در نزدیکی شهر بابک کرمان روستای دستکندی قرار دارد که خانه‌های آن بدون خشت، گل و آجر ساخته شده‌اند و ۳ هزار سال قدمت دارند.

تصاویر دیده نشده از روستای عجیب ۳ هزار ساله در ایران / فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین؛  تصاویر مختلفی از میمند شهربابک کرمان دیده بودم؛ همیشه دلم می‌خواست این روستای صخره‌ای و دستکند را که گفته می‌شود نزدیک به سه هزار سال قدمت دارد ببینم. روستایی که به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است و از آن به عنوان قدیمی‌ترین روستای صخره‌ای جهان یاد می‌کنند.

تصاویر قدیمی‌ترین روستای صخره‌ای جهان ؛ روستای ۳ هزار ساله ایران را ببینید | اتاق‌هایی بدون آجر و سیمان | آشپزخانه‌هایی قدیمی که دودکش ندارند

بنابراین بار و بنه‌ام را می‌بندم و با همسفرم راهی میمند می‌شوم. وقتی وارد میمند می‌شویم احساس می‌کنم مانند فیلم‌های تخیلی از یک زمان وارد زمان دیگری شده‌ام؛ آنقدر که خودم را در یک پیراهن چیت گلدار با یک چارقد سفید تصور می‌کنم. بعد دست همسفرم را می‌گیرم تا میان خانه‌های صخره‌ای ۳۰۰۰ ساله میمند چرخی بزنم.

گشت و گذار در این روستا و دیدن «کیچه‌ها» یعنی خانه‌های صخره‌ای حال خوشی دارد. در معماری این خانه‌ها نشانی از آجر و سیمان نیست؛ خانه‌هایی که برای ورود به آنها باید متواضع باشی و سرت را خم کنی تا وارد شوی.

تصاویر قدیمی‌ترین روستای صخره‌ای جهان ؛ روستای ۳ هزار ساله ایران را ببینید | اتاق‌هایی بدون آجر و سیمان | آشپزخانه‌هایی قدیمی که دودکش ندارند

ابتدا باید «کلیدون» را که روی دیوار کنار در نصب است باز کنی و وارد اتاق‌های تو در توی سنگی شوی که ارتفاع سقف آنها تا زمین چندان زیاد نیست و کم نور هستند. فضای کیچه‌ها وادارم می‌کند چشم‌هایم را ببندم و خیال‌پردازی کنم؛ حالا من زنی هستم در دل تاریخ که در گوشه‌ای از خانه سنگی‌ام نمد پهن و  در گوشه‌ای دیگر زیر دیدون یا اجاق را روشن کرده‌ام.

با صدای مسافران دیگر دوباره به خود برمی‌گردم. می‌بینم سقف آشپزخانه بیشتر کیچه‌ها سیاه است. علت را از یکی از اهالی می‌پرسم که می‌گوید در گذشته میمندی‌ها اجاق یا همان دیدون را با هیزم روشن می‌کردند تا پخت و پز کنند، بنابراین به مرور زمان رنگ سقف آشپزخانه کیچه‌ها سیاه شده است. چون این آشپزخانه‌ها در گذشته دودکش نداشتند. در هر یک از اتاق‌ها طاقچه‌هایی برای جای رختخواب یا ظروف نیز کنده شده است. می‌گویند تعداد این کیچه‌ها به ۴۰۶ عدد می‌رسد که در ۵طبقه مختلف روی یکدیگر ساخته شده‌اند.

کمی که بیشتر می‌گردیم می‌بینیم بیشتر کیچه‌ها خالی هستند. اهالی به ویژه جوان‌ترها از روستاها رفته‌اند و آنهایی هم که مانده‌اند بیشتر سالمند هستند. برخی در همین کیچه‌ها صنایع‌دستی خود را مانند نمد و گلیم می‌فروشند و برخی دیگر نیز محصولات کشاورزی و فرآورده‌های آن، زیرا میمندی‌ها بیشتر کشاورزی و دامدارند.

تصاویر قدیمی‌ترین روستای صخره‌ای جهان ؛ روستای ۳ هزار ساله ایران را ببینید | اتاق‌هایی بدون آجر و سیمان | آشپزخانه‌هایی قدیمی که دودکش ندارند.

روستای ۳ هزار ساله ایران را ببینید + عکس

مسجدی با محرابی سنگی

در راه سری هم به مسجد میمند می‌زنیم؛ مسجدی با سقف کوتاه در آن نمد و قالی‌های دستبافت زیبایی پهن است.

طاقچه‌ای هم در کنج مسجد است که روی آن قرآن‌های کوچکی چیده شده است. در این مسجد محراب و یک منبر سنگی با ستون‌های دیدنی قرار دارد.

تصاویر قدیمی‌ترین روستای صخره‌ای جهان ؛ روستای ۳ هزار ساله ایران را ببینید | اتاق‌هایی بدون آجر و سیمان | آشپزخانه‌هایی قدیمی که دودکش ندارند

روستای ۳ هزار ساله ایران را ببینید + عکس

حمامی عجیب در دل روستا

این روستا یک حمام عجیب هم دارد. از پله‌هایی خاکی پایین می‌رویم تا به حمام می‌رسیم.  بعد از عبور از دالانی خاکی به رختکن می‌رسیم که در وسط آن حوضچه و سه سکو قرار دارد. در این حمام سوراخی در بالای رختکن قرار دارد که سنگی مرمر روی آن دیده می‌شود. این سنگ نور را به‌خوبی در حمام منعکس می‌کند.

شما هم اگر دلتان خواست به تلاش انسان‌هایی که دل سنگ‌ها را شکافتند فکر کنید و این یادگاری قابل تحسین را که امروز به ما رسیده است ببینید، حتما سری به میمند بزنید.

چگونه به میمند کرمان برویم؟

روستای میمند در ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهربابک استان کرمان واقع شده است. برای رسیدن به این روستا بهترین مسیر از کرمان یک مسیر دویست و چهل کیلومتری است. در این مسیر با گذشتن از باغین، کبوترخان، رفسنجان، سرچشمه و خاتون آباد در نهایت به میمند می‌رسید.

روستای ۳ هزار ساله ایران را ببینید + عکس

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید