خبرگزاری دولتی روسیه از برگزاری قریب‌الوقوع مانور مشترک میان این کشور و ویتنام تحت عنوان رزمایش "اتحاد قاره‌ای- ۲۰۲۲" خبر داد.

رزمایش نظامی مشترک روسیه و ویتنام برگزار می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی سه شنبه شب اعلام کرد که نشست برنامه‌ریزی اولیه برای تمرین نظامی به طور مجازی بین رهبران منطقه نظامی شرقی روسیه و ارتش ویتنام برگزار شده است.

ریانووستی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گزارش داد؛ دو طرف «در مورد موضوع مانورهای آتی به توافق رسیدند و تاریخ و مکان برگزاری آن را مشخص کردند» و «در مورد مسائل پشتیبانی پزشکی و لجستیکی، برنامه‌های فرهنگی و ورزشی گفت‌وگو کردند».

سرهنگ ایوان تارایف، رئیس اداره همکاری نظامی بین‌المللی در ناحیه نظامی شرق می گوید: این رزمایش مشترک با هدف ارتقای مهارت‌های عملی فرماندهان و کارکنان در سازماندهی عملیات آموزشی رزمی و مدیریت واحدها در شرایط دشوار تاکتیکی و همچنین ایجاد راه حل های غیر متعارف در هنگام انجام وظایف برگزار می‌شود. دو طرف همچنین در مورد یکی از نام های پیشنهادی این رزمایش مشترک "اتحاد قاره ای- ۲۰۲۲" صحبت کردند.

تارنمای رادیو آزاد آسیا روز سه شنبه به نقل از  رسانه های دولتی روسیه گزارش داد؛ دو کشور روسیه و ویتنام در حال برنامه ریزی برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک هستند؛ اقدامی که برخی تحلیلگران آن را «نامناسب» و در بحبوحه جنگ اوکراین شگفت انگیز توصیف کرده‌اند.

این در حالی است که آمریکا در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت با حضور کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ویتنام میزبان نشست " آسه آن "خواهد بود.

به گزارش رادیو آزاد آسیا، رسانه‌های ویتنامی درباره این نشست و تمرین پیشنهادی هنوز گزارشی منتشر نکرده‌اند.

اوایل ماه جاری میلادی، ویتنام به قطعنامه تحت رهبری ایالات متحده آمریکا برای حذف روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رأی منفی داد. پیش از آن، هانوی در رأی گیری برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل رأی ممتنع داده بود.

ایان استوری، کارشناس ارشد موسسه ISEAS-Yusof Ishak در سنگاپور، گفت: "ویتنام به عنوان نزدیک ترین شریک روسیه در منطقه، می خواهد نشان دهد که مسکو هنوز یک دوست ثابت در جنوب شرق آسیا دارد."

استوری تأکید کرد: «اما این تمرین مشترک احتمالاً در منطقه باعث ایجاد نگرانی خواهد شد.»

سابقه روابط ویتنام و روسیه

ویتنام و روسیه روابط تاریخی دیرینه ای دارند که به دوران شوروی باز می گردد. روسیه نخستین شریک استراتژیک ویتنام و یکی از سه به اصطلاح "شرکای استراتژیک جامع" این کشور آسیای جنوب شرقی در کنار چین و هند است. مسکو همچنین تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق بزرگترین پشتیبان هانوی محسوب می شد.

هوانگ تی ها، محقق ویتنامی در مؤسسه آِیسیس- یوسف ایشاک می نویسد: «رویکرد محتاطانه ویتنام نسبت به جنگ روسیه و اوکراین و امتناع از اشاره به تهاجم روسیه حاکی از درون نگری در هانوی در مورد محاسبات سیاست خارجی و دفاعی آن است.

جنگ به رهبری روسیه در اوکراین، انتخاب سختی را برای هانوی بین حفظ اصل اساسی احترام به استقلال و تمامیت ارضی یک کشور مستقل و حفظ روابط خوبش با روسیه- یک تامین کننده کلیدی تسلیحات و شریک اصلی اکتشاف نفت و گاز این کشور در دریای چین جنوبی ایجاد کرد.»

جزئیات مانور پیشنهادی روسیه و ویتنام هنوز علنی نشده است و برخی ناظران در مورد برگزاری آن تردید دارند.

یک تحلیلگر ویتنامی که مایل بود نامش فاش نشود زیرا مجاز به صحبت با رسانه های خارجی نیست، گفت که طرف روسی تمرینات مشابهی را در گذشته اعلام کرده بود که محقق نشد.

سرویس مطبوعاتی منطقه نظامی شرقی روسیه نیز در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که نخستین مانور نظامی دوجانبه بین روسیه و ویتنام در سال ۲۰۱۶ در خاک ویتنام برگزار خواهد شد. این مانور به سال ۲۰۱۷ موکول شد اما در نهایت اصلاً انجام نشد.

اما ویتنام در تعدادی مانور نظامی چندجانبه با روسیه شرکت کرده است. آخرین تمرین، نخستین رزمایش دریایی مشترک بین روسیه و کشورهای عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا در آذر سال گذشته بود.

منطقه نظامی شرق که مقر آن در خاباروفسک است، یکی از پنج فرماندهی عملیاتی راهبردی نیروهای مسلح روسیه به شمار می رود که مسؤولیت منطقه شرق دور این کشور را بر عهده دارد. این منطقه با فرمان ریاست جمهوری و توسط رئیس جمهوری وقت روسیه، دیمیتری مدودف در شهریور ۱۳۸۹ تشکیل شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید