پاکستان و هند ۱۲ آذر سال ۱۴۰۰ موافقت کرده‌ بودند که ۵۰ هزار تن گندم و داروهای کمکی هند به افغانستان را با کامیون‌های افغانستان از طریق پاکستان انتقال دهند.

انتقال گندم اهدایی هند به افغانستان از سوی پاکستان متوقف شد

‏به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از روزنامه دان پاکستان نوشت: روند انتقال ۵۰ هزار تن گندم که از سوی هند برای افغانستان کمک شده بود و قرار بود از طریق خاک پاکستان به افعانستان انتقال داده شود، به دلیل پایان مهلت ۳ ماهه و تمدید نشدن آن از سوی وزارت خارجه این کشور متوقف شده است.

براساس این گزارش، مدت‌زمان اعطاشده از سوی دولت پاکستان برای انتقال کمک‌های بشردوستانه هند از طریق پاکستان در ۲۱ مارس (اول فروردین) به پایان رسیده است از اینرو کامیون های حمل گندم هند نمی توانند از خاک این کشور به افغانستان عبور کنند.

این درحالی است که پاکستان و هند در ۱۲ آذر سال ۱۴۰۰ موافقت کرده‌بودند که ۵۰ هزار تن گندم و داروهای کمکی هند به افغانستان را با کامیون های افغانستان از طریق پاکستان انتقال دهند.

پاکستان انتقال گندم اهدایی هند به افغانستان را متوقف کرد

هند حدود دو ماه قبل ارسال ۵۰ هزار تن گندم، دارو و اقلام کمکی دیگر را به افغانستان پیشنهاد کرد. پاکستان در ۲۴ نوامبر (۲ آذر) اعلام کرد که به منظور ابراز همدردی خود با مردم افغانستان به‌طور استثنایی اجازه می‌دهد تا این کمک ها از طریق بندر واگه به افغانستان انتقال یابد.

با وجود اینکه تا ۱۵ اسفند تنها ۲ هزار و ۵۰۰ تن گندم به افغانستان انتقال یافته بود مقام‌های پاکستانی گفته بودند با توجه به روند انتقال این گندم بعید به نظر می‌رسد که این ۵۰ هزار تن گندم در مدت یکماه به افغانستان منتقل شود.

بر اساس محاسبه آنان مرحله انتقال گندم‌ اهدایی هند به افغانستان ۴۸ روز را در بر خواهد گرفت و تمدید این مرحله نیازمند توافق مجدد میان سه کشور خواهد بود.

در مجموع، برنامه ریزی هند برای ارسال ۵۰ هزار تُن گندم از طریق جاده های پاکستان به کشور افغانستان  است که ۲ هزار تُن از این مقدار فقط در ماه فوریه (بهمن) به این کشور ارسال شده بود.

پاکستان انتقال گندم اهدایی هند به افغانستان را متوقف کرد

صدور مجوز عبور چنین محموله ای بسیار نادر است چرا که پاکستان از قبل ورود کالاها از هند را به دلیل افزایش تنش ها در روابط این ۲ کشورِ مجهز به سلاح های اتمی ممنوع کرده بود. 

از زمانی که آمریکا دارایی های افغانستان را مسدود کرد، دولت موقت طالبان با افزایش بحران مالی در این کشور از گندم به عنوان حقوق و دستمزد هزاران کارمند دولت که اغلب کارگر می باشند استفاده می کند.

دولت افغانستان در ماه اوت سال گذشته با خروج شتابزده نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان پس از ۲ دهه جنگ بی حاصل، سقوط کرد و قدرت به دست طالبان افتاد. از آن زمان مردم افغانستان با بحران های غذایی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید