در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد.

آبشار شاهاندشت مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران است که بعنوان یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند و از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک ‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان ‌دشت به پایین فرو می ‌ریزد.

آبشار شاهاندشت آمل - لاريجان در موقعیت جغرافیایی E۵۲۱۵۲۷ N۳۵۵۴۳۱ در استان مازندران واقع است. آبشار شاهاندشت در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز قرار دارد.  قلعه ملک بهمن در سال ۱۰۰۵ هجری ساخته شده است و بقایای آن به وضوح از زیر آبشار نمایان است.

آبشار شاهاندشت مقصدی مناسب برای گردشگری

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشارشناخته شده در استان مازندران است که به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می رسد. مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.

آبشار شاهاندشت مقصدی مناسب برای گردشگری

براي رفتن به کنار اين آبشار مي بايست ابتدا شيب تند روستاي شاهاندشت را طي کرد که مسيري چهار کيلومتري است و از کنار رودخانه و کوه مي گذرد. در ابتداي روستا براي پارک اتومبيل مکان مناسبي در نظر گرفته شده است و ادامه مسير را از ميان کوچه باغ ها و خانه هاي اهالي روستا بايستي پياده پيمود. اين مسير از کنار يک قبرستان و مسجد قديمي گذشته و تابلو هاي کوچکي شما را به سمت آبشار راهنمايي مي کنند. از دو مسير مي توان جهت ادامه راه استفاده کرد يکي مسير شمالي از بالاي روستا که شما را مستقيما به بالاي آبشار و منظره روبروي آن ميرساند. اين مسير کمي ناهموار بوده و وجود تخته سنگ هاي بزرگ و شيب تند جايي براي اطراق باقي نگذاشته است و بيشتر جهت بازديد به کار مي رود.
دیگری مسير جنوبي روستا است که مسير بهتري است و در انتها به پايين آبشار میرسد و مکان اطراق و حتي چادر زدن نيز وجود دارد. البته طول ايبن مسير بيشتر است. در هر دو حالت زيبايي و شکوه آبشار به خوبي نمايان است. شدت ريزش شلاق گونه آب از اين آبشار تخمینا پنجاه متري به حدي است که قطرات آب تمامي فضاي پايين آبشار را فراگرفته و وجود ابري متراکم از آب! مانع از حرکت انسان از کنار آبشار مي شود. البته همين امر باعث ايجاد شور و هيجان در گردشگران است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله اي بوده و گياهان آبزي و خزه ها در ميان ديواره هاي آن ديده مي شوند.

آبشار شاهاندشت مقصدی مناسب برای گردشگری

مسیر دسترسی

مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی است.

هزینه

آبشار عمومی بوده و بازدید از آن رایگان است. درعین‌حال، مسافران و بازدید کنندگان می ‌بایست هزینه‌ هایی را برای پارکینگ و خوراک  نیز بپردازند.
برای کسانی که با وسیله نقلیه شخصی خود، قصد بازدید از این مکان را دارند، هزینه‌ای به ‌مراتب کمتر از تور تمام میشود.

لوازم ضروری

خوراکی، کفش مناسب پیاده‌روی که خیس نشود، لباس مناسب و گرم، لباس اضافی برای بعد از خیس شدن،  عینک آفتابی یا کلاه لبه‌دار، کوله‌پشتی، قاشق، چنگال و بشقاب، لیوان و بطری آب، غذای سبک و ترجیحاً ساندویچی، شناسنامه و ...
 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید