بانک مرکزی دستور پرداخت وام جهیزیه را ابلاغ کرده و متقاضیان می‌توانند به زودی برای دریافت وام به بانک‌ مراجعه کنند. اما کدام بانک‌ها وام جهیزیه می‌دهند و شرایط وام جهیزیه چیست؟

چه بانک‌هایی وام جهیزیه می‌دهند؟ | مبلغ وام جهیزیه چقدر است؟ + جزییات قسط و نحوه پرداخت

به گزارش سلام نو، از میان همه بانک‌های موجود، تنها پنج بانک وام جهیزیه می‌دهند. بانک سپه، ملی، پارسیان، کارآفرین و سینا بانک‌هایی هستند که متقاضیان برای دریافت وام جهیزیه می‌توانند به آنها مراجعه کنند؟

مشخصات وام جهیزیه چیست؟

هنوز بانک مرکزی هیچ توضیحی درباره جزئیات وام جهیزیه اعلام نکرده است. اینکه مبلغ وام جهیزیه چقدر است، مدت بازپرداخت و اقساط آن چگونه است و شرایط ضامن و دریافت آن چیست.

تنها اطلاعاتی که درباره این وام بانکی اعلام شده این است که وام جهیزیه در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود پس احتمالا کارمزد آن تنها چهار درصد است.

بانک‌های پرداخت‌کننده وام جهیزیه هم مشخص شده و متقاضیان باید برای دریافت این وام بانکی به شعب مختلف بانک‌های سپه، ملی، پارسیان، کارآفرین و سینا مراجعه کنند. این وام تنها برای خرید جهیزیه و کالای ایرانی اختصاص پیدا می‌کند و با آن نمی‌توان کالای خارجی خرید.

از طرف دیگر، این وام به حساب متقاضی واریز نمی‌شود. بلکه آنگونه که در بخشنامه بانک مرکزی آمده ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد احسان متولی پرداخت وام جهیزیه هستند.

بر این اساس تسهیلات خرید کالای ایرانی جهیزیه به حساب مورد تفاهم بنیاد احسان و بانک‌های عامل واریز می‌شود. متقاضی توع کالای ایرانی را مشخص می‌کند و سپس بنیاد احسان، کالای انتخاب شده توسط متقاضی را تهیه و ارسال می‌کند.

پیش از این در سال ۱۴۰۰، وام خرید کالای ایرانی به بازنشستگان داده شد که مبلغ آن ۳۰ میلیون تومان بود که فقط برای خرید کالای ایرانی پرداخت می‌شد. پیش از این هم گفته شده بود که با حداقل ۳۰ و حداکثر ۹۰ میلیون تومان می‌توان جهیزیه تهیه کرد. بر این اساس احتمالا وام جهیزیه مبلغی حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است.

کدام بانک‌ها وام جهیزیه می‌دهند؟/ مبلغ وام جهیزیه چقدر است؟

یکی از جزئیاتی که درباره وام جهیزیه عنوان شده، شرایط ضامن و وثیقه دریافت آن است.

بانک‌ها باید اعتبار فردپ متقاضی دریافت وام را بررسی کنند و در صورت تایید اعتبار فرد متقاضی، با دریافت سفته یا یک ضامن معتبر، ‌وام جهیزیه را پرداخت کنند.

همچنین متقاضیان وام جهیزیه می‌توانند برای ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشترِ‌، به سامانه بنیاد احسان به آدرس مراجعه کنند.

زمان پرداخت وام جهیزیه

بخشنامه پرداخت وام جهیزیه ایرانی اولین روز اردیبهشت ماه توسط بانک مرکزی اعلام شد. در این بخشنامه تاکید شده که ظرف یک هفته باید دستور پرداخت وام جهیزیه به بانک‌های عامل ارسال شود. بر این اساس انتظار می‌رود نهایتا تا نیمه اردیبهشت ماه، پرداخت وام جهیزیه در دستور کار بانک‌ها قرار بگیرد.

اما نکته مهم درباره این وام این است که تنها توسط پنج بانک پرداخت می‌شود. نکته دیگر این است که برخی از این بانک‌ها در بسیاری از شهرهای کوچک فعال نیستند.

از جمله بانک سینا،پارسیان و کارآفرین که در بسیاری از شهرها فعالیت ندارند. از طرف دیگر بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، سهمیه هر بانک برای پرداخت وام جهیزیه شش میلیارد ریال معادل ۶۰۰ میلیون تومان است که با توجه به محدودیت فعالیت برخی از این بانک‌ها در شهرهای کوچک، احتمالا تقاضا برای دریافت این وام، بیش از مبلغ تعیین شده باشد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید