وجه تسمیه این چشمه به سبب ترش و خاص بودن مزه آب آن است.آب این چشمه تند و گس است.منطقه تیزاب در پنج کیلومتری شمال شهر دماوند در محلی به نام دشتمزار قرار گرفته است.

تیزاب چشمه‌ای با آب تند و گس در دماوند

به گزارش سلام نو، چشمه و آبشار تیزآب دماوند یکی از جاذبه های گردشگری استان تهران است که به دلیل شرایط آب و هوایی و نوع آب منطقه همه ساله میزبان مسافران بسیاری است. این چشمه به دلیل داشتن خواص درمانی مشتاقان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.

تیزاب چشمه‌ای با آب تند و گس در دماوند

شهرستان دماوند یکی از شهرستان های خوش آب و هوای استان تهران محسوب می شود که دارای چشم اندازهای طبیعی و بکری است که چشمه تیزآب در میان این جاذبه های طبیعی به دلیل داشتن خواص درمانی مشتاقان زیادی را به سوی خود جذب کرده است. منطقه تیزاب در پنج کیلومتری شمال شهر دماوند در محلی به نام دشتمزار قرار گرفته است. آب این چشمه تند و گس است و خواص فراوانی از جمله خاصیت درمانی دارد که جهت مداوای امراض پوستی و گوارشی استفاده می شود. وجود درختان بید و رودخانه ای پرآب، آب و هوای مطبوع و دلپذیری را برای علاقه مندان به تفریح و طبیعت دوستان بخصوص در فصل تابستان فراهم کرده و هرسال عده زیادی از گردشگران برای بازدید از این منطقه خوش آب وهوا و کوهستانی مسیری طولانی را می پیمایند. گس بودن و مزه خاصی که این آب دارد باعث شده که جوی ها شکل خاصی پیدا کنند و حالتی گلی مانند به خود بگیرند.

تیزاب چشمه‌ای با آب تند و گس در دماوند

برای رسیدن به این چشمه می توان از دل کوه‌ها گذشت و صخره ها را پشت سر گذاشت، البته باید مجهز به برخی لوازم و وسایل کوهنوردی نیز بود، اما می توان از مسیر خاکی نیز با چند کیلومتر پیاده روی به چشمه رسید. در انتهای راه چشمه ای از دل کوه می جوشد که خستگی راه را از تن بیرون می کند. همچنین حدود ۵۰۰ متر بعد از چشمه، آبشاری به ارتفاع ۱۰ متر از میان سنگها بیرون می ریزد و صحنه بسیار زیبایی را در انظار بینندگان قرار می دهد. این آبشار و چشمه در دره‌ ای سنگی با کوه‌ های مرتفع واقع شده و غرش آبشار با پژواک میان کوهها ده چندان شده است. در زمستان نیز آبشار تیزاب بازدید کننده‌ های خوبی دارد. آب اطراف آبشار یخ می ‌زند ولی آبشار همچنان زنده و جاری است و می ‌توان از آب چشمه و مناظر اطراف آن استفاده کرد. پایین آبشار حوضچه ‌ای طبیعی و بسیار قدیمی به عمق یک متر و گاهی بیشتر شکل گرفته که در تابستان به تفرجگاه سالمندان از دور و نزدیک تبدیل شده است. در مسیر نزدیک به آبشار، درختان بید بزرگی سایه گسترده و آسایشگاه بکر و سبزی را برای گردشگران محیا کرده ‌اند. با کمی پیاده‌ روی و یک کوله‌ پشتی با وسایل ضروری می‌ توانید چندین روز و شب را در این محل سپری کنید. کوهنوردانی که قصد دیدن قله دماوند را دارند با برپایی کمپ در فصل‌ های مختلف از جاذبه‌ های دماوند و اطراف آبشار تیزاب استفاده می ‌کنند.

چشمه تیزاب دماوند

اطراف شهر دماوند کوه های متعددی از جمله در ضلع شمالی شهر دماوند خط الرأس کوه های ˈدوبرارˈ به طول ۷۰ کیلومتر قرار دارد که دارای ۱۴ قله بالای ۴۰۰۰ متری است که هر سال انواع برنامه های کوهنوردی از گلگشت گرفته تا صعود زمستانی در این منطقه برپاست. پشت این کوه منطقه مازندران قرار گرفته که در گویش محلی به این کوه «ماز» نیز گفته می شود. در شمال غربی دماوند کوه تِل کمر (سرکورک) به ارتفاع ۲۸۰۰ متر قرار دارد. این کوه به پایگاه کوهنوردی برای کوهنوردان قدیمی دماوند تبدیل شده که از روی قله آن قله کوه دماوند را از نیمه می توان دید.  

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید