بزرگی درباره دوره‌های آنلاین مدیریت گفت: شیوع کرونا در جهان باعث رشد دوره های آموزشی آنلاین و آفلاین در نظام آموزشی جهان شد که باید آن را یک انقلاب در روش آموزشی بنامیم که باعث رشد و تقویت روش آنلاین در آموزش کل کشورهای جهان گردید، اما باید این نکته را بدانیم که با وجود رفع بسیاری از مشکلات نظام آموزش مجازی هنوز دوره های مجازی معایبی دارند که کشورهای جهان به سرعت در حال رفع آن هستند

تب MBA و DBA؛ خوب یا بد؟ / دوره MBA برای چه کسانی مناسب است؟ / چطور موسسه و دوره مناسب MBA را تشخیص دهیم؟

سلام نو - سرویس اقتصادی: این روزها دوره‌های مختلفی در حوزه مدیریت به خصوص MBA و DBA برگزار می‌شود و علاقه زیادی برای شرکت در این دوره‌ها وجود دارد. برای بررسی جدی‌تر این دوره‌ها و فرآیند حوزه آموزش آن‌ها با کورش بزرگی، دکتری سیاستگذاری عمومی، به گفتگو نشستیم. بزرگی سابقه همکاری با قوه مقننه و سازمان‌های مختلف را در کارنامه کاری خود دارد و طی سالیان گذشته مطالعاتی جدی درباره منابع انسانی سازمان‌ها و صنعت بیمه را داشته و از همین منظر به بررسی دوره‌های مدیریتی مختلف پرداخته است.

این روزها با تب یا موج علاقه مندان به دوره های مدیریتی به خصوص MBA و DBA  مواجه هستیم آیا شما این تب را مفید می دانید و این دوره ها برای هر کسی مفید است؟

به نظر می رسد که این تب و تاب علی الخصوص در دوره های مدیریتی به خصوص MBA  و DBA  مفید باشد. بدون توجه به اینکه مدیران شرکت های بزرگ یا کوچک و یا حتی شاغلین در صنعت بیمه و بانک ها و سازمانها و ادارات چه تخصصی دارند، دوره MBA  و DBA به تغییر تفکر و نگرش آنها در روابط کاری و تصمیم گیری و تصمیم سازی توجه دارد. به عنوان مثال اگر شما نماینده یک شرکت  بیمه  یا در بانک شاغل هستید و در زمینه بیمه یا امور بانکی تخصص دارید احتمالا تجربه کافی و یا تخصص های نوین در زمینه تیم سازی، برنامه ریزی استراتژیک روش های نوین بازاریابی و مهارت‌هایی از این دست را به خوبی نداشته باشید. کسب چنین مهارت‌هایی شاید نیاز به مطالعه و بیش از آن سال‌ها تجربه و آزمون و خطا دارد حال آنکه دوره MBA  و DBA   در زمانی کوتاه‌تر می تواند چنین مهارت‌هایی را به شما بدهد.

این دوره های مدیریت بیشتر برای چه کسانی مفید است؟ چطور باید تشخیص دهیم چه دوره ای با کسب و کار ما ارتباط بیشتری دارد و برای ما مفید تر است؟

اگر شما از جمله افرادی هستید که گمان می کنید موقعیت فعلی شما بسیار خوب بوده و نیازی به ارتقا ندارید و احتمالا موقعیت فعلی و مطلوب شما حتما در آینده هم حفظ خواهد شد باید بگویم شما نیازی به گذراندن دوره MBA یا DBA ندارید. اما اگر فارغ از رشته تحصیلی، سمت، موقعیت و جایگاه فعلی شرکت یا سازمانتان تمایل دارید تا با آشنایی با علم روز مدیریت ارتقا خود را تضمین کنید باید بگویم شما به دوره های MBA یا DBA نیاز دارید. شاید شما یک کارمند بانک یا نماینده بیمه  و یا حتی کارشناس بیمه یا برنامه نویس، یک مهندس معمار، یک تولید کننده مصنوعات چرمی و یا صاحب یک رستوران باشید، در هر صورت شما برای توسعه و بهبود جایگاه خود، تیم سازی، برنامه ریزی، فروش بهتر، تصمیم گیری های درست و حرکت رو به جلو نیاز به توسعه مهارتهای فردی خود دارید که در تمام دنیا دوره MBA یا DBA به عنوان یک گزینه مناسب برای این حوزه به شمار می آید. حتی اگر فعلا صاحب شغلی نیستید دوره MBA می تواند دو مزیت برای شما داشته باشد. یکی تغییر طرز فکر شما و توسعه مهارت‌های شما برای کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار با حداقل امکانات و دومین مزیت داشتن گواهینامه ای دارای کد رهگیری و قابل ترجمه از وزارت علوم که تاثیر بسیار زیادی در استخدام و گزینش شما در پست‌های ارزشمند خواهد داشت.

این روزها با مدرسان و موسسات بسیاری در حوزه مدیریت مواجه هستیم چطور یک موسسه معتبر و یک مدرس با کیفیت را تشخیص دهیم؟

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، افراد به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانند در سطح وسیعی کسب‌وکار و فعالیت خود را معرفی و توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جلب کنند. یکی از انواع تبلیغاتی که به تعداد زیاد در فضای مجازی و حتی بر در و دیوار خیابان‌های شهر دیده می‌شود، مربوط به برگزاری دوره‌های مختلف کسب‌وکار، مدیریت، زبان، روان‌شناسی ، حقوق و در مؤسسات آموزشی است. بسیاری از این مراکز، انجمن‌های علمی و مؤسسات که با سو استفاده از نام دانشگاه‌های معتبر نیز فعالیت می‌کنند غیرمجاز هستند، به مخاطبان خود وعده اعطای گواهی‌نامه پایان دوره مورد تأیید وزارت علوم و با ترجمه رسمی را نیز می‌دهند.

یکی از راه‌های تشخیص، مراجعه به سایت وزارت علوم است که در بخش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها منوی مؤسسات آموزش عالی آزاد، اسامی تمامی مؤسسات دارای مجوز درج شده. افراد با بررسی اسامی مؤسسات مجاز می‌توانند با اطمینان نسبت به ثبت‌نام در دوره اقدام کنند. آدرس این سایت ngp.msrt.ir/fa/grid است.

در خصوص قسمت دوم سوال جنابعالی باید عرض کنم که اولین چیزی که از یک استاد، انتظار می‌رود، تدریس مباحث مربوط به او، به نحوی جامع و کامل است. اما در کنار این مساله، باید این را هم بدانیم که دانشجویان، تشنه‌ی رشد، پیشرفت و سرشار از حس نوجویی هستند و درعین حال، هر یک؛ با مسائل و موضوعات خاصی، در زندگی مواجهند. خوب است علاوه بر تدریس واحدهای درسی، مسائل و موضوعات انسانی و مرتبط به زندگی روزمره را هم در کلاس مطرح کنیم و اگر تجربه‌هایی در زندگی داریم که ممکن است دانستن آن، به وسعت نگرش دانشجویان‌مان کمک کند، و هر نوع مطلب دیگری که می‌تواند در بُعد فکری و بینشی، در زندگی دانشجویان، نقش داشته باشد، آن را سخاوتمندانه با دانشجویان مطرح کنیم و درحقیقت، رشد شخصیتی و کاستن از مشکلات مختلف زندگی دانشجویان، برای‌مان مهم و مورد نگرانی باشد. همواره سعی در به کار گیری نکات آموزشی جدید و موثر را در کلاس‌های درسی خود داشته باشیم و خود را از دانستن تکنیک‌های مهم افراد موفق، در سخنرانی‌هایشان و همین طور شیوه‌های نوین آموزشی، بی‌نیاز ندانیم.

و بالاخره، آنچه را در کلاس اتفاق می‌افتد، بازتاب و انعکاس رفتار و نوع برخورد و تدریس خودمان در کلاس بدانیم و مطمئن باشیم میزان علاقمندی و تلاشی که ما به عنوان مدرس، در کلاس از خود نشان می‌دهیم، در یک‌یک دانشجویان‌مان، نوع برخوردشان، و میزان یادگیری و علاقمندی‌شان به مباحث، خودش را نشان خواهد داد.

تاثیر کارگاه و سمینارهای مدیریتی چه طور است؟ آیا جای کلاس را پر می کنند؟

سمینارها و کارگاه های آموزشی به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند و ما هر روزه شاهد انبوهی از تبلیغات یک کارگاه یا سمینار در روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها هستیم. سمینارها و کارگاه‌ها هر دو مسیرهایی برای شرکت‌کنندگان جهت آموختن و کسب اطلاعات به روز هستند که بعضاً تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد. برخی از این تمایز در خصوص شرایط برگزاری، نقش یا هدف اصلی و ارتباطات میان آموزش‌دهندگان و کارآموزان هستند و بزرگ ترین تفاوت مورد تأکید آنها در روش اجرا است.سمینارها معمولاً رسمی هستند و عمدتاً با موضوعات تخصصی برگزار می شوند.در سمینار ها از سخنرانان متخصص دعوت و راه کارهای کلیدی و مهم درباره موضوعی خاص ارایه می شود.

تب MBA و DBA؛ خوب یا بد؟ / دوره MBA برای چه کسانی مناسب است؟ / چطور موسسه و دوره مناسب MBA را تشخیص دهیم؟

سمینار دارای ترکیبی است که بیشتر شبیه به سبک یادگیری یا سخنرانی در کلاس درس است. در این شرایط، سخنران، ناطق یا آموزش‌دهنده مطلبی را ارایه می‌کند یا اطلاعات خود را در اختیار گروهی از افراد قرار می‌دهد مانند آن چه که معلم در کلاس درس برای دانش آموزان می‌گوید.اهداف کارگاه ها متفاوت هستند مانند اطلاع رسانی، حل مسئله و آموزش. کارگاه تعاملی تر از سمینار است و دوره های نسبتا فشرده، عملی و فعال هستند که در آن شما ممکن است در قالب گروه ها کار کنید، گزارش ارایه کنید یا بر روی یک پروژه کار کنید. در یک کارگاه، مدرس یک موضوع را یاد می دهد و سپس شرکت‌کنندگان را به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم می کند تا تمریناتی را انجام دهند.در واقع کارگاه نوعی آماده‌سازی عملی است و شرکت کنندگان باید در آن عملا فعال باشند نه این که به یک سخنرانی یا نطق گوش کنند.

با شیوع کرونا دوره های آنلاین مدیریت هم رشد کرده اند  در شرایط فعلی شما دوره های آنلاین را پیشنهاد می کنید یا حضوری؟

شیوع کرونا در جهان باعث رشد دوره های آموزشی آنلاین و آفلاین در نظام آموزشی جهان شد که باید آن را یک انقلاب در روش آموزشی بنامیم که باعث رشد و تقویت روش آنلاین در آموزش کل کشورهای جهان گردید، اما باید این نکته را بدانیم که با وجود رفع بسیاری از مشکلات نظام آموزش مجازی هنوز دوره های مجازی معایبی دارند که کشورهای جهان به سرعت در حال رفع آن هستند اما مزایای دوره های مجازی ( آنلاین )به شرح زیر است:

 مختصر و مفید

مختصر سازی مطلب در ارائه آن در سیستم آموزش مجازی بسیار مهم است به همین خاطر مطالبی که  در آموزش های مجازی ارائه می شود مختصر است تا مطالب غیر مهم جانشین مطالب ضروری نشوند. برای کسانی که از استفاده ی شبکه های اجتماعی لذت می برند آموزش های آنلاین بهترین گزینه است.

 در دسترس و بروز

آموزش های مجازی با در دست داشتن رسانه ها به آسانی نیازهای مخاطبان را برطرف می کنند.به همین خاطر شما با داشتن یک گوشی هوشمند به راحتی می توانید در هر ساعت از شبانه روز به یادگیری ادامه دهید.

 محدودیت زمان و مکان وجود ندارد

 شما می توانید با استفاده از آموزش های مجازی در هر زمان و مکانی به آنها دسترسی نامحدود داشته باشید . دوره های آنلاین ۶۰ درصد کمتر از تدریس های سنتی وقت می گیرد و مفیدتر است.

 هزینه کم و باصرفه

دوره های آموزش مجازی (آنلاین) هزینه ای نزدیک به یک پنجم هزینه های کلاس های حضوری دارند به همین خاطر این دوره های راهی برای صرفه جویی و سرمایه گذاری مناسب می باشند.

 مناسب برای افراد شاغل و پرمشغله

کلاس های آموزشی آنلاین نیاز به انگیزه ی بالا برای پیشرفت در دوره های مجازی دارد. این نوع آموزش ها برای افراد شاغل بسیار ایده آل و منحصر به فرد است زیرا این کلاس ها ضبط می شوند بنابراین افراد می توانند در هر زمان که بخواهند آنها را دانلود کرده و مشاهده کنند .

معایب  دوره های آنلاین

امکان پرسش و پاسخ و تعامل که در آموزش حضوری بین استاد و دانشجو است در آموزش آنلاین وجود ندارد همچنین در آموزش های آنلاین  دانشجو تمرکز دقیق بر روی درس ندارد.کنترل کمتر مدرسان روی دانشپذیران و از بین رفتن ارﺗﺒﺎط ﭼﻬﺮه ﺑﻪ ﭼﻬﺮه و ﻏﻴﺮ ﻛﻼﻣﻲ از مهمترین معایب دوره مجازی است. بطور کلی باید گفت برای کسانی که در کلاس های حضوری با تعامل با استاد و همکلاسی ها لذت بیشتری می برند آموزش های حضوری مناسب تر است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید