مملیکا؛ جهانگرد و ایرانگرده، اون از سال ۹۲ زمان زیادی رو در سفر بوده و تجربه قابل توجهی در طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای سفرهای گروهی داره و در چهار قاره جهان تورهایی رو راهنمایی کرده. مملیکا اهل تجربه‌های خاص و ماجراجوییه و به گردشگری پایدار علاقه داره، اون برای سفر به مناطق روستایی توصیه‌هایی داره و توضیحات جالبی از باید و نبایدهای سفرهای روستایی می‌ده. با ما همراه باشید تا از زبان مملیکا و بر اساس تجربیات شخصی و شنیده‌های اون بیشتر از نکات حائز اهمیت در سفر به روستا در همه جای جهان بدونیم.

دانستنی‌های سفر به روستاهای جهان از زبان مملیکا

سلام نو - سرویس گردشگری: مملیکا در پاسخ به این‌که در زمان سفر به مناطق روستایی چه کارهایی بکنیم و چه کارهایی نکنیم، می‌گه: "با اهالی روستا و هم‌چنین با گردشگران دیگر رفتاری دوستانه داشته باشیم. اهالی این مناطق به رفتار گردشگران با یکدیگر نیز بسیار دقت می‌کنند و شاید الگو بگیرند. سوالات زیادی بپرسید تا نشان‌دهنده این باشد که علاقه‌مند به بازدید از آن‌جا هستید. همیشه، لبخند جوامع روستایی را، با لبخند پاسخ دهید. در مورد سنت‌های آن‌ها حساس و دقیق باشید و در مورد آن‌ها زود قضاوت نکنید و به دنبال شنیدن داستان‌ها و فلسفه آن‌ها باشید. همواره به اعتقادات مذهبی و فرهنگ آن‌ها احترام گذاشته و بر خلاف آن عمل نکنید تا موجب ناراحتی آن‌ها نشود. شما مهمان آن‌ها هستید. در بسیاری از نقاط جهان، در مناطق روستایی، نیاز است که پوشش و لباس دقت بیشتری شود. پوشیده بودن بدن خانم‌ها جزو ارزش‌های اصلی است."

دانستنی‌های سفر به روستاهای جهان از زبان مملیکا

اون در ادامه به شکل و صورت هدیه دادن، گلایه نکردن از وضع موجود، گرفتن عکس یادگاری و نحوه ورود به برخی مکان‌ها اشاره می‌کنه: "به کودکان به نحوی هدیه ندهید که باعث ایجاد فرهنگ گدایی کردن در آن‌ها شود، مانند دادن شکلات در مناطق فقیر. برای دادن هدیه، آن را به بزرگ‌ترهای روستا و منطقه بدهید تا توسط آن‌ها به بهترین نحو پخش گردد. از شرایط و امکانات ایراد نگیرید و غر نزنید. به جای آن، در حد توان خودتان باعث ایجاد شرایط بهتری شوید. همواره قبل از عکس گرفتن از دیگران از آن‌ها اجازه بگیرید. بهتر است که با آن‌ها و در کنار آن‌ها عکس یادگاری بگیرید، تا این که از آن‌ها عکس بگیرید. به این صورت حس بهتری به آن‌ها دست می‌دهد. برای ورود به خانه و مغازه و مکان‌های مذهبی، به روش‌ها و سنت‌ها دقت کنید. مثلا در بسیاری از کشورهای شرق آسیا، حتما باید کفش‌های خود را درآورید و در معابد و کلیساها کلاه به سر نداشته باشید، یا حتما پوشش خاصی داشته باشید و هم‌چنین رعایت سکوت در اماکن مذهبی الزامی است."

دانستنی‌های سفر به روستاهای جهان از زبان مملیکا

مملیکا راجع به نوع رفتار، پوشش، خرید از جامعه محلی این‌طور می‌گه: "رفتارهای متشخصانه داشته باشید. مثلا جلوی آن‌ها آب دهان پرت نکنید، سیگار نکشید یا عمل مجرمانه انجام ندهید، شوخی‌های زننده و خنده‌های بلند و آزاردهنده نداشته باشید و طوری رفتار نشود که حس بی‌اعتنایی به آن‌ها القا شود. از پوشیدن لباس‌های بدن‌نما خودداری کنید(نه فقط در مناطق روستایی ایران، بلکه در اکثر مناطق روستایی جهان). از نشان دادن رفتارهای عاشقانه در محل عمومی خودداری نمایید، شاید که در آن مناطق عرف نباشد. در حد امکان از جوامع محلی خریدتان را، حتی گران‌تر انجام دهید تا چرخه اقتصادی آن‌ها در گردش باشد. هم‌چنین از بردن غذا خودداری کرده و تا حد امکان از غذاهای محلی استفاده کنید. سعی کنید دست خالی از آن‌جا نروید و از صنایع دستی و محصولات بومی و خاص منطقه خرید کنید و سوغاتی ببرید تا حس خوبی از ورود گردشگران به آن مناطق باقی بماند و اکثریت منافع اقتصادی ببرند."

دانستنی‌های سفر به روستاهای جهان از زبان مملیکا

در نهایت اون به واکنش درست نسبت به خرید حیوان یا مشتقاتش، مصرف نکردن مواد و بودن در حالت طبیعی توصیه می‌کنه: "از خرید حیوانات و محصولاتی که مرتبط با حیات وحش است، به صورت مستقیم و غیر مستقیم خودداری کنید و در صورت مواجه شدن با این پیشنهادات، به صورت خیلی مؤدبانه آن را رد کنید و سپس به مسئول گروه یا راهنمای محلی اطلاع دهید. از مصرف مواد مخدر یا موارد ممنوعه خودداری کنید و تا حد ممکن سعی کنید در حالت عادی خود باقی بمانید تا باعث رنجش خاطر جوامع محلی نشوید."

دانستنی‌های سفر به روستاهای جهان از زبان مملیکا

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید