وحید اشتری، فعال رسانه‌ای در یک رشته توییت نوشت: «در پی انتشار چند عکس از یک خانواده که روز سه‌شنبه از استانبول به همراه حجم بالای بار وارد فرودگاه امام خمینی تهران شده بودند، مشخص شد آن‌ها زهرا مشیر و مریم قالیباف همسر و دختر قالیباف و امیررضا بحیرایی داماد او هستند که برای خرید سیسمونی به ترکیه سفر کرده بودند.

 جزئیات ماجرای جنجالی سفر خانواده قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی / کاربران در شبکه های اجتماعی چه گفتند؟
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب؛ شبکه‌های اجتماعی بار دیگر قدرت خود را نشان دادند. روز گذشته وحید اشتری، فعال رسانه‌ای در یک رشته توییت نوشت: «در پی انتشار چند عکس از یک خانواده که روز سه‌شنبه از استانبول به همراه حجم بالای بار وارد فرودگاه امام خمینی تهران شده بودند، مشخص شد آن‌ها زهرا مشیر و مریم قالیباف همسر و دختر قالیباف و امیررضا بحیرایی داماد او هستند که برای خرید سیسمونی به ترکیه سفر کرده بودند.» انتشار این خبر موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های مجازی به دنبال داشت به طوری که قالیباف و سیسمونی، ترند توییتر شد.

محور اصلی واکنش‌ها انتقاد به رفتار و شعار محمد باقر قالیباف در عمل بود. عده‌ای از کاربران با هشتگ سیسمونی گیت، سخنان قالیباف در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را بازنشر می‌کردند که فریادهایش در خصوص اینکه «دست چهار درصدی‌ها باید قطع شود»، هنوز در خاطر اذهان باقی مانده. همچنین برخی ویدیوی اظهارات قالیباف در آن دوره از مناظرات را بازنشر کردند وقتی به ماجرای دختر وزیر آموزش و پرورش وقت انتقاد کرده بود. او گفته بود: «وزیر آموزش و پرورش (دولت روحانی) می‌رود لباس بچه از ایتالیا می‌آورد، مردم شما فکر می‌کنید اقتصاد ما درست می‌شود، هرگز!»

محور دیگر این انتقادات در واکنش به توضیحاتی بود که الیاس قالیباف، فرزند رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه خود در اینستاگرام بود که بدون اشاره به حضور مادر خود در این سفر، عنوان کرده بود: «خواهرم و همسرش کاری انجام دادند که حتما غلط است. آنان که می‌خواهند خطای فرزند را به پای پدر بنویسند، بدانند که این کار از قبل مورد مخالفت ایشان قرار گرفته بود، ولی متاسفانه نادیده گرفته شد.» وی درباره سفر اعضای خانواده قالیباف به ترکیه، اظهار کرده: «آن‌ها برای خرید سیسمونی نرفته بودند و ناراستی‌ها و بزرگ نمایی‌هایی در متن‌های منتشر شده وجود دارد اما به هر صورت انجام این سفر خطایی نابخشودنی است، چرا که باعث می‌شود همه تهمت‌هایی که در گذشته به پدرم و خود آنها زده شده است را صحیح جلوه دهد. من به سهم خودم از همه مردم عذرخواهی می کنم و آنها (خواهرم و همسرش) هم حتما باید عذرخواهی کنند.»

از حرف تا عمل

عباس عبدی، روزنامه نگار و فعال مدنی در صفحه توییتری خود عنوان کرده: «شاید اصل ماجرای سیسمونی خریدن از استانبول مهم باشد، ولی مسأله بسیار مهمتر، تناقضات رفتاری مسئولین است که ادعاهای آشکار آنان در نقطه مقابل این واقعیات است. این دوگانگی‌ها محدود به این مورد کوچک که افشا شده نیست. تقریبا همه عرصه حیات سیاسی و اجتماعی را تخریب کرده است.»

بهنام صمدی، خبرنگار اقتصادی هم به تناقضات سخنان مسئولین اشاره و عنوان کرده است: «به مردم میگن کالای ایرانی بخرید، اشکنه پیاز بخورید و مثل مردم یمن که لنگ می‌پوشن و نون خشک می‌خورن، مقاومت کنید اما بچه‌های خودشون برای زندگی، زایمان و خرید میرن ترکیه، اروپا و کانادا و آمریکا...»

محسن عزتی سرپرست حزب هدا اصفهان با طرح چند پرسش از قالیباف نوشته است: «اگر یک خانواده ایرانی برای خرید سیسمونی نوازدشان؛ خانوادگی به ترکیه سفر کنند جزء ۴درصدی‌های جامعه هستند یا ۹۶درصدی‌ها؟! آیا همسر یک مسئول بلندپایه کشور بدون اجازه و با وجود مخالفت همسر خود، می‌تواند به یک کشور خارجی سفر کند؟»

استعفا، چاره راه

برخی از کاربران و فعالان سیاسی هم خواستار استعفای قالیباف شده‌اند. رحمت‌الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در صفحه توییتر خود در این خصوص نوشت: «فقط استعفای قالیباف این ننگ را پاک می‌کند.»

عباس عبدی هم در توییت دیگری به بحث استعفای قالیباف اشاره و مطرح کرده است: «این خبر آن قدر مهم و ویرانگر است که وی باید از همه مناصب خود استعفا دهد. حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی‌دهم. فقط نمی‌دانم از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه ۴ درصدی ها حرف می‌زند؟ این خرید خاص طبقه یک در ده‌هزاری‌ها است.»

مصطفی هاشمی‌طبا، رقیب انتخاباتی قالیباف در انتخابات ادوار گذشته، در گفت و گو با سایت منیبان، به کنایه بیان کرده است: «این احتمال وجود دارد که قالیباف از خرید سیسمونی دخترش از کشور ترکیه خبر نداشته همانطور که قالیباف در جریان قضیه شهرداری تهران و خلاف‌های قائم مقامش هم، بی‌اطلاع بوده است. در حقیقت در شهرداری قائم مقام قالیباف خلاف کرد اما او بی‌خبر بود، بنابراین اینجا هم خبر نداشته چرا که در حال حاضر سر قالیباف شلوغ است و شبانه‌روز در مجلس حضور دارد، حالا آن‌ها هم برای خودشان کارهای انجام دادند.»

خطای فرزندان، به پای پدران

محمد سعید احدیان، دستیار رسانه‌ای رئیس مجلس هم در واکنش خود بیان کرده است: «عجب جشنی گرفتند مخالفان دکتر قالیباف. بزرگنمایی که در تخصص شما است اما مهم نیست که موضوع کوچک باشد یا بزرگ، خطای فرزند را به پای پدر نمی‌نویسند.» علاوه بر اینکه برخی از کاربران توییتر واکنش او را نسبت به خرید لباس بچه از ایتالیا توسط دختر وزیر اموزش و پرورش دولت روحانی را یادآور شدند، حمید رسایی نماینده اصولگرای ادوار مجلس هم گفته است: «جناب احدیان! همانطور که خطای آن فرزند به پای پدر نوشته نمی‌شود، عذرخواهی این فرزند هم به نام پدر نوشته نمی‌شود.»

یک فعال رسانه‌ای هم در واکنش به گفته‌های دستیار رسانه‌ای و سیاسی قالیباف نوشته است: «شما خطای فائزه هاشمی را به پای پدرش ننوشتید؟»

امیرحسین ثابتی، مجری عضو جبهه پایداری شبکه افق در صفحه توییتری خود نوشته است: «وقتی کسی در جمهری اسلامی مسئولیتی را برعهده می‌گیرد، نمی‌تواند خود را از رفتارهای غلط خانواده‌اش مبرا بداند، به خصوص زمانی که قبلا با استفاده از جایگاه حقوقی خود (شهردار تهران)، برای همسرش نیز جایگاه اجتماعی و حقوقی (مشاور شهردار) درست کرده بوده است.»

خطر قدرت گرفتن پایداری‌ها نزدیک است

برخی از فعالان مجازی اصولگرا هم خطر قدرت گرفتن پایداری‌ها را هشدار داده‌اند و افشاگری علیه قالیباف را یک پروژه خوانده‌اند. از جمله سارا هوشمندی، فعال رسانه‌ای که نوشته است: «خرید سیسمونی از ترکیه کار درستی نبود اما #پروژه_سیسمونی یعنی حذف قالیباف از ریاست مجلس، قدرت گرفتن پایداری و بسته شدن کورسوی شنیده شدن حرف مردم در مجلس. گرامیان؛ آهسته‌تر برانید ؛ صیانتی‌ها مشغول کارند…»

آرش کریم بیگی خبرنگار حوزه «آی تی» نیز با اشاره به توییت وحید اشتری که گفته بود اطلاعات لیست پرواز را به صورت تلفنی از «بچه های فرودگاه امام» دریافت کرده، نوشت: «با اصل نقد کاری ندارم؛ ولی یعنی انقدر دسترسی به این اطلاعات راحته که میشه با "بچه‌های فرودگاه و هواپیمایی معراج ارتباط گرفت" و اطلاعات پرواز و اسم مسافرهاش رو درآورد؟ اونم با تفکیک اینکه با کی همسفر بوده؟ اگر این مسیر انقدر بازه، فرایند و افراد دارای دسترسی نیاز به بازبینی دارن!»

کد خبرنگار: ۱۳
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید