اگر به خانه‌های سنتی و بوی خاک نم خورده علاقه داشته باشید، مهمانخانه پهلوان رزاز در تهران انتخاب خوبی برای اقامت است.

مهمانخانه پهلوان رزاز، بوی بهشت می‌دهد!

سلام نو-سرویس گردشگری: مهمانخانه پهلوان رزاز در تهران انتخاب خوبی برای اقامت کسانی است که به خانه‌های سنتی علاقه دارند. برای کسانی که از هتل‌های مجلل و لوکس و زندگی تماما شهری خسته شده‌اند و دلشان می‌خواهد در یک محیط سنتی، خانه‌ای که حوض آب دارد و اتاق‌هایی دور تا دور آن را فرا گرفته حداقل یکی دو شب را آنجا بگذرانند، این خانه مناسب است.

خانه پهلوان رزاز بوی کودکی می‌دهد. بوی خانه پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که هر روز حیاط خانه را آب پاشی می‌کردند و منتظر بچه‌ها می‌ماندند تا از راه برسد. بوی شمعدانی، خاک آب خورده و هندوانه داخل حوض آب به که چقدر حال و هوای ما را دگرگون می‌کند.

دلمان می‌خواهد شب سرمان روی زانوی مادربزرگ باشد و او برایمان قصه بگوید. آینه کاری، شیشه‌های رنگی و نورپردازی قدیمی این خانه، اگر خاطره‌هایی را به یادمان نیاورد، حداقل خاطره‌سازی می‌کند.

این خانه کجاست؟

در میدان بهارستان، خیابان امام خمینی، خیابان جاویدی و نبش کوچه شجاعت خانه‌ای قدیمی وجود دارد. خانه قدیمی که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. چه کسی فکرش را می‌کرد که بتوان در یک خانه قدیمی و پر از حس و حال خوب، شبی را گذراند؟ خانه‌های قدیمی در تهران زیادند اما مهمانخانه سنتی پهلوان رزاز چیز دیگری است. نمی‌دانم سریال زیرزمین را دیده‌اید یا نه، اما این سریال در همین خانه بازی شده است.

خانه‌ای قدیمی که حتی پس از بازسازی ۶۰ درصد آن دست نخورده باقی مانده است. وجود چنین میراثی، محافظت از آن و همچنین شریک شدن حس و حال آن با کسانی که عاشق این نوع محیط هستند، چقدر لذت‌بخش است.

پهلوان رزاز چه کسی بود؟

در سال ۱۲۵۷ سید حسن شجاعت در تهران به دنیا آمد. او در دوران قاجار یکی از باستانی کاران بود و در بین پهلوانان اسم و رسمی داشت. آنقدر بین مردم محبوب بود که مردان راهی سفر همسر و اموال خود را به دست او می‌سپردند. چون شغل او برنج فروشی بود به نام رزاز نام گرفت.

خانه اعیانی پهلوان در محله میرزا محمود وزیر قرار داشته و از بخش‌هایی همچون شاه نشین، مطبخ، خزینه، اتاق‌ها، بادگیر و حوضخانه تشکیل شده بود. در سال ۱۳۲۰ پهلوان رزاز از دنیا می‌رود و چند سال پس از مرگش خانه به حاج حسن قمی واگذار می‌شود.

چطور مهمانخانه سنتی پهلوان رزاز به وجود آمد؟

 در سال ۱۳۹۴ علی جعفرنژاد فعال حوزه گردشگری به دنبال خانه‌ای قدیمی می‌گردد تا از آن به عنوان هاستل یا اقامتگاه ارزا ن برای گردشگران خارجی استفاده کند. بعد از مدت‌ها جستجو به این خانه رسید و آن را خرید. اما او بعدها از زبان مردم محلی شنید که اینجا محل زندگی پهلوان رزاز که پهلوانی خوشنام و کاردرست بوده اقامت داشته است. بنابر این جعفرنژاد برای حفظ اصالت این خانه ارزشمند، تصمیم می‌گیرد اینجا را با همان حال و هوای سنتی و با خاطره‌سازی از این پهلوان هم هاستل بسازد و هم یاد و خاطره او را زنده نگه دارد.

مهمانخانه سنتی پهلوان چه امکاناتی دارد؟

مهمانخانه سنتی پهلوان رزاز در سال ۱۳۹۷ برای پذیرایی از ۴۴ مهمان آغاز شد. در این خانه ۱۱ اتاق است و بخاطر کمبود جا، تخت‌ها دوطبقه هستند. عمارت، زیر زمین دارد برای همین آشپزخانه و سالن غذاخوری در این قسمت قرار دارد. البته در انتهای آن یک موزه از وسایل سنتی قرار داده شده است که برای آشنایی با دوران قدیم و سفر به گذشته مناسب است. یک اتاق باستانی که از صندلی‌ها و ابزار سنتی پر شده، در این عمارت وجود دارد و توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

مهمانخانه پهلوان رزاز، بوی بهشت می‌دهد!

چون اینجا به نیت هاستل ساخته شده، آشپزخانه و سرویس بهداشتی آن با سایر افراد مشترک است.

امکانات محدود این مکان با لذت بردن از حال و هوای آن قابل جبران بوده و از طرفی هزینه کمتری دارد. این خانه سنتی نسبت به سایر مهمانخانه ها امکانات بیشتری را برای مسافران فراهم کرده است. لابی، صندوق امانات، پرینتر، خدمات بیدارباش، باربری، ترانسفر و خدمات گردشگری هم با دریافت هزینه در این مکان قابل انجام است. البته در قسمت‌های مشترک خانه می‌توانید باب آشنایی با مسافران دیگر را باز کنید. اگر هم تنها قصد بازدید از این خانه تاریخی را دارید در پنج شنبه و جمعه می‌توانید برای دریافت بلیط اقدام کنید.

مهمانخانه پهلوان رزاز، بوی بهشت می‌دهد!

حال و هوای این مهمانخانه چگونه است؟

اینجا بوی بهشت می‌دهد. بهشت زمینی. از در اصلی وارد خانه می‌شویم. پنجره‌های رنگارنگی که انعکاس نور خورشید را به چمان ما می‌تابانند، خودنمایی می‌کنند. در راهروی ورودی به احترام پهلوان رزاز، انواع وسایل زورخانه وجود دارد. در گوشه این راهرو پله‌های چوبی وجود دارد که ما را با فضای سبز پشت بام آشنا می‌کند. از روی پشت بام نمای کلی حیاط و اتاق‌های اطرافش بسیار دیدنی است. درخت تنومند وسط حیات، حوض و گل‌های شمعدانی اطراف حوز منظره زیبایی را ایجاد کرده است. در حیاط خانه چند میز و صندلی برای گپ‌زدن‌های دوستانه وجود دارد.

مهمانخانه پهلوان رزاز، بوی بهشت می‌دهد!

همه درب‌ها و پنجره‌ها چوبی‌اند و پنجره اتاق‌ها با پرده‌های گلداری پوشیده شده که فضای داخل از دید عموم مخفی مانده است. اتاق‌ها دو، سه و چهارتخته در زیرزمین، طبقه هم کف و بالای ساختمان پراکنده‌اند. درب یکی از اتاق‌ها را باز می‌کنیم. تخت‌های چوبی با فرش سنتی و قاب سنتی معرکه است. میز و صندلی وسط اتاق هم به این فضا صمیمیت خاصی بخشیده است. فضای گرم خانه با گچ‌بری‌ها و استفاده از رنگ آبی، قدیمی بودن ساختمان را به رخ می‌کشند.

همه اتاق‌ها به سیستم تهویه مجهز هستند. هر اتاق تلویزیون، رخت آویز، دمپایی و میز تحریر و تخت مخصوص به خود را دارد و می‌توان به اینترنت متصل شد. سیستم گرمایشی و سرمایشی، دوش حمام و سرویس بهداشتی فرنگی در تمامی این اتاق‌ها موجود است.

اگر می‌خواهید ساعات و لحظات متفاوتی را در تهران تجربه کنید حتما به مهمانخانه سنتی پهلوان رزاز سر بزنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید