پس از گوشت، برنج، مرغ، گوجه، سیب‌زمینی و … شاهد رکوردشکنی قیمت بادمجان در بازار هستیم.

قیمت بادمجان هم نجومی شد / هر کیلو  بادمجان ۱۷ هزار تومان

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت بادمجان با نزدیک‌شدن به رقم ۲۷ هزار تومان در سطح خرده‌فروشی‌ها رکورددار قیمت میوه و صیفی‌جات طی هفت ماه اخیر شد. چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این محصول در پایان شهریور سال گذشته تنها بین ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید.

نرخ بادمجان در حالی طی مدت مذکور رشد ۳٫۸ تا شش برابری را پشت‌سر گذاشت که وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای فعالیت خود اقتدار غذایی را هدف اصلی این وزارتخانه عنوان کرد.

اما اکنون پس از گوشت، برنج، مرغ، گوجه، سیب‌زمینی و … شاهد رکوردشکنی قیمت بادمجان در بازار هستیم. طوری‌که از لحاظ بازدهی قیمت حتی طلا و دلار هم به پای این محصول زراعی نرسیده‌اند. به نظر می‌رسد تمرکز روی صادرات، باعث کمبود و به‌تبع آن گرانی بادمجان در طول فعالیت دولت سیزدهم شد.

حدود ۸۰ درصد بادمجان صادر می‌شود

در رابطه با چرایی افزایش قیمت بادمجان رئیس اتحادیه بارفروشان به تجارت‌نیوز گفت: ۸۰ درصد بادمجان گلخانه‌ای صادر می‌شود. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، روسیه، عمان، فطر و ارمنستان خریداران اصلی این محصول هستند. قبل از شروع جنگ روسیه و اوکراین نیز آذربایجان از دیگر خریداران بادمجان گلخانه‌ای ایران بود. دلیل کمبود و گرانی بادمجان گلخانه‌ای به همین موضوع بازمی‌گردد.

قیمت بادمجان چند؟

مصطفی دارایی‌نژاد همچنین درباره قیمت بادمجان موحود در بازار اظهار کرد: بادمجان بندری در حال حاضر در میادین اصلی میوه و تره‌بار بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ عرضه می‌شود که خریدار چندانی ندارد. بادمجانی که مصرف‌کنندگان معمولا از آن می‌خرند، بادمجان گلخانه‌ای است که در میدان تره‌بار با قیمت حدود ۱۷ هزار تومان هم به دست خریداران می‌رسد.

او افزود: در سطح خرده‌فروشی‌ها شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هستیم و بررسی‌ها از ثبت نرخ ۲۵ هزار تومان حکایت دارد.

وی توضیح داد: این محصول از ورامین، یزد و گاهی از اصفهان به میادین میوه و تره‌بار می‌رسد. نوع دیگری از بادمجان که قصری نام دارد و غالبا در دزفول پرورش می‌یابد نیز از کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۱ هزار تومان به دست بارگیران می‌رسد.

فعال صنفی ادامه داد: اکنون زمینه پرورش بادمجان گلخانه‌ای کم است. با این حال فعالان بازار به توسعه این نوع کشت روی آورده‌اند. همچنین با گلخانه‌داران صحبت کرده‌ایم که بادمجان قلمی و لامپی را مصرف صادراتی دارد را بیشتر پرورش دهند.

قیمت بادمحان کاهش می‌یابد؟

او اضافه کرد: گرچه در سطح خرده‌فروشی‌ها شاهد افزایش قیمت بادمجان هستیم، اما این محصول در گلخانه ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود و در عمده‌فروشی‌ها نیز بین ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار تومان قیمت دارد.

دارایی‌نژاد در پایان یادآور شد: از دو هفته دیگر توزیع بادمجان گلخانه‌ای بیشتر می‌شود و احتمالا قیمت آن در میادین تره‌بار تا ۱۲ هزار تومان کاهش یابد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید