از جمعیت حدود ۶۷ و نیم میلیون نفری فرانسه، ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما به طور سنتی مشارکت در دور دوم انتخابات کاهش می‌یابد.

مشارکت یک چهارم فرانسویان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تا ظهر امروز

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزارت کشور فرانسه نخستین نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را تا ظهر امروز ۲۶.۴۱ درصد اعلام کرد که ۲ درصد پایین تر از نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۷ است.

امروز (۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت) درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران  (۸ به وقت پاریس)  گشوده شد تا فرانسویان از میان ۲ نامزد یکی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی و نماینده حزب راست میانه و مارین لو پن نماینده حزب راست افراطی «مجمع ملی» دست به انتخاب بزنند.

از جمعیت حدود ۶۷ و نیم میلیون نفری فرانسه، ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما به طور سنتی مشارکت در دور دوم انتخابات کاهش می‌یابد. آخرین نظرسنجی‌ها رقم خوردن پایین ترین نرخ مشارکت و گذشتن از رکورد کمترین مشارکت در دور دوم انتخابات مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی را محتمل می دانند و پیش بینی می کنند که ۲۸ تا ۳۲ درصد افرادی که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده بودند پای صندوق ها نمی آیند. 

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) و با حضور ۱۲ نامزد برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند. در این دو هفته علاوه بر تبلیغات سنتی و حضور نامزدها در شهرهای مختلف، دو نامزد در یک مناظره تلویزیونی نیز شرکت کردند.

مارین لو پن در شمال فرانسه و استان «پا دو کاله» رای خود را به صندوق انداخت. وی به دلیل مواضع ملی گرایانه و راست افراطی از سوی بسیاری از رسانه و نیز طبقه سیاسی فرانسه تهدیدی برای آینده اتحادیه اروپا و قدرت گرفتن «پوپلیسم» محسوب می شود.

ژان لوک ملانشون، نامزد حزب چپ افراطی که در دور نخست انتخابات رای قابل توجهی به دست آورد اما از حمایت مشخص از مکرون سرباز زد، در مارسی در جنوب فرانسه پای صندوق رای رفت.

وی که به تازگی تلاش برای پیروزی احزاب چپ را در انتخابات مجلس آغاز کرده، این انتخابات را دور سوم انتخابات ریاست جمهوری می خواند و از فرانسویان خواسته تا او را به عنوان نخست وزیر برگزینند.

نخستین نتایج دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه از ساعت ۲۰ به وقت پاریس (۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) اعلام خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید