این کلیسا که با سرمایه ارامنه در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده است دارای چهار بخش مدرسه، منزل کشیش، تالار اجتماعات و کلیسا است. ساختمان اصلی نیز از سه بخش مردم نشین، محراب و دو اتاق کناری در نزدیکی محراب تشکیل شده است.

از کلیسای مسروپ مقدس اراک چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، کلیسای مسروپ مربوط به دوره قاجار است و در اراک، خیابان شهید چمران (نیسانیان) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۵۳۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا در یک محوطه بزرگ ساخته شده است و دارای چهار ساختمان مدرسه ،تالار اجتماعات ،منزل کشیش و کلیسا است . علاوه بر آن ،در سمت جنوب غربی حیاط با ساخت و نصب یک چلیپای بزرگ ،نماد شهدای ارامنه در طول تاریخ مانند شهدای ارامنه در جنگ تحمیلی را گرامی داشته اند .

از کلیسای مسروپ مقدس اراک چه می‌دانید؟

این کلیسا که با سرمایه ارامنه در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده است دارای چهار بخش مدرسه، منزل کشیش، تالار اجتماعات و کلیسا است. ساختمان اصلی نیز از سه بخش مردم نشین، محراب و دو اتاق کناری در نزدیکی محراب تشکیل شده است. در سنگ نبشته بالای سر در ورودی این بنا به خط ارمنی آمده است: ((کلیسای مسروپ مقدس در زمان خود و با همیاری ارامنه کزاز ،کمره هفت جامپلق و بور به سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده است )). بنابراین این بنا مربوط به دوره قاجاریه است.

وجود شرایط مناسب اقتصادی در اراک و دهکده‌های ارمنی‌نشین لیلیان (از توابع خمین)، مهاجران و شازند در این منطقه از جمله عوامل ساخت این کلیسا بوده است.

از کلیسای مسروپ مقدس اراک چه می‌دانید؟

این کلیسا متعلق به پیروان حضرت مسیح (ع) شاخه پروتستان است که در روزهای یک‌شنبه پذیرای مومنین مسیحی است. این بنا در یک محوطه بزرگ ساخته شده است و دارای چهار ساختمان مدرسه ،تالار اجتماعات ،منزل کشیش و کلیسا است. پلان کلیسا بازیلیک مستطیل شکل به ابعاد ۲۴.۶ در ۱۵.۶ متر بوده و در جهت شرق به غرب واقع شده است و از سه قسمت مردم‌نشین، محراب و دو اتاق جانبی در مجاورت محراب تشکیل شده است. در مرکز کلیسا چهار ستون هشت ضلعی قسمتی از وزن طاق‌های باربر و گنبدهای یک پوش را تحمل می‌کنند. وزن سایر گنبدها و طاق‌ها بر روی جرزها انتقال می‌یابند. محراب در داخل طاق ساده و بزرگی ایجاد شده که این بخش ایوان‌مانند حدود یک متر از کف کلیسا بلندتر است. در محراب این کلیسا به زیبایی تمام تصاویر مریم مقدس و فرزندش عیسی مسیح کشیده شده و نماد صلیبی بالای نقاشی دیده می‌شود. برای استحکام بنای کلیسا در داخل دیوارها و ستونها، تیرهای چوبی تعبیه شده است. نمای بیرونی کلیسا با آجر سفال تزئین گردیده است. سقف کلیسا بر روی چهار ستون که توسط قوسهایی به یکدیگر و به دیوارهای جانبی وصل شده‌اند تکیه دارد. کلیسا دارای نورگیرهای متعددی در چهار جهت بنا است و دو ورودی در قسمتهای جنوبی و غربی می‌باشد. برج ناقوس‌خانه کلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است. علاوه بر آن، در سمت جنوب غربی حیاط با ساخت و نصب یک چلیپای بزرگ، نماد شهدای ارامنه در طول تاریخ مانند شهدای ارامنه در جنگ تحمیلی را گرامی داشته‌اند. در کل این بنای دوره‌ قاجار با تزئینات خاص خودش بسیار زیبا و دیدنی است.

از کلیسای مسروپ مقدس اراک چه می‌دانید؟

این کلیسا در تاریخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۵ به شماره ۳۵۳۳ به ثبت رسیده است.

اراک کلیسای دیگری هم به نام «امانوییل» دارد که در سال ۱۹۴۲ م ساخته شده است و به ارامنه پروتستان تعلق دارد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید