بهترین زمان برای رژیم‌های پاکسازی بدن آغاز بهار طبی است یعنی زمانی که دیگر از سرمای زمستان خبری نیست و هوا بهاری شده است اما خیلی گرم نیست.

در فصل بهار با این نوشیدنی بدنتان را پاکسازی کنید

به گزارش سلام نو به نقل از عصر ایران، در فصل زمستان بسیاری از مردم به دلیل تحرک کمتر و پر خوری، دچار انباشت مواد زائد در بدن شده اند که موجب بیماری بیشتر در بهار می شوددر فصل زمستان به علت سرمای حاکم، مواد زاید در بدن منجمد شده و در بدن انباشته می شوند و با گرم شدن تدریجی هوا در فصل بهار، این مواد زاید نیز به تدریج ذوب شده و به حرکت درمی آیند. این تغییرات در بدن، منجر به پیدایش بیماری های قدیمی شده و در برخی افراد با هجوم مواد اضافی به سمت پوست برای خارج شدن از بدن، بروز دمل ها و جوش های پوستی شدت می یابد. در فصل بهار یکی از روشهای مناسب جهت پاکسازی بدن استفاده از ماءالشعیر است.

علت بروز بیماری ها در بهار

بهار دارای طبع گرم تر است و در فصل زمستان، به دلیل قوی تر شدن دستگاه گوارش و نیاز بدن به مقابله با هوای سرد معمولا میل به خوردن غذا بیشتر می شود، در نتیجه مواد زائد بیشتری در بدن تولید می شود که به دلیل کاهش فعالیت بدن و سرمای هوا، این مواد از بدن دفع نمی شوند. با شروع فصل بهار و هوای معتدل آن، این مواد زائد رقیق شده و در بدن پراکنده می شوند و در صورت عدم دفع کامل، به سوی اندام های ضعیف حرکت کرده و افراد را مستعد بیماری های پوستی مانند جوش و ورم های چرکی، دمل ها، ورم حلق، گرفتگی صدا، خارش پوست، سرفه، حساسیت های فصلی (رینیت آلرژیک)، درد و ورم های مفصلی، و حتی صرع و سکته ها می کند.

زمان مناسب برای استفاده از رژیم های پاکسازی بدن

بهترین زمان برای رژیم های پاکسازی بدن آغاز بهار طبی است یعنی زمانی که دیگر از سرمای زمستان خبری نیست و هوا بهاری شده است اما خیلی گرم نیست یعنی زمانی میان نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین.

رژیم پاکسازی بدن در آغاز بهار

یکی از رژیم های ساده برای پاکسازی بدن در فصل بهار ، مصرف ماءالشعیر طبی سنتی به مدت ۳ روز است. البته در این مدت نباید غذای دیگری مصرف نمود و پس از آن نیز برای چند روز فقط از سبزیجات پخته بدون ادویه و در حجم کم استفاده شود.

روشهای تهیه ماءالشعیر طبی برای پاکسازی بدن

در این بخش چند روش برای تهیه ماءالشعیر طبی در خانه خواهیم گفت که شامل :

روش اول :

برای تهیه ماءالشعیر ،۵۰ گرم جوی پوست کنده سالم را با چهار لیوان معادل یک لیتر آب، در ظرفی ریخته و روی حرارت به آرامی بجوشانید. پس از ۵۰ دقیقه که جوها به طور کامل پخته شد قبل از سرد شدن آن را از صافی عبور داده و سپس در جای خنک قرار دهید. این ماءالشعیر طبیعی را می توان تا ۲ روز در یخچال نگهداری کرد.

روش دوم :

جو را به مدت ۱۲ ساعت یا یک شب تا صبح خیس کرده و سپس آب حاصل از آن را که مایعی سفید است مصرف کنید.

افرادی که معده آنها سرد یا تر است (نفخ شکم، ترش کردن، افزایش آب دهان با غذاهای سرد) بهتر است در هر لیوان ، یک قاشق مرباخوری عسل اضافه کنند، البته باید به میزان قند و کالری نوشیدنی توجه داشت. ماء الشعیر طبی نباید غلیظ و ژله ای شود. در زمان مصرف، ماءالشعیر را تکان دهید تا قسمت ته نشین شده و بخش رقیق آن باهم مخلوط شوند. اگر نوشیدن ماءالشعیر همراه با رسوب آن برای شما خوش آیند نیست، می توانید فقط قسمت آبکی رقیق بالای آن را بنوشید و رسوب آن را دور بریزید. اضافه کردن کمی آب لیموی تازه نیز، طعم بهتری به این نوشیدنی می دهد و فواید آن را بیشتر می کند.

با هر روشی که ماءالشعیر را تهیه می کنید ، می توانید از دانه های جو آب کش شده در پخت غذا استفاده کنید. فقط جو های خیس خورده را تا زمان پخت غذا در یخچال نگهداری کرده و تا یک یا دو روز بعد، حتما آنها را استفاده کنید.

نکات مهم در تهیه ماء الشعیر طبی

زمان ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برای پخت جو تازه اعلا مناسب است اما ممکن است این زمان تا ۱٫۵ ساعت نیز طول بکشد. نکته مهم در پخت کامل جو است. اگر قادر به تحمل این رژیم در ۳ روز نمی باشید می‌توانید این مدت را به دو روز کاهش دهید. البته افزودن عسل باعث افزایش انرژی در این مدت می شود.

افرادی که تا کنون علائم غلبه اخلاط در فصل بهار را مشاهده نکرده اند و یا دچار امتلاء نشده اند نیازی به رعایت این رژیم ندارند این افراد می توانند با مصرف غذای کمتر و سبزیجات پخته بیشتر ، روزی ۳-۲ لیوان ماءالشعیر میل کنند. البته افرادی که مشکلات گوارشی دارند باید در مصرف ماءالشعیر طبی بیشتر احتیاط کنند. اگر با افزودن عسل نیز دچار مشکلات گوارشی چون نفخ و قراقر و ضعف می‌شوند، بهتر است در دقایق آخر آماده شدن ماءالشعیر، کمی چوب دارچین به آن اضافه کنند.

موارد مصرف:

این شربت طبیعی برای تسکین تشنگی و گرما بسیار مناسب است.

استفاده از این ماءالشعیر طبی برای افرادی که مزاج گرم و خشک دارد توصیه می شود زیرا از عوارضی مانند خشکی پوست، گود افتادگی چشم ها، یبوست، غلظت خون، تحریک پذیری عصبی و ... جلوگیری می کند.

خواص ماءالشعیر طبی

منبع خوب فیبر

دانه های جو سرشار از فیبر هستند اما میزان فیبر موجود در ماءالشعیر کمی کمتر از دانه های جو است اما در هر صورت می توان آن را به عنوان منبعی برای فیبر دانست. همانطور که می دانید فیبر در مواد غذایی باعث احساس سیری طولانی مدت می شود. بنابراین برای رعایت رژیم پاکسازی بدن یکی از مواد غذایی مهم است. همچنین برای مدیریت وزن نیز مفید می باشد.

کاهش کلسترول بد

مطالعات نشان می دهد که غذاهای تهیه شده با جو به دلیل وجود ماده ایتوکولز ، موجب کاهش کلسترول بد می شود که ماءالشعیر نیز این خاصیت را دارد. سطح پائین کلسترول بد خون یکی از عوامل مهم سلامت سیستم قلبی -عروقی می باشد.

کنترل اشتها

به نظر محققان غذاهایی که در ترکیبات آنها از جو استفاده شده است موجب تنظیم کارآمدتر هورمون های مربوط به گرسنگی می شوند. این هورمون ها علاوه بر تنظیم میزان اشتها توانایی افزایش میزان سوخت و ساز پایه را دارند.

کاهش قند خون

افزودن جو به غذا موجب افزایش باکتری مفیدی برای بدن به نام پری وتلا می شود که نقش موثری در کاهش قند خون دارد. در حقیقت این وجود این باکتری در غذاهای حاوی جو به کاهش قند خون منجر می شود. البته افزودن شکر و یا عسل به ماءالشعیر این خاصیت را از بین می برد.

متعادل نگه داشتن باکتری های روده

در روده باکتری هایی وجود دارد که برای عملکرذ درست بدن ضروری می باشند. البته در کنار این باکتریهای مفید ، برخی از باکتریهای غیر مفید نیز وجود دارد که اگر تعداد آنها افزایش پیدا کند مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف جو موجب کاهش این نوع باکتریها می شود.

هشدارها درباره ماءالشعیر خانگی

جو پوست کنده دارای گلوتن است بنابراین در صورت ابتلا به بیماری سلیاک، باید توجه داشته باشید که این نوشیدنی هم دارای گلوتن است و می تواند علایم حساسیت ایجاد کند. افرادی که حساسیت به گلوتن دارند می توانند پا مشورت پزشک برای تهیه ماءالشعیر از جودوسر استفاده کنند.

باتوجه به خصوصیات غذایی جو، مصرف بیش از دو لیوان ماءالشعیر خانگی در یک روز توصیه نمی شود، زیرا علاوه بر افزایش کالری دریافتی ، ممکن است روی سیستم گوارش نیز تاثیر بگذارد و علایمی مانند اسهال ایجاد کند.

افرادی که ماءالشعیر در معده شان ترش می شود می توانند در زمان تهیه ماءالشعیر به جای یک لیتر آب از ۲۰ برابر پیمانه جو پوست کنده، آب استفاده کنند. اگر با این روش هم مشکل آنها حل نشد ، می توانند با اضافه کردن ادویه های گرم مشکل خود را رفع کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید