این آزمایش پروتئینی در مقایسه با فاکتورهای کنونی، ۶۰ درصد دقیق‌تر خطر حمله قلبی را تا ۴۸ ماه آینده (طی ۴ سال آتی) پیش بینی می‌کند.

این آزمایش حمله قلبی را پیش‌بینی می‌کند

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک آزمایش پروتئینی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، قادر است تا حمله قلبی را تا ۶۰ درصد دقیق‌تر شناسایی کند.

آیا تا به حال به خطرات یک حمله قلبی فکر کرده اید؟ بسیاری از مردم اطلاعاتی در این زمینه ندارند و یا حتی به نظر می‌رسد اهمیتی برای دانستن و یا توجه به آن قائل نیستند.

امروزه از فاکتورهای مختلفی برای تشخیص خطر حمله قلبی استفاده می‌کنند که از جمله آن ها می‌توان به آزمایش کلسترول، فشار خون، عواملی که در خصوص سبک زندگی فرد وجود دارد (مانند این که آیا فرد ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش می‌کند یا خیر) سابقه بیماری خانوادگی و یا بیماری‌های دیگری نظیر دیابت اشاره کرد.

اما آیا می‌توان با دقت بیشتری پیش بینی کرد که چه زمانی فرد دچار یک حمله قلبی می‌شود؟

در جواب باید گفت به نظر می‌رسد در حال حاضر این امر امکان پذیر شده باشد. اکنون یک آزمایش جدید با استفاده از هوش مصنوعی به پردازش مجموعه‌ای از پروتئین‌ها در خون می‌پردازد که نویدبخش دقت بالاتری در پیش بینی مشکلات قلبی و عروقی است که فرد ممکن است با آن روبه‌رو شود.

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود این آزمایش پروتئینی در مقایسه با فاکتورهای کنونی، ۶۰ درصد دقیق‌تر خطر حمله قلبی را تا ۴۸ ماه آینده (طی ۴ سال آتی) پیش بینی می‌کند.

این آزمایش جدید چیست؟

در این روش که به عنوان «مدل پروتئینی» شناخته می‌شود؛ دست کم از ۲۷ پروتئین موجود در خون استفاده می‌شود. باید توجه داشت که این مقدار، بسیار مهم است؛ چرا که طبق اعلام متخصصان، این میزان در حدود یک چهارم تمام پروتئین‌های کدگذاری شده به وسیله ژن‌های ما است.

این روش، تنها در عصر حاضر و به لطف ظهور فناوری‌های جدید و قدرت محاسباتی سریع به دست آمده که به کارشناسان این امکان را می‌دهد تا هزاران پروتئین خونی را برای ارزیابی خطرات فردی در بیماران اندازه گیری کنند.

گفتنی است شماری از محققان به سرپرستی دکتر «استفن ویلیامز» (Stephen Williams) در کلرادوی آمریکا این آزمایش را اختراع کرده اند و نتایج کارشان در «مجله کاربردی سازی علوم پزشکی» (Translational Medicine journal) در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۲۲ به چاپ رسیده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید