سیده ناهید کریمی در یادداشت نوشت: پیشنهاد نگارنده این است که نظارت اولیه این فضا به خانه های مطبوعات و رسانه های استان و نمایندگان آنها در شهرستانها که خود ذی نفع هستند سپرده شود و پس احصا موارد با ذکر جزئیات در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها قرار گیرد و تصمیمات لازم جهت تذکر و یا ابطال مجوز نشریات غیر فعال یا نشریاتی که محتواهای مغایر در فضای مجازی و دامنه دارند اخذ گردد.

لزوم نظارت وزارت ارشاد بر پایگاههای خبری غیرفعال و یا با دامنه منقضی شده

سیده ناهید کریمی رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران در یادداشتی مطرح کرد در یادداشتی برای ماهنامه خبر گستر نوشت: برای اخذ مجوز پایگاه خبری پس از ثبت نام در سامانه جامع رسانه های کشور تقریبا یکسال طول می کشد و شما باید دامنه سایت مورد نظر را از قبل برای مدت حداقل دوسال خریداری کنید. پس از اخذ مجوز شما اجازه قرار دادن مطالب و محتواهای رسانه ای را بر روی دامنه خود خواهید داشت و به جرگه اصحاب رسانه پیوسته اید. تا اینجا همه چیز درست و ایده آل است اما عدم نظارت پس از اخذ مجوز مشکلاتی را خصوصا در شهرستان ها ایجاد می کند. پایگاه های خبری داریم که حتی دامنه آن ها دیگر فعال نیست و منقضی شده و یا هیچ خبریکلا  بر روی دامنه نیست و برخی هم یکی دو خبر گذاشته اند و به امان خدا رها شده است. اما به پشتوانه همین مجوز به تهیه کلیپ و محتواهای رسانه ای در فضاهای غیررسمی مجازی می پردازند و مشکلاتی را نیز برای شهر ایجاد می کنند . اینکه برخی پایگاههای خبری کاملا غیر فعال هستند یک بخش قضیه است و در بخش دیگر پایگاههای خبری داریم که مثلا در زمینه سینما فعالیت دارند اما کلیپ هایی از آن ها درباره انتقادات از شهرداری در کانال ها و صفحات مجازی دیده می شود و این محتواها کاملا مغایر و متفاوت است و هیچ نظارتی بر آن نیست و فقط بر ضریب چاپ نشریات مکتوب نظارت می شود.

طبق اصل ۲۴‌قانون اساسی مطبوعات در این قانون عبارتند از نشریاتی که به طور منظم با نام ثابت و تاریخ و شماره ردیف در زمینه‌های گوناگون خبری، انتقادی،‌اجتماعی، سیاسی، اقتصادی،  علمی، فنی، نظامی، هنری، ورزشی و نظایر اینها منتشر می‌شوند و نشریه الکترونیکی، رسانه‌ای است که به طور مستمر در محیط رقمی (دیجیتال)، انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا وتصویر منتشر می‌نماید.  و طبیعتا مدیرمسئول پایگاه خبری فقط اجازه انتشار محتوا بر روی دامنه ثبت شده در سامانه جامع را دارد اما متاسفانه در سایه عدم نظارت صحیح این موارد رعایت نمی شود. و البته حضور صفحات و کانال هایی که بدون مجوز با حمایت شهردری ها و سایر ادارات کار خبری می کنند و علا خود را پایگاه خبری یا خبرگزاری معرفی می کنند که معضل دیگری است و مسلما پلیس فتا باید در این زمینه یاری کند.

اما همه این سرگشتگی و فضای آشفته خبری با نظارت دقیق وزارت فرهنگ و ارشاد قابل تعدیل است. پیشنهاد نگارنده این است که نظارت اولیه این فضا به خانه های مطبوعات و رسانه های استان و نمایندگان آنها در شهرستانها که خود ذی نفع هستند سپرده شود و پس احصا موارد با ذکر جزئیات در اختیار ادارات کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان ها قرار گیرد و تصمیمات لازم جهت تذکر و یا ابطال مجوز نشریات غیر فعال یا نشریاتی که محتواهای مغایر در فضای مجازی و دامنه دارند اخذ گردد. و همچنین لیست نشریات و خبرنگاران هر شهرستان تهیه و در اختیار ادارات و دادستان و پلیس فتا قرار گیرد تا از فعالیت های غیر مجاز نیز به سادگی جلوگیری شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید