. ستاد اجرایی هفته کارگر تاکنون در ۱۱ کمیته اجرایی، طراحی و برنامه ریزی شده است.هفته کارگر امسال در حالی آغاز می شود که سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید،‌اشتغال آفرین و دانش بنیان نامگذاری شده است.

وزارت کار به اصلاح مصوبه افزایش حقوق کارگران واکنش نشان داد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، معاون وزیر کار با رد هرگونه تغییر در اصلاح مصوبه دستمزد کارگران گفت: افزایش دستمزد کارگری یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم بوده و برای تصویب آن زحمات ویژه و گفت وگوهای سه جانبه میان شرکای اجتماعی صورت گرفته تا این نتیجه حاصل شده است.

محمد چکشیان در نشست خبری ستاد اجرایی مراسم گرامیداشت هفته کارگر با تبریک این هفته به کارگران شریف و زحمتکش جامعه کار و تولید به تشریح برنامه های این هفته پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره شنیده شدن خبر تغییر مصوبه دستمزد کارگران اینطور بیان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم، افزایش حقوق و دستمزد کارگری است و در این زمینه زحمات ویژه ای از سوی تشکل های کارگری وکارفرمایی کشیده شده و گفت و گوها به شکل سه جانبه گرایی صورت گرفته است.

وی گفت: همه شرکای اجتماعی در کنار هم بودند و در این باره بحث و گفت وگو کردند تا به نتیجه رسیدند؛ ممکن است در این بین سوالات و نقدهایی هم وجود داشته باشد ولی در مجموع همه شرکای اجتماعی افزایش دستمزد را به نفع جامعه کار و تولید و رونق اقتصاد کشور دانستند که از این جهت معتقدم کمک بزرگی به سرمایه ها و نیروهای انسانی کشور خواهد بود لذا تا این لحظه خبری مبنی بر اینکه چیزی تغییر کرده باشد نداریم.

چکشیان درباره ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن کارگری و آمار کارگران ثبت نام کرده گفت: در بحث ساخت مسکن، وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۱۶۰ هزار واحد مسکونی برای مجموعه بهزیستی که زیر مجموعه وزارت کار قرار دارد، تفاهم نامه ای جداگانه امضا کرده و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی هم غیر از مجموعه بهزیستی در قالب تفاهم‌نامه ای مشترک میان وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسیده است.

وی گفت: همه ساله ۵ تا ۱۱ اردیبهشت ماه به عنوان هفته کارگر اعلام شده و به پاس گرامیداشت کارگران در این هفته برنامه‌های مختلفی به اجرا درآمده است. ستاد اجرایی هفته کارگر تاکنون در ۱۱ کمیته اجرایی، طراحی و برنامه ریزی شده است.هفته کارگر امسال در حالی آغاز می شود که سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید،‌اشتغال آفرین و دانش بنیان نامگذاری شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار، تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذاران جمهوری‌اسلامی ایران و حضور کارگران و مسئولان و وزیر کار در مرقد مطهر حضرت امام و گلزار شهدا، دیدار با خانواده های شهدای کارگری، دیدار رئیس مجلس با کارگران، به صدا درآمدن زنگ کار در یکی از مدارس، برگزاری جشنواره امتنان از کارگران و بنگاه‌های تولیدی با حضور رئیس جمهور، تقدیر از زنان جامعه کار و تولید، استقرار پایگاه های سنجش سلامت و انجام معاینات رایگان با همراهی خانه‌های بهداشت کارگری و افتتاح مراکز آموزش جوار کارگاهی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای را از جمله برنامه های هفته کارگر ۱۴۰۱ برشمرد.

چکشیان مهمترین اهداف هفته کارگر امسال را اعتقاد به اصل ما می توانیم، ارج نهادن به خدمات ارزنده کارگران و کارفرمایان و جامعه کار و تولید، تکریم کار و رزق حلال و تقویت و اعتلای فرهنگ کار و معرفی کارگران و واحدهای نموئنه کشوری در جشنواره امتنان عنوان کرد.

وی از کارگران به عنوان موتور محرک و عامل اثرگذار در تولید و پیشرفت کشور نام برد و افزود: درهفته کارگر باید بزرگداشت کارگر به عنوان نیروی انسانی جامعه کار و تولید،‌صنعت و عامل اصلی بهره وری اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد و تبیین شود که اگر نیروی انسانی با نشاط، امیدوار، رشد یافته، سالم و انگیزه مند باشد حرکتهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور با توان و قدرت بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی افزود: شهید مطهری یکی از عوامل موثر در تربیت نیروی انسانی را در کار عنوان کرده اند و ما نیاز داریم، مولفه های ارتقای فرهنگ کار و تعاون، مشارکت و کارآفرینی را ترویج کنیم.بر این اساس یکی از رویکردهای ما علاوه بر توجه به فرهنگ کار و ارتقای آن، نقش آفرینی مردم و تشکل ها و گروههای مردمی به عنوان نماد است تا دغدغه مقام معظم رهبری که فرمودند "تا مردم وارد کار نشوند هیچ کاری به سرانجام نمی رسد"محقق شود.

به گفته چکشیان نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار در سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد تا در بحث فرهنگ کار تحول اساسی در جامعه ایجاد شود.

معاون وزیر کار گفت: به دنبال امضای تفاهم نامه ستاد اجرایی آن میان وزارت کار و راه و شهرسازی شکل گرفته و احصای افراد ثبت نام کننده صورت گرفته است. همچنین نیروهایی که از قبل از جامعه کارگری در این طرح ثبت نام کرده بودند شناسایی شده و جانمایی زمین‌هایی که برای این قضیه اختصاص پیدا کرده انجام شده است.

به گفته وی، تاکنون ۳۵۸ هزار و ۷۰۰ نفر از جامعه کارگری که در مرحله اول ثبت نام کرده اند شناسایی شده و در دستور کار قرار گرفته اند.

چکشیان گفت: در برخی موارد زمین‌ها تهیه و آماده سازی شده و تعاونی‌ها شروع به کار کرده اند و تلاش شده تا از ظرفیتهایی که در وزارتخانه به کاهش هزینه ها و تسهیل استفاده از امکانات کمک می کند استفاده شود.

مسکن دغدغه مهم کارگران

هادی بهداد ـ مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست جزییات بیشتری در این خصوص ارائه کرد و گفت: مسکن از جمله دغدغه های مهم کارگران است. با توجه به قانون جهش تولید مسکن و اینکه ثبت نام کارگران تا پایان سال در طرح نهضت ملی مسکن ادامه داشته هنوز آمار دقیقی از افرادی که ثبت نام کردند وجود ندارد ولی حدود ۳۶۰ هزار نفر از کسانی که در مرحله قبل هم ثبت نام کرده بودند اطلاع رسانی شدند تا در این مرحله هم ثبت نام کنند و عملا به آمار این مرحله افزوده می شوند.

وی گفت: یکی از چالشهایی که در طرح های قبلی داشتیم این بوده که به دلایل مختلف از جمله مالی بسیاری از افرادی که ثبت نام کرده بودند در طرح قبل، موفق به ورود به طرح و تامین آورده اولیه و اختصاص پروژه نشده بودند لذا ۳۵۸ هزار نفر هنوز مانده اند که صاحب مسکن نشده اند. ما تلاش داریم با تعریف بسته ها و مدل های تامین مالی و حمایت مستقیم وزارتخانه از این اقشار بر اساس دهکها مقدمات بهره مندی آنها از این تسهیلات و شرایط را فراهم کنیم.

بهداد در عین حال از بازنگری آیین نامه تبصره دو ماده ۱۴۹ قانون کار خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که در حوزه مسکن اتفاق افتاده، بازنگری و تدوین آیین نامه تبصره دو ماده ۱۴۹ قانون کار است که آماده شده تا در کمیسیون دولت مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت کار گفت: با توجه به قانون جهش تولید مسکن موضوع آیین نامه نحوه بهره‌مندی افراد از حمایتهای پلکانی قانون جهش تولید مسکن در وزارت کار در حال تهیه است و پیش نویس آن به زودی برای طرح در کمیسیون‌های دولت ارسال خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه مجموعه مدل‌های مالی و حمایتی خاص کارگران و بازنشستگان در وزارتخانه تهیه شده است، در اولین جسله شورای سیاستگذاری هفته کارگر مورد برررسی و تصویب قرار گیرد تا علاوه بر حمایتهایی که در قالب قانون جهش تولید مسکن از کارگران پیش بینی شده، حمایتهای ویژه‌ای هم با استفاده از ظرفیتهای وزارت کار از این اقشار صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، ایام هفته کارگر امسال به این شرح نامگذاری شده است: دوشنبه پنج اردیبهشت روز کارگر. تجدید میثاق با امام راحل و شهدا، سه شنبه ششم اردیبهشت روز کارگر. کارفرما. گام دوم انقلاب و فرهنگ کار، چهارشنبه هفتم اردیبهشت روز کارگر. تولید. دانش بنیان. اشتغال آفرین، پنجشنبه هشتم اردیبهشت روز کارگر. سلامت. تحکیم بنیان خانواده، جمعه نهم اردیبهشت روز کارگر. تشکل ها. بسیج و همبستگی، شنبه دهم اردیبهشت روز کارگر. مهارت آموزی. تامین اجتماعی و تکریم بازنشستگان و یکشنبه یازدهم اردیبهشت روز جهانی کارگر. تمدن نوین اسلامی. آینده کار.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید