نماینده شیراز معتقد است «آمار» پایه اصلی برنامه‌ریزی در هر کشوری است که ضرورت دارد این آمار، واقعی و نه ساختگی و به نفع عده‌ای باشد.

نماینده مجلس: مردم به آمارهای دولت می‌خندند

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد آنلاین، یکی از چالش‌های همیشگی در کشور که توسط بسیاری از مسئولان در حال اتفاق افتادن است، ارائه آمار به منظور رزومه‌سازی برای خود و دولت متبوع‌شان است؛ غافل از اینکه اگر این آمارسازی‌ها توخالی باشد که به لطف پیشرفت تکنولوژی و البته تحقیق میدانی جامعه، مشخص خواهد شد، می‌تواند خیلی سریع تبدیل به ضدتبلیغ برای دولتمردان شود.

چندی پیش، مرکز آمار اعلام کرده بود نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به پاییز، با رشد ۰.۵ واحد درصدی به ۹.۴ درصد رسیده است. چهارم فروردین ماه امسال بود که سخنگوی دولت، در اظهاراتی با استناد به کاهش ۰.۷ درصدی نرخ بیکاری پاییز ۱۴۰۰ نسبت به تابستان، این اتفاق را دستاورد دولت سیزدهم عنوان کرد.

از طرفی، اگر نگاهی به آمار و اخباری که از سوی دولتمردان مطرح می‌شود، بیندازیم، می‌بینیم که باز هم به سنوات گذشته، با مطالبی روبرو هستیم که تنها جنس شعاری دارد، بدون اینکه مردم امید به آینده‌شان افزایش پیدا کند.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز معتقد است «آمار» پایه اصلی برنامه‌ریزی در هر کشوری است که ضرورت دارد این آمار، واقعی و نه ساختگی و به نفع عده‌ای باشد. او می‌گوید: حتی کشور برای اینکه بتواند میزان موردنیاز غذا و آب مردمش را تامین کند، باید دسترسی به آمار درست داشته باشد. یعنی بداند که جمعیت چقدر است، رشد جمعیت به چه صورت است، مهاجرت چه شرایطی دارد و... حال اگر این مولفه‌ها هر کدام با واقعیت تفاوت داشته باشد، به همان میزان برنامه‌ها به هم می‌ریزد و به تبع آن، نارضایتی در جامعه شکل می‌گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: متاسفانه در ایران، مرکز آمار یک مجموعه دولتی است. در کشورهای پیشرفته، نهادهایی هستند که کار آمارگیری را دقیق و به روز انجام می‌دهند و چون دولتی هم نیستند، با مراکز دولتی رودربایسی ندارند و بدون تعارف، واقعیت‌ها را اعلام می‌کنند. آن‌ها حتی میزان محبوبیت ماه به ماه روسای جمهور خود را به سمع و نظر مردم می‌رسانند و اتفاقاً کارشان به قدری دقیق است که آن رییس جمهور به جای نقد آمار، براساس واقعیت اعلام شده روی به برطرف کردن ضعف‌های خود می‌آورد.

مدیران سیاسی انتخاب می‌شوند، آمارها ساختگی است


وی با اشاره به اینکه در ایران، برنامه‌ریزی‌ها خیلی از مولفه‌های علمی پیروی نمی‌کند، گفت: نگرانی‌های حاصل شده به خاطر نبود آمار دقیق است. متاسفانه، چون مقامات مسئول ما براساس سیاست انتخاب می‌شوند با چنین آمارهایی روبرو هستیم و در ادامه هم، خیلی از این افراد حاضر نیستند به صورت علمی پاسخگو باشند. آدم‌های جناحی طوری اظهارنظر می‌کنند که شرایط به نفع خودشان رقم بخورد که این نه به نفع مردم است و نه کشور.

مردم به آمارهای دولت می‌خندند

رییس مجمع نمایندگان استان فارس اظهار داشت: مردم کوچه و بازار به راحتی خودشان متوجه افزایش هفتگی تورم و بالا رفتن نرخ بیکاری هستند و نیازی نیست که یک مقام مسئول دولتی بیاید و آماری دهد که در جامعه ملموس نباشد. وقتی آمارها به دور از واقعیت باشد نه تنها خروجی حاصل نمی‌شود، بلکه آن فردی که دانشجو، کارمند، کاسب، خانه‌دار و... است فقط به آمار اعلام شده می‌خندد.

پاک‌فطرت در ادامه بیان کرد: اقتصاد ایران به خاطر رفتار جناحی دولتمردان فلج شده است. سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد، آن هم برای رونق تولید و پویایی اقتصاد مملکت. متاسفم که باید بگویم موضوع در کشور ما برعکس شده و اقتصاد در خدمت سیاست قرار گرفته است.

نماینده مردم شیراز افزود: ما باید در بحث تولید، ارزش پول ملی و... سیاستمدار باشیم در صورتی که این‌جوری نیست و اقتصاد ما سیاست‌زده شده است. تا اقتصاد را از سیاست‌بازان بی‌سواد نگیریم، اوضاع به همین منوال است. این موضوع، اکنون در بدنه اقتصادی دولت سیزدهم مشهود است، همان‌طوری که در سال‌های گذشته هم دیده می‌شد.

نیمی از نمایندگان مجلس سر جای خود نیستند

او در پاسخ به اینکه نقش مجلس برای تغییر این مسیر چیست؟ گفت: به اعتقاد من، گیر کار از مجلس است. کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اسم تخصص را یدک می‌کشند، اما خبری از دانش و تخصص نیست. جالب است نمایندگانی که چند دوره نماینده بودند و در وضع قوانین اقتصادی و بودجه‌ای اثر گذاشتند، امروز به وضع موجود اعتراض می‌کنند. فکر می‌کنم باید آیین‌نامه داخلی مجلس تغییر کند و افراد براساس تخصص وارد کمیسیون‌ها شوند. اکنون ۵۰ درصد نماینده‌ها در کمیسیون‌ها سر جای خود نیستند و تخصص ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تشبیه کشور به بدن انسان، افزود: وقتی فردی صورت و یا چشمانش زرد می‌شود یا با بدن نحیفش روبرو می‌شویم، سریع می‌فهمیم که او یا به لحاظ روحی یا جسمی مشکل دارد، یعنی سیستم داخلی بدنش ایراد پیدا کرده است. حال اگر چهره کشور مساعد نیست، یعنی مجلس ایراد دارد. مجلس اول باید خودش را درست کند و سپس تاثیر مثبت در روند دولت بگذارد.

پاک‌فطرت در پایان خاطرنشان کرد: اگر فساد در اقتصاد بیداد می‌کند و اجازه جان گرفتن تولید مهیا نمی‌شود، موضوع حکایت از نظارت‌های توام با اشکال دارد. امام خمینی گفتند مجلس در راس امور است، اما اکنون این شعار زیبا فقط شکل ظاهری پیدا کرده است. اگر مجلس تخصصی و درست کار را پیش ببرد، بسیاری از مشکلات امروز کشور حل خواهد شد.

24
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید