اصلاح‌طلبان اما جریانی هستند که از به طور هم‌زمان از افشاگری علیه قالیباف خوشحال و ناراحت هستند. آن‌ها از وضعیتی که قالیباف در آن است خوشحال هستند، اما از به حاشیه رانده شدن مشکلات اصلی و این که تخریب قالیباف منجر به چه چیزی می‌شود ناراحت هستند.

سیسمونی گیت؛ چه کسانی از حذف محمدباقر قالیباف خوشحال می‌شوند؟

سلام نو سرویس سیاسی: چهار قابِ عکس و چند توییت کافی بود تا محمدباقر قالیباف، رییس قوه مقننه، وارد ماجرایی شود که حالا از آن به عنوان «سیسمونی گیت» یاد می‌شود. خلاصه ماجرا این بود که زهرا مشیر، همسر قالیباف همراه دُختر و دامادش به ترکیه رفته بود و در بازگشت از این سفر با اضافه‌باری بازگشتند که حاصلِ خرید سیسمونی برای نوه‌ی دختری قالیباف بود.

وحید اشتری، افشا کننده این ماجرا، گفت که برای اثبات این مسئله با فرودگاه و شرکت هواپیمایی تماس گرفته است و چند عکس هم ضمیمه توییت‌ها کرد که یکی از آن‌ها عکس همسر و دختر قالیباف در اتوبوسی در ترکیه است.

جزئیات ماجرای جنجالی سفر خانواده قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی پیش از این گفته شده است. حالا باید به یک سوال مسئله مهم توجه کرد و آن این است که چه کسانی از ضربه زدن به قالیباف خوشحال می‌شوند؟

آن‌ها که سیسمونی گیت خوشحالند: جبهه پایداری

محمدباقر قالیباف یک دسته دشمن قسم خورده در سیاست ایران دارد.جبهه پایداری.

شاید عجیب به نظر برسد که جبهه پایداری به عنوان متحد قالیباف از این اتفاق شاد باشد، اما اگر ریشه نسبت قالیباف و جبهه پایداری را به خاطر بیاوریم دیگر تعجب نخواهیم کرد.

قالیباف از سال ۱۳۸۴ دنبال این بود تا پرچمدار جنسی از نواصولگرایی باشد که ضمن پایبندی به اصول و ارزش‌های انقلابی، مُدرن، تکنوکرات و محبوب طبقه متوسط باشد. این درست در مقابل رویکرد و فلسفه وجودی جبهه پایداری است. سازندگان جبهه پایداری از همان سال ۱۳۸۴ علاقه‌ای به نو شدن نداشتند.

سیسمونی گیت؛ چه کسانی از حذف محمدباقر قالیباف خوشحال می‌شوند؟

همین رویکرد جبهه پایداری باعث شد تا آن‌ها از همان سال ۱۳۸۴ چهره‌هایی چون علی‌اکبر ولایتی، علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف را به ناخوشایندی چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی بدانند. تنها تفاوت امثال قالیباف و لاریجانی این بود که وقت رقابت با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و در نقاطی خاص ائتلاف با آن‌ها ممکن است.

بر همین اساس هم عناوینی مثل ساکت فتنه برای سرکوب کسانی چون علی لاریجانی ابداع شدند و جبهه پایداری پرچمدار تخریب و تضعیف این چهره‌ها شد.

بر اساس همین پیش زمینه جبهه پایداری نه تنها از ضربه اخیر به قالیباف خوشحال است، بلکه به باور بسیار اتاق فکر این ضربه به جبهه پایداری نزدیک است.

ناراحت‌ها: نواصولگرایان و حامیان قالیباف

حامیان قالیباف از این افشاگری ناخشنود هستند. خرید سیسمونی از ترکیه مصداق فساد نیست اما مصداق روشن یک بام و دو هوای رییس مجلس است. رییس مجلسی که از تولید ملی می‌گوید سیسمونی نوه خود را از ترکیه می‌خرد. مشکل وقتی بیشتر می‌شود که با توجه به حرف‌های پیشین قالیباف آن‌ها نمی‌توانند ایراد دختر را به پای پدر ننویسند، چون قالیباف قبلا ایراد دختر را به پای پدر نوشته است.

اصلاح‌طلبان؛ خوشحال و ناراحت

اصلاح‌طلبان اما جریانی هستند که از به طور هم‌زمان از افشاگری علیه قالیباف خوشحال و ناراحت هستند. آن‌ها از وضعیت قالیباف خوشحال هستند، اما از به حاشیه رانده شدن مشکلات اصلی و این که تخریب قالیباف منجر به چه چیزی می‌شود ناراحت هستند.

بخشی از این نگرانی و ناراحتی را می‌توان در نگاه عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب دید. او در بخشی از توییت خود می‌نویسد: اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی دهم.

چنین رخدادهایی می‌تواند به تضعیف قالیباف منجر شود، تضعیفی که به طور طبیعی مساوی است با تقویت جریان مقابل او یعنی جبهه پایداری. جبهه پایداری از مخالفین جدی شفافیت و حامی طرح‌هایی مثل طرح صیانت است، طرحی که بخشی از توقفش مدیون مخالفت قالیباف با آن است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید