاوی «پلی متوکسی فلاون» (polymethoxyflavones) است که می‌تواند تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد را متوقف کند. اما این همه ماجرا نیست. این نوع ترکیبات همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است که می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند.

سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

مانند لیمو، پرتقال نیز از منابع غنی ویتامین سی (C) به حساب می‌آید، پوست پرتقال نیز غنی از ویتامین سی به شمار می‌رود. استفاده از این ماده مغذی خاص با تقویت سلول‌های ایمنی بدن، به جلوگیری از سرماخوردگی معمول یا آنفلوانزا کمک می‌کند.

علاوه بر این، شما می‌توانید ویتامین A که آن نیز از مواد مغذی ضروری برای بدن است و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد را از پوست این میوه دریافت کنید؛ بنابراین، یکی از ارزشمندترین فواید پوست پرتقال، تقویت دفاع بدن در برابر مواد مضر و میکروارگانیسم‌های بیماری زا است.

 جلوگیری از بیماری‌های قلبی

جدای از پیشگیری از سرماخوردگی، مصرف پوست پرتقال می‌تواند به سلامت قلب شما کمک کند. این مسئله نیز به دلیل ترکیب‌های «هسپریدین» (Hesperidin) و «نوبیلتین» (Nobiletin) موجود در پوست این میوه است. به طور کلی، این ترکیبات نه تنها قادر به کاهش التهاب در بدن شما هستند، بلکه با تثبیت فشار خون و پایین آوردن سطح کلسترول بد می‌توانند از مشکلات رایج قلبی جلوگیری کنند.

 مناسب برای ریه‌های شما

با مشکلاتی نظیر آلودگی که امروز در بسیار از مناطق جهان وجود دارد، ذرات مضر ریز در هوا ممکن است ریه‌های شما را اذیت کرده و سبب آلودگی ریه‌ها شوند و مشکلات تنفسی نظیر سرفه و یا سرماخوردگی را به بار آورند.

یکی از مزایای خوب پوست پرتقال، پاکسازی و تقویت ریه هاست. به شکل کلی، پوست این میوه خوراکی، دارای ترکیباتی است که می‌تواند بلغم (مخاط چسبناک) را تجزیه و دفع کند.

شما می‌توانید یک دمنوش تهیه شده از پوست پرتقال را به عنوان درمانی طبیعی برای آلرژی‌ها بنوشید. دلیل اصلی آن هم وجود موادی در پوست پرتقال است که می‌تواند سوزش را کاهش داده و از ترشح هیستامین در بدن جلوگیری کند.

سلامت گوارش خود را بهبود بخشید

همانطوری که می‌دانید، شمار زیادی از محصولاتی که طعمی تلخ دارند مانند پوست مرکبات، می‌توانند توانایی بدن شما را برای تجزیه غذا افزایش دهند. اما غیر از این، مورد دیگری هم هست. پوست پرتقال سرشار از فیبر به مانند «پکتین» و «همی سلولز» است. پکتین یک فیبر محلول است که می‌تواند پاکسازی روده‌ها کمک کند. از سوی دیگر، «همی سلولز» که یک فیبر نامحلول است، حرکت روده‌ها را تحریک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند.

خواص پوست پرتقال برای مو

پوست پرتقال خرد شده را به آب اضافه کنید و بگذارید به مدت یک شب بماند.

روز بعد، می توانید این مخلوط را به موهای خود بزنید تا از شوره سر خلاص شوید.

خواص پوست پرتقال برای لاغری

پوست نارنجی دارای محتوای فیبر بالایی است که باعث کاهش وزن می شود.

اگر از دمنوش پوست پرتقال استفاده کنید هم به مرور لاغر می شوید.

خواص پوست پرتقال برای یبوست

پلی ساکارید غیر محلول موجود در پوست پرتقال به جلوگیری از یبوست، سوزش سر دل، تهوع و تشکیل اسید بیش از حد در معده کمک می کند.

خواص پوست پرتقال برای دندان

پوست پرتقال را در برابر دهان و دندان خود بگذارید تا نفس خود را تازه تر کنید،

دندان هایتان را سفید کنید، و حتی حساسیت آنها را کاهش دهید.

به لطف خاصیت آنتی باکتریال موجود در پوست پرتقال، این ماده می‌تواند به سلامت هر چه بیشتر دندان‌ها کمک کند.

همچنین با استفاده از پوست پرتقال می‌توانید دندان‌های خود را سفید کنید.

لیمونین موجود در پوست پرتقال همچنین به عنوان یک رایحه طبیعی و حلال کار می‌کند و به روشی طبیعی به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند.

خواص پوست پرتقال برای سرماخوردگی

خوردن ویتامین A و C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از سرماخوردگی ، آنفولانزا و سرفه جلوگیری می کند.

پوست پرتقال دارای ویتامین ث است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

پرتقال و دمنوش پوست پرتقال از بروز سرطان و تومور پیشگیری و نیز با آن مقابله می‌کند.

سرفه، آسم، سرماخوردگی و هر بیماری تنفسی که بر اثر وجود خلط در سینه ممکن است به وجود آید را درمان می‌کند.

اشتها را افزایش می‌دهد، باعث تقویت سیستم هاضمه شده و نیز نفخ و حالت تهوع را از بین می‌برد،

سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد، استرس و تنش‌های عصبی را تسکین داده و بی‌خوابی را درمان می‌کند.

خواص پوست پرتقال برای دیابت

پوست پرتقال حاوی مقادیر زیادی پکتین است، فیبری که برای تنظیم میزان قند خون شهرت دارد.

این ماده در تضمین سلامت افراد مبتلا به دیابت نقش مهمی ایفا می‌کند.

مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که درمان دیابت با عصاره پوست پرتقال تا حد زیادی در از بین بردن «نفروپاتی دیابتی» موثر است.

خواص پوست پرتقال در غذا و چای

این احتمالا بیشترین توضیح در مورد همه موارد استفاده از پوست پرتقال است.

رنده پوست پرتقال یک راه عالی برای اضافه کردن طعم شیرین و جذابش به غذاهای گوشتی مورد علاقه شماست.

خلال پرتقال را حتی می توانید به فنجان قهوه و چای خود اضافه کنید.

مضرات پوست پرتقال

هنگام کار با پوست پرتقال، ابتدا باید آن را بشویید، تمیز و خشک کنید.

هیچ وقت برای مدت زمان طولانی پرتقال بدون پوست را ذخیره نگنید.

پوست پرتقال نباید در یخچال نگهداری شود، بلکه باید در جای خنک و خشک قرار گیرد.

همیشه سعی کنید پرتقالی را انتخاب کنید که دارای پوست نازک است.

مصرف مقدار زیاد پوست پرتقال باعث عوارض جانبی مانند سردرد، مشکلات بینایی و ضعف بدنی می‌شود.

یکی از ترکیبات اصلی آن، سینفرین است که می‌تواند اثرات تحریک کننده‌ای روی بدن داشته باشد.

هنگامی که برای اولین بار پوست پرتقال را امتحان می‌کنید، با مقدار کم شروع کنید.

فواید استفاده از ماسک پرتقال و طرز تهیه آن

آیا تا به حال ماسک پرتقال درست کرده‌اید؟ آیا از خواص پوست پرتقال و استفاده از آن به عنوان ماسک آگاه هستید؟ آیا می‌دانید که خواص پوست پرتقال از میوه پرتقال بیشتر است؟ آیا تا به حال از اسپری پوست پرتقال برای صورت استفاده کرده‌اید؟

متأسفانه بیرون انداختن پوست پرتقال بعد از خوردن و یا آب‌گیری، عمل رایجی است که تقریبا تمامی افراد انجام می‌دهند؛ اما آیا می‌دانید که اگر پوست پرتقال را خشک کنید و از آن در تهیه ماسک پرتقال و یا اسپری پوست پرتقال برای صورت استفاده کنید، بهترین تقویت‌کننده پوست را ساخته‌اید؟ پوست پرتقال منبع مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و معمولا غلظت ویتامین C بیشتری نسبت به میوه درون آن دارد! شاید استفاده از پوست پرتقال و یا ماسک پرتقال روی صورت در ابتدا مضحک و دور از ذهن به نظر برسد، اما روشی بی‌نظیر برای تقویت پوست و جوانسازی صورت و بستن منافذ باز پوست است.

فواید ماسک پرتقال و خواص پوست پرتقال

تندی پوست پرتقال و سایر مرکبات تازه فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد. خوردن این میوه شگفت‌انگیز برای پوست، کاهش وزن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. همانطور که همه ما می‌دانیم، پرتقال سرشار از ویتامین C و سایر ترکیبات ضروری گیاهی و مواد مغذی فراوان است.

پوست پرتقال سرشار از فیبر، ویتامین C، فولات، ویتامین B6، کلسیم و سایر مواد مغذی ضروری است. همچنین حاوی مقدار زیادی پلی فنول است که باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلفی می‌شود. وجود لیمونن در پوست پرتقال باعث جلوگیری از سرطان می‌شود. در واقع این ماده خاصیت ضد سرطانی دارد که در کمتر میوه‌ای می‌توان آن را پیدا کرد. اسانس موجود در پوست پرتقال دارای خواص ضد التهابی است که قدرت ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کند و در نتیجه از افتادگی زودرس پوست جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که تمامی محصولات ویتامین سی C خاصیت احیا و بازسازی پوست را دارند.

پوست پرتقال برای چروک صورت

همانطور که پیش‌تر گفتیم، پوست پرتقال خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که باعث رفع چین و چروک شده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. پوست پرتقال حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است که باعث خشک شدن جوش و آکنه‌های آبدار می‌شود. البته از پوست پرتقال برای لایه‌برداری و از بین بردن لک‌های صورت نیز استفاده می‌شود. پوست پرتقال و میوه پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C و کلسیم است که پوست شما را سالم، جوان و با طراوت نگه می‌دارد.

ماسک پوست پرتقال برای سفیدی پوست

با استفاده از ماسک پوست پرتقال صورت‌تان را جوان‌تر و شاداب‌تر از همیشه ببینید! برای تهیه ماسک پوست پرتقال تنها کافیست ابتدا پوست پرتقال را به خوبی بشویید. (از شستن پوست پرتقال با مایع ظرفشویی یا هر نوع ماده شیمیایی خودداری کنید). تنها کافیست که پوست پرتقال را با آب ولرم بشویید و سپس آن را در هوای آزاد یا روی شوفاژ و یا به روش‌های دلخواه خود خشک کنید و بعد آن را به صورت پودر پرتقال درآورید و ماسک‌های مختلفی از آن تهیه کنید. با استفاده از انواع ماسک پوست پرتقال می‌توانید تا چند درجه پوست خودتان را روشن‌تر کنید.

ماسک پرتقال و ماست

بعد از اینکه پوست پرتقال را خشک کرده و پودر پرتقال درست کردید، آن را به نسبت مساوی با ماست کم چرب مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید. چند قطره آب لیمو نیز به آن اضافه کنید. سپس این مخلوط را به مدت پانزده تا سی دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید. برای اینکه نتایج سریع استفاده از ماسک پرتقال و ماست را ببینید، استفاده از آن را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

ماسک پرتقال و عسل

اگر جز کسانی هستید که پوستی خشک و یا مختلط دارید، می‌توانید با ماسک پرتقال و عسل پوست خود را با طراوت و شاداب کنید. تنها کافیست که مقداری از پوست پرتقال را با عسل مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید و سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک پوست پرتقال و روغن زیتون

روغن زیتون خواص بیشماری برای پوست صورت دارد که البته اگر با پوست پرتقال مخلوط شود، خواص آن چند برابر می شود. اگر پوستی خشک و غیر منعطف با حالتی کشیده شده دارید، می‌توانید از ماسک پوست پرتقال و روغن زیتون استفاده کنید. برای تهیه آن کافیست که پوست پودر شده پرتقال را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید. البته اگر پوستی چرب دارید باید به همین ترکیب مقداری آب لیموی تازه نیز اضافه کنید و آن را به مدت نیم ساعت روی پوست خود باقی بگذارید.

ماسک پرتقال خونی

این ماسک بیشتر برای رفع جوش و آکنه پوست مؤثر است. اگر پوستی چرب و روغنی دارید، حتما استفاده از ماسک پرتقال خونی را فراموش نکنید. برای تهیه آن می‌توانید پوست پرتقال خونی را خشک کرده و سپس با آب گریپ فروت مخلوط کرده و روی پست خود به مدت پانزده تا نیم ساعت باقی بگذارید و سپس آن را با آب سرد بشویید. برای نتیجه سریعتر و بهتر سه بار در هفته استفاده از ماسک پرتقال خونی را تکرار کنید.

خواص آب پرتقال برای پوست صورت

همانقدر که خوردن آب پرتقال باعث تقویت و تامین ویتامین‌های ضروری بدن خصوصا ویتامین C می‌شود، مالیدن آن به پوست صورت هم باعث تقویت پوست صورت شده و ویتامین‌های ضروری پوست را تامین می‌کند. البته باعث بسته شدن منافذ پوست نیز می‌شود.

خواص جوشانده پوست پرتقال برای پوست

جوشانده پوست پرتقال خواص زیادی دارد که می‌تواند میزان تولید کلاژن پوست را افزایش دهد. از جوشانده پوست پرتقال می‌توان در تهیه انواع اسکراب پوست و همچنین تونرهای پوست خانگی و انواع ماسک استفاده کرد.

اسپری پوست پرتقال برای صورت

از جوشانده پودر پوست پرتقال و ترکیب آن با آب لیموی تازه می‌توان اسپری پوست پرتقال برای صورت تهیه کرد که خواص بیشماری برای پوست دارد. تنها کافیست که پوست خود را با ژل شستشوی صورت به خوبی بشویید و سپس مقداری از این محلول را روی پوست صورت خود اسپری کنید و اجازه دهید که نیم ساعتی روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب ولرم بشویید. ناگفته نماند که از این محلول می‌توانید برای پاک کردن پوستتان نیز استفاده کنید.

خواص پوست پرتقال جوشیده برای صورت را نیز در این مقاله مطالعه کنید.

جوشاندن پوست نارنگی برای صورت

میوه نارنگی سرشار از ویتامین A، آنتی اکسیدان و ویتامین سی است. جوشانده پوست پرتقال نیز درست مانند پوست پرتقال در بهبود آکنه و جوش صورت مهم است و همچنین برای ترمیم زخم و ضد عفونی کردن جای زخم نیز مؤثر است.

ویتامین A موجود در پوست نارنگی باعث جلوگیری از چین و چروک و پیری زودرس شده و پوست را جوان و شاداب نگه می‌دارد. همچنین به علت کثرت ویتامین C در نارنگی، فرآیند پیری پوست کندتر شده و آن را در مواجه با رادیکال‌های آزاد مقاوم می‌کند. برای استفاده از تمامی فواید پوست نارنگی می توانید جوشانده پوست نارنگی را روی صورتتان اسپری کنید.

البته اگر حوصله تهیه انواع ماسک پرتقال و یا اسپری جوشانده پوست نارنگی را ندارید، می‌توانید از انواع محصولات ویتامین سی الارو نظیر سرم ویتامین سی روشن کننده و احیا کننده الارو و کرم ویتامین سی شاداب کننده و احیا کننده الارو را تهیه کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتایج دلخواه برسید.

چند نکته مهم

اگرچه پوست پرتقال دارای خواص درمانی فراوانی است، اما زمانی که می‌خواهید از پوست مرکبات استفاده کنید، باید مراقب باشید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از محصولات تازه دارای اثرات باقی مانده علف کش ها، آفت کش‌ها و دیگر مواد سمی بر روی پوست شان هستند. برای همین نیز لازم است تا قبل از مصرف، کاملا آنها را بشویید. شما همچنین می‌توانید از محلول سرکه برای خلاص شدن از شر این مواد سمی استفاده کنید.

از سوی دیگر، پوست مرکبات دارای طعمی تلخ هستند که ممکن است سبب بی اشتها شدن شما شوند؛ بنابراین بهترین راه برای استفاده و لذت بردن از مزایای مختلف آن، این است که آن ریز کرده و روی سالاد و یا سس و دسر خود بپاشید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید