دره به هم چسبیده و سر سبزو خرم مسیر، صدای آواز پرندگان و شرشر آب و آبشار چنان دلپذیر و گوش نواز است که سختی مسیر را آسان و زمان پیمایش را کوتاه‌تر می‌کند.

تنگه زید مقصدی مناسب برای گردشگری در دره‌شهر

به گزارش سلام نو، دره زید در ۲۵ کیلومتری دره شهر و ۱۰۵ کیلومتری ایلام قراردارد این منطقه دارای طبیعت بکر و دره های بزرگ و زیبایی است که در استان بی نظیراست. در ورودی دره خانه های قدیمی و انبارهای گندم در دل کوه کنده شده که در ادوار گذشته مورد استفاده برای نگهداری آذوقه بوده و تا کنون بر جای مانده که قدمت آنها شاید از ۲۰۰ سال بیشتر باشد.

منظره مسیر دره و زیبایی های آن بقدری چشم نواز است که وصف آن از عهده گزارشگر و عکاس خارج است.

تنگه زید دره‌شهر مقصدی مناسب برای گردشگری

تنگه زید، بین راه ایلام به دره شهر قرار دارد و یکی از مناطق زیبای استان ایلام است. دره های بسیار بزرگ و شگرفی که تاکنون در استان ایلام شناسایی نشده اند در این منطقه قرار دارد که البته تعداد آنها بیش از پنج تا شش دره بزرگ است. دره های بزرگ پشت روستای زید قرار دارند و فصله چندان زیادی با روستا ندارند ولی بسیار بزرگ و خطرناک هستند و برای دیدن این دره ها باید حتما لوازم کوهنوردی به همراه داشت.

تنگه زید دره‌شهر مقصدی مناسب برای گردشگری

دره به هم چسبیده و سر سبزو خرم مسیر، صدای آواز پرندگان و شرشر آب و آبشار چنان دلپذیر و گوش نواز است که سختی مسیر را آسان و زمان پیمایش را کوتاهتر میکند.
مسیر دره و زیبایی های آن وصف ناپذیر است. مناظر زیبا و آبی که از دامنه کبیر کوه در پیچ و خم دره جریان دارد مسیر را تا حدودی کند نموده است.
روزها در دامنه کبیر کوه در منطقه بدره و دره شهر بسیار گرم و شب ها نسبتا سرد است. از گیاهان بومی منطقه میتوان به  درختان بلوط و ون اشاره کرد. حوالی چشمه گیاهان خوراکی از جمله تره و پی چگ به گویش منطقه بدره( انشک) فراوان است.

تنگه زید دره‌شهر مقصدی مناسب برای گردشگری

آثار پنهانی و تاریخی در دره ها دیده می شود که تا پیش از این کسی راجع به این انبارهای تاریخی گندم چیزی در استان ایلام عنوان نکرده است. البته در انتهای روستا، خانه های قدیمی وجود دارد که نشان می دهد این خانه ها با آن انبارها ارتباط دارند ولی طبق گفته اهالی روستا این انبارهای گندم متعلق به ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش است و تاکنون کسی بر روی این انبارها مطالعه نکرده است. این انبارها به گونه ای بسیار زیبا و عجیب بر روی صخره ها بزرگ با گل و سنگ و چوب درست شده اند و مردم آن زمان از انبارها برای ذخیره گندم استفاده کرده اند و طوری طراحی شده اند که گندمها در این محل تا سه سال ماندگاری دارند و خراب نمی شوند. وجود این انبارهای گندم در دل صخره ها از یک طرف برای ماندگاری و ذخیره گندم و از طرفی برای جلوگیری از تهاجم راهزنان طراحی شده است که با توجه به وجود دو صخره روبروی هم نشان می دهد که در این مکان امنیت نیز مد نظر قرار گرفته است. به صخره ها که نزدیک شویم شگفتی ساخت این انبارها بیشتر به چشم می خورد.  تعداد آنها بیش از یس انبار است.
 

تنگه زید دره‌شهر مقصدی مناسب برای گردشگری

لازم به ذکر است که کبیرکوه مجموعه کوه های بلندی است که خود قسمتی از رشته کوه بزرگ زاگرس است. گفته می شود این رشته از دیوارهای جنوبی درة رودخانة آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانة کرخه در دهستان الوار گرمسیری از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه می یابد. دامنه های شمال و شمال شرقی آن به دره های رودخانه سیمره، کرخه و دامنه های جنوب  و جنوب غربی آن به مرز ایران و عراق منتهی می شود.
درة کنجان چم تا درة رودخانه کرخه ۱۷۵ کیلومتر و عرض آن در حد فاصل رودخانه سیمره یا کرخه تا مرز ایران و عراق بین ۴۵ تا ۸۰ کیلومتر است. این کوهستان پهنه ای به وسعت ۹۵۰۰ کیلومتر مربع را زیر پوشش قرارداده است .
این رشته کوه از شاخه های بسیاری تشکیل یافته که به سمت غرب و جنوب غربی از ارتفاع آنها کاسته می شود و بلند ترین آنها که خط الرأس رشتة مزبور را تشکیل می دهند در بخش شرقی آن واقع شده اند. بلندترین این کوه ها، قله ای به نام کبیرکوه است که ۲۷۹۰ متر ارتفاع دارد و در ۱۸ کیلومتری شرق روستای ارکواز واقع شده است. از این رشته که کوهستان وسیعی را تشکیل داده است رودخانه های فراوانی سرچشمه گرفته و اکثراً به خاک عراق وارد می شوند و تعداد دیگری از رودخانه ها نیز به رودخانه سیمره و کرخه می پیوندند.
برای صعود به بلندترین قلة این کوه می توان از راه اتومبیل رو ایلام به دره شهر و از طریق روستای بهرام خانی و راه کولم به روستای گوران و پس از طی گردنة پینه به خط الرأس رشته مزبور دست یافت.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید