پل کوریجان در شمال همدان بر روی یکی از شعبات رودخانه قره چای در دوره صفویه احداث گردیده است و در دوره قاجاریه و همچنین سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۱ مورد مرمت قرار گرفته است. پل آجری کوریجان با ۵ دهانه بزرگ و ۴ دهانه کوچک مزین به قوس‌های جناغی است و در داخل چشمه طاق‌ها آجرکاری سنتی دیده می‌شود.

آیا به پل کوریجان کبودرآهنگ سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، پل کوریجان در روستای کوریجان از توابع مرکزی کبودرآهنگ در ۲۲ کیلومتری شمال همدان واقع شده است. این پل که بر روی رود قره ‌چای احداث شده، از بناهای دوره صفویه بوده و در دوره قاجاره و چند سال اخیر مورد مرمت قرار گرفته است. این پل دارای ۵ دهانه بزرگ و ۴ دهانه کوچک است که به قوس های جناغی مزین می باشد. پل کوریجان در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۴۸ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا به پل کوریجان کبودرآهنگ سفر کرده‌اید؟

لازم به ذکر است که شهرستان کبودرآهنگ ۲۳۲ اثر تاریخی و طبیعی دارد که ۱۱۵ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است. غار علیصدر، تالاب شیرین سو، فسیل‌ های شیر دریایی، روستای گردشگری اکنلو و پل تاریخی کوریجان از مهمترین جاذبه‌ های گردشگری کبودراهنگ است.

آیا به پل کوریجان کبودرآهنگ سفر کرده‌اید؟

پل کوریجان در شمال همدان بر روی یکی از شعبات رودخانه قره چای در دوره صفویه احداث گردیده است و در دوره قاجاریه و همچنین سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۱ مورد مرمت قرار گرفته است. پل آجری کوریجان با ۵ دهانه بزرگ و ۴ دهانه کوچک مزین به قوس‌های جناغی است و در داخل چشمه طاق‌ها آجرکاری سنتی دیده می شود. عمده مصالح بکار رفته در ساخت این پل لاشه سنگ، سنگهای مکعبی تراشدار، آجر مربع شکل، ملات ساروج و گچ و خاک می باشد. این بنا در تاریخ ۱۳۹۷۹/۱۲/۲۵ به شماره ۳۳۴۸ در فهرست آثار ملی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسیده است.

آیا به پل کوریجان کبودرآهنگ سفر کرده‌اید؟


موقعیت مکانی

پل کوریجان در ۲۲ کیلومتری شمال همدان و سمت چپ جادهٔ همدان- تهران در فاصله سه کیلومتری شمال غرب روستای کوریجان از توابع شهرستان کبودراهنگ بر روی یکی از انشعابات رود قره‌ چای احداث شده است.

حمام قدیمی کوریجان

لازم به ذکر است که حمامی قدیمی نیز در روستای کوریجان وجود دارد که دارای ارزش معماری بسیار است. این بنا بعلت اینکه پایین تر از سطح کوچه بوده به همان شکل دفن کرده اند و داخل منزل شخصی یکی از اهالی کوریجان است. این حمام داری حوض های سنگی زیبا و کف سنگ مرمر و کانال دفع فاضلاب سنگی بوده است و از لحاظ زیبایی فضای داخلی از حمام قلعه همدان زیباتر بوده است. امید است این حمام مورد توجه و مرمت توسط میراث فرهنگی قرار گیرد.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید