در زمان‌های قدیم قلعه ای با نام قلعه دختر در نیایش الهه آب و باران آناهیتا در نزدیکی رودخانه یا دریا ساخته می‌شد.

قلعه دختر دشتی مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، قلعه دختر شهرستان دشتی در شرق روستای لاور ساحلی در استان بوشهر قرار دارد. این قلعه که بر بلندی قله ای از سه طرف مشرف به پرتگاه ساخته شده محلی امن برای در امان بودن از حمله های دشمن بوده است. قلعه دختر دشتی در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

قلعه دختر دشتی مقصدی مناسب برای گردشگری

قلعه دختر شهرستان دشتی در شرق روستای لاور ساحلی در استان بوشهر قرار دارد که از سمت غرب به ساحل زیبا و آرام خلیج فارس مشرف است و از سمت شرق به کوه مند منتهی می‌ شود و در پرتگاهی تند و بسیار تیز قرار گرفته است. شاید از زمان ساخت قلعه قرن ‌ها گذشته باشد ولی نشان از استواری و عظمت در چند ستون باقیمانده قسمت غرب آن هویدا است. در جلوی قلعه چهار ستون قرار داشته‌ که جز یک اثر بقیه ریزش کرده ‌است. در برجک غربی قلعه که در واقع طبقه فوقانی قلعه بوده‌ چند سوراخ مستطیل شکل برای دیده ‌بانی یا پرتاپ تیر توپ خانه به بیرون وجود داشته که امروزه این چند سوراخ پوشانده شده‌ است که شاید توسط صیادان محلی و شکارچیان حیوانات منطقه پوشانده شده است. ساختمان قلعه از نوعی سنگ رسوبی و ساروج ساخته شده‌ است.

قلعه دختر دشتی مقصدی مناسب برای گردشگری

به جز طبقه فوقانی قلعه بقیه زیر خاک رفته و به گفته اهالی سقف چند اتاق تا سال‌ های اخیر سالم بوده که بر اثر بارندگی شدید از بین رفته‌ است. با توجه به آثار باقیمانده دو غار که هنوز تحقیقی را جع به آنها نشده‌ به روستاهای لاور و گلستان منتهی می شده‌ که آثار این غارها در حیاط منزل یکی از اهالی روستای گلستان هنوز دیده می ‌شود و این دو غار از قلعه آغاز و به این دو روستا منتهی می ‌شده ‌است. چنین گفته شده که این مکان محل فرمانروایی دختر (زنی) قدرتمند بوده که سال ‌ها بر لاور و اطراف حکومت کرده ‌است. یک راه کاملاً هموار و صاف به طول یک کیلومتر تا دریا قرار داشته که شاه‌ دختر بدون کمترین زحمت خود را به ساحل می ‌رسانده ‌است. باتوجه به موقعیت جغرافیایی این بنا و اشراف کامل آن به خلیج فارس می ‌توان گفت دیده بانان از آن استفاده می ‌کرده‌اند تا اگر از سمت دریا حمله ‌ای شود زود آگاه شوند. در نزدیکی قلعه سرزمین یا به اصطلاح امروزی پارکی که گل نرگس در آن زیاد می‌ روئیده قرار داشته که به همین خاطر آن را پارک نرگس می ‌نامیده ‌اند برای آبیاری پارک آب انبارهای مخصوصی وجود داشته که آثار سه تا از آنها در کنار قلعه پیداست.

قلعه دختر دشتی

در ضلع شرقی قلعه چاله ‌ای شبیه چاه دیده می‌ شود که احتمالا در حفاری غیر مجاز از طبقه فوقانی به طبقهٔ فرو رفته پایینی انجام شده‌ و اشیاء نفیس و باستانی که وجود داشته به سرقت رفته‌ است و سه پایه ‌ای که برای بالا کشیدن خاک و سنگ این حفاری استفاده می ‌شده در پرتگاه شرقی قلعه دیده می‌ شود. با توجه به فرسایشی که بر اثر گذر زمان و عوامل طبیعی به وجود آمده و هر سال ببیشتر می ‌شود قلعه در خطر تخریب و نابودی کامل قرار گرفته ‌است.

قلعه دختر دشتی - مجله مِستر بلیط

موقعیت مکانی

شهرستان دشتی، روستای لاور ساحلی، هشتاد کلیومتری شهر خرموج. اگر سمت شرق روستای لاور و گلستان نگاه دقیقی به کوه مند بیندازیم آثار و بقایای این قلعه بر تیغ کوه پیدا است. برای دیدن این قلعه لازم است حدود نیم کیلومتر در دل کوه های کم ارتفاع و زیبای ساحلی کوهنوردی کنید.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید