بی خوابی ممکن است به دلایل متعددی از جمله فکر و خیال بیش از حد و اضطراب ایجاد شود. به عنوان درمان این عارضه ی عصبی نیز می توان از عسل استفاده کرد. زیرا عسل موجب آرامش و تمدد اعصاب شده و خوابی راحت را به ارمغان می آورد.

خواص عسل برای اعصاب و تقویت حافظه (بررسی علمی)

خواص عسل برای اعصاب و سلامت بدن در عرصه ی پزشکی بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. این موضوع بار ها به واسطه ی آزمایش های گوناگون اثبات شده است. از جمله خواص بی شمار عسل، می توان به تقویت اعصاب و جلوگیری از آسیب به آن اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به بررسی و توضیح خواص عسل برای اعصاب بپردازیم.

اعصاب چیست؟

خواص عسل برای اعصاب

مغز و بدن ما دارای یک سیستم شبکه پیچیده و تخصصی به نام سیستم عصبی است. این سیستم کمک می کند که فرد با دنیای بیرون تعامل کند و به رفتار و افکار او جهت می دهد. می توان گفت که امروزه به دلیل تنش های متعدد در زندگی، افراد در معرض آسیب های متعدد سیستم عصبی قرار گرفته اند.

خواص عسل برای مغز و اعصاب

عسل یکی از فرآورده های طبیعی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این محصول خواص متعددی برای بدن دارد. تا به حال دارو های متنوعی برای اعصاب، از عسل و مشتقات آن ساخته شده است. جامعه ی پزشکی پس از تحقیقات گسترده به این موضوع پی برده است که می توان برای درمان بیماری هایی نظیر ضعف اعصاب، آسم، فشار خون و باقی بیماری هایی که ریشه عصبی دارند، از عسل استفاده کرد.

قطعاً استفاده از این دارو ها با تجویز پزشک می تواند برای درمان مؤثر واقع شود. اما بعضی از افراد ترجیح می دهند که بجای استفاده از داروهای ساخته شده به واسطه ی عسل، از خود عسل طبیعی استفاده کنند تا از خواص بیشمار دیگر این محصول نیز بهره مند شوند.

استفاده از عسل طبیعی می تواند روند حافظه را بهبود بخشیده و همچنین استرس را ریشه کن کند. عسل به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی و کشنده ی میکروب ها، اثرات مثبت متعددی را بر اعصاب و ساختار مرتبط با آن بر جای می‌گذارد. گلوکز و فروکتوز دو قند اصلی و اساسی هستند که به عنوان عناصر تشکیل دهنده ی عسل از آن ها یاد می شود. سایر اجزای تشکیل دهنده عسل طبیعی، مواد پروتئینی و ویتامین ها هستند.

فنالویید ها و فنول ها نیز به عنوان دیگر عناصر تشکیل دهنده ی عسل، مانند یک درمان برای اعصاب عمل می کنند. طعم عسل نیز به غلظت این مواد بستگی دارد و بر اساس شرایط ناحیه جغرافیایی، نوع گل، اقلیم آب و هوایی و... می توان شاهد تفاوت هایی در این زمینه بود. مثلا عسل یونجه آهوتا دارای طعمی شیرین و عسل کنار ahoota دارای طعمی خاص و متفاوت از دیگر عسل ها می باشد.

خواص عسل برای اعصاب

خواص عسل برای اعصاب

به طور کلی می توان خواص عسل برای اعصاب را در حداقل ۴ مورد بررسی کرد. در ادامه به بررسی مفصل این موارد می پردازیم.

جلوگیری از به وجود آمدن بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب

خواص آنتی اکسیدانی عسل طبیعی از ترکیبات فنولی آن حاصل می شود. دانشمندان معتقدند که برخی از بیماری های مرتبط با اعصاب و مغز به واسطه ی استرس اکسیداتیو به وجود می آیند. پارکینسون و آلزایمر جزو این دسته از بیماری ها می باشند. خواص ساختاری عسل طبیعی سبب می شود که پس از استفاده از این محصول، آنزیم های مغزی به طور همزمان افزایش یافته و بدین شیوه از بروز بیماری های مطرح شده جلوگیری به عمل آید.

عسل خام و پلی فنول موجود در آن، می تواند التهاب عصبی سلول های مغزی ناشی از میکروگلیا را کاهش دهد. این التهاب ها ممکن است به دلیل آسیب ایسکمی و یا نوروتوکسین ایمنی زا به وجود بیاید. پلی فنول های عسل می تواند التهابات عصبی موجود در بخش هیپوکامپ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و آسیب های این ناحیه را التیام دهد.

هیپوکامپ به عنوان مرکز حافظه در مغز انسان شناخته می شود. بنابراین می توان گفت که پلی فنول عسل اختلالات مرتبط با حافظه را تسکین داده و از بروز اختلالات احتمالی جلوگیری می کند. بدین شیوه تغییراتی در مدار های عصبی مغز به وجود می آید که زمینه ساز بهبود وضعیت حافظه و باقی عملکرد های مغز و اعصاب است.

مطالعات دیگری نیز به جهت بررسی اثر نوروفارماکولوژی عسل انجام شده است. نتیجه ی این پژوهش ها به تأثیر عسل بر اختلالاتی نظیر میتوکندری، نکروز، آپوپتوز، التهابات عصبی و تشنج مبادرت دارد. ویتامین D جزو ویتامین های بسیار ضروری برای بدن است که محلول در چربی می باشد. عسل طبیعی دارای ویتامین D بوده و با تنظیم کلسیم و فسفر بدن، اختلالات خلقی را تحت تأثیر قرار می دهد. این تنها بخش کوچکی از خواص عسل برای اعصاب است.

درمان بی خوابی

درمان بی خوابی با عسل

بی خوابی یکی از مشکلات عصبی بسیار رایج می باشد و می تواند ایجاد کننده ی اختلالات روانی و عصبی دیگر باشد. چرا که خواب نامناسب و ناکافی موجب فشار به سیستم مغز و اعصاب شده و حتی ممکن است سبب ایجاد مشکلات قلبی و عروقی شود.

بی خوابی ممکن است به دلایل متعددی از جمله فکر و خیال بیش از حد و اضطراب ایجاد شود. به عنوان درمان این عارضه ی عصبی نیز می توان از عسل استفاده کرد. زیرا عسل موجب آرامش و تمدد اعصاب شده و خوابی راحت را به ارمغان می آورد.

خوردن عسل سبب می شود که سروتونین در بدن ترشح شود. عسل برای درمان بیخوابی بسیار موثر است. سروتونین یک نوروترانسمیتر عصبی است که در دستگاه عصبی فعالیت نموده و نقش های متعددی را در سیستم بدن بر عهده دارد. یکی از مهمترین وظایف سروتونین فعال کردن مراحل مختلف خواب است که در نهایت سبب ایجاد خواب راحت برای افراد می شود. پس با مصرف عسل طبیعی قبل از خواب، می توانید کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

ارتقای حافظه و ریشه کن کردن استرس

استفاده ی مستمر از عسل طبیعی و خالص، برای رشد سلول های مغزی مفید بوده و می تواند مغز را در برابر بسیاری از اختلالات محافظت نماید. به همین دلیل استفاده از عسل در رژیم غذایی می تواند سبب کاهش استرس شده و مانع ایجاد مشکلات عصبی ناشی از استرس شود. عسل برای تقویت حافظه بسیار موثر است.

در سال ۲۰۱۱، تحقیقی ۱۶ هفته ‌ای از دانشگاه سینز مالزی به این یافته رسید که زنانی که یائسه شده ‌اند و عسل دریافت می‌ کنند شاهد بهبود در تمرکز و قدرت حافظه‌ شان هستند.

جلوگیری از پیر مغزی

عسل برای اعصاب

مواد مغذی موجود در عسل جریان خون درون رگ های مغزی را افزایش داده و سبب سلامت و صحت اندام های عصبی می شود. استفاده از این فرآورده ی طبیعی مانعی برای پیری مغز به حساب آمده و موجب آرامش اعصاب می گردد.

در آزمایش های بسیار، نتایجی به دست آمده که نشان می دهد عسل طبیعی جزو ترکیباتی است که با خاصیت دارویی که دارد، از تحلیل و مرگ سلول های های مغزی جلوگیری می نماید. لازم به ذکر است که در حال حاضر، برای ساخت بسیاری از دارو های اعصاب که خاصیت آرامبخش دارند، از عسل استفاده می شود.

درمان افسردگی

عسل خالص از قند طبیعی بسیاری برخوردار است و می تواند سبب افزایش نشاط و شادی شود. همچنین این فرآورده طبیعی می تواند مانع خلق پایین شده و از اختلالات خلقی نظیر افسردگی جلوگیری نماید. می توانید به جهت بهره مندی از خواص عسل برای اعصاب روزانه مقداری عسل طبیعی مصرف کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید