«ژاک پرن»، بازیگر کهنه‌کار، کارگردان و تهیه‌کننده فرانسوی در ۸۰ سالگی درگذشت.

درگذشت بازیگر مشهور فرانسوی برنده اسکار در سن ۸۰ سالگی / عکس

به گزارش سلام نو به نقل از فرانس ۲۴،  «ژاک پرن» که چندین دهه بازیگری در سینمای فرانسه و ایتالیا را در کارنامه داشت و بیشتر برای بازی در فیلم برنده اسکار «سینما پارادیزو» ساخته «جوزپه تورناتوره» شناخته شده بود، در ۸۰سالگی در شهر پاریس درگذشته است.

«پرن» در ۱۳ ژوئن ۱۹۴۱ در پاریس متولد شد و از دهه ۱۹۵۰ فعالیت هنری خود را آغاز و در بیش از ۷۰ فیلم بازی کرد و چندین فیلم را نیز کارگردانی مشترک کرد که از جمله می‌توان به فیلم نامزد اسکار «مهاجرت بالدار» (۲۰۰۱) در کنار  «فیلیپ لابرو» اشاره کرد.

وی اولین نقش اصلی خود را با بازی مقابل «کلودیا کاردیناله» در فیلم «دختری با چمدان» ساخته «والریو زورلینی» تجربه کرد که در سال ۱۹۶۱ در بخش رقابتی به جشنواره کن به روی پرده رفت.

«پرن» در سال ۱۹۶۶ را برای بازی در درام اگزیستانسیالیستی «ویتوریو دستا» با عنوان «یک نیمه‌مرد» جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم ونیز را کسب کرد و پس از آن در موزیکال‌های «دختران جوان روشفور» (۱۹۶۷) و «پوست الاغ» (۱۹۷۰) به کارگردانی  «ژاک دمی» مقابل  «کاترین دونوو» بازی کرد.

شناخته‌شده‌ترین نقش‌آفرینی بعدی او نقش «سالواتوره» در فیلم برنده اسکار «سینما پارادیزو» ساخته «جوزپه تورناتوره» محصول ۱۹۸۸ میلادی بود.

«پرن» تهیه‌کنندگی چندین فیلم را نیز بر عهده داشت که آن جمله فیلم «زد» ساخته «کوستا گاوراس» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی و بهترین تدوین در سال ۱۹۶۹ است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید