خیلی ها معتقدند که “کلا” (با ضمه کاف) به معنی کلات همان دژ یا قلعه است و پاشا مخفف پادشاه است یعنی پاشاکلا به معنای قلعه پادشاه است.قدمت نام روستا به دوره صفویه برمی‌گردد اما خود روستا قدمتی قبل از ورود اسلام به ایران دارد.

روستای پاشا کلا مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، اگر از جمله افرادی هستید که به پیاده روی و کوه پیمائی در جنگل و طبیعت علاقه دارید، سفر به روستای پاشاکلا را برای شما پیشنهاد می کنیم.
پاشاکلا یک روستای بسیار زیبا و باصفا در ۶۴ کیلومتری جنوب شهرستان ساری است که در محدوده البرز شرقی قرار دارد.

عرض جغرافیایی روستا ۳۶° ۱۱' ۳۵N و طول جغرافیایی  آن ۵۳° ۹' ۵۰E و ارتفاع از سطح دریا ۱۱۳۸ متر  می‌باشد.

پاشاکلا، مقصدی رویایی برای گردشگری در چهار فصل سال | لست سکند

وجه تسمیه

در مازندران تقریبا ۱۳ روستا به نام پاشاکلا وجود دارد که وجه تسمیه همه آن ها یکی است.
خیلی ها معتقدند که “کلا” (با ضمه کاف) به معنی کلات همان دژ یا قلعه است و پاشا مخفف پادشاه است یعنی پاشاکلا به معنای قلعه پادشاه است.

ولی عده ای دیگر عقیده دارند، پسوند کلا که در اکثر روستاها دیده می شود همان کلاته یا کلات (با فتحه کاف) که در زبان تبری پهلوی بمعنای آبادی یا روستا است و پاشا (به زبان ترکی) لقب سلاطین ایرانی در دوره صفویه می باشد.

در سال ۸۰۸ هجری شمسی سلسله صفویه تاسیس شد. این سلسله که تباری ترک داشتند بعد از راه اندازی حکومت خویش در اصفهان دستگاه و رجال حکومتی را به القابی مثل پاشا، سلطان و بیگ ملقب کرد.

از آنجایی که مادر شاه عباس دختر میرعبدالله مرعشی خان طبرستان بود، شاه نگاهی ویژه به این منطقه داشت و پایتخت تابستانی صفویان به حساب می آمد. از این رو امیران (پاشایان) زیادی به اکثر نقاط ایالت تبرستان فرستاده می شد و پاشایان هم روستاهایی را که از نظر استراتژی و جغرافیایی موقعیت بهتری داشت را برای امورات انتخاب می کردند، از این رو روستای پاشاکلا بنام پاشا ثبت شد.

پاشاکلا، مقصدی رویایی برای گردشگری در چهار فصل سال | لست سکند

آب و هوا:

آب و هوای پاشاکلا سرد و خشک کوهستانی بوده و میزان رطوبت بسیار پایین است.
 

فرهنگ مردم روستا

این روستای بی نظیر که همچون یک نقاشی به نظر می رسد، حدود ۵۰ خانوار را در خود جای داده است.

خلق و خوی مردم پاشاکلا خود تاثیر بسزایی بر زیبایی این روستا دارد. مردم این روستا بی آلایش، مهربان، خونگرم و مهمان نواز هستند که با دست رنج خود برنج می کارند و از راه کشاورزی و دامداری روزی حلال بر سرسفره هاشان می برند.

پاشاکلا (دودانگه) - Wikiwand

جاذبه‌های گردشگری:

از جاذبه های گردشگری پاشاکولا می توان به جنگل های بسیار زیبای آن با درختانی سر به فلک کشیده٬ رودخانه ای با آب زلال و قابل شرب با ماهی های خوشمزه٬ منطقه ای دارای آب با خاصیت پزشکی برای دردهای مفصلی و کلیوی و….

جنگل های مخملین پاشاکلا با صدای پرندگان و جویبارها، مکانی آرامش بخش را برای گردشگران فراهم می کنند.

پاشاکلا نگین سبز سوادکوه

مسیر دسترسی:

راه اول و اصلی پاشاکلا، از مسیر ساری به سمنان است که در کیلومتر ۱۵ دو راهی تاکام راهش جدا می شود و طی مسافت ۱۷ کیلومتر سراشیبی ملایم به سلیمان تنگه (سد شهید رجائی) می رسد و از سد به بعد ۱۴ کیلومتر جاده دارای سراشیبی‌های نسبتا تند و پیچ ها کند و عبور از جنگ های انبوه به ارتفاعات دودانگه (استخر سر) می رسد و مسیرش از مرکز بخش (محمدآباد) جدا شده و با پیمودن ۹ کیلومتر دیگر به روستای پاشاکلا می رسد.

کل مسیر از ساری تا روستا آسفالته و چشم انداز فوق العاده زیبا همواره در طول مسیر همراه شماست. جاده های این روستا همچون در ورودی بهشت می مانند که نگاه هر بیننده ای را به انتهای خود خیره می کنند.

نکته ای که باید در پایان یاداوری کنیم این است که با رعایت اصول طبیعت گردی و حفظ محیط زیست، این روستا را به گونه ای ترک کنید که گویی هرگز به آن منطقه نرفته اید.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید