اندازه دهانه غار۲*۱.۵ بوده و از نوع غارهای استلاکتیت است. دوگیجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی درقسمت شرقی حومه شهرستان مرند واقع شده که پس از گذشتن ار روستای ارد کلو و بناب جدید و زرقان به این روستا می‌رسیم.

روستا و غار دوگیجان مقصدی مناسب برای گردشگری

به گزارش سلام نو، شهرستان مرند یکی از شهرستان‌های زیبای استان آذربایجان شرقی است که در ۶۰ کیلو متری شمال غربی تبریز قرار گرفته و روستای دوگیجان نیز یکی از روستاهای زیبای آن شهرستان می باشد که پس از گذشتن از روستای زرقان و بناب کندی به روستای دوگیجان می رسد این روستا مرتفع ترین روستای مرند بوده و مناظر و غار زیبا ی آن جهت بازدید کوهنوردان و کوه پیمایان بسیار لذت بخش است

روستا و غار دوگیجان مقصدی مناسب برای گردشگری

دهانه غار خیلی تنگ بوده و یک نفر به سختی می تواند وارد شود ولی سقف داخل غار در برخی جاها به ۵ متر نیز می رسد. غار از دو دهلیز بالا و پائین تشکیل شده و داخل آن بخاطر تاریکی مطلق زیستگاه مناسبی برای خفاشها می باشد. جهت رفتن از روستا تا چشمه و غار دو مسیر متفاوت وجود دارد که هر دو مسیر سرازیری می باشد. مسیر اول مسیر مناسب مالرو که می توان با خودروی شاسی بلند نیز به آنجا رفت مسیر دوم مسیر بکر و هیجانی دره بوده که دیواره های دو طرف دره کوههای بلند ریزشی توام با خطر ریزس تخته سنگها است.
بازدید از این منطقه می تواند برنامه مناسب یک روزه برای گروههای کوهنوردی و افراد علاقه مند باشد. ضمنا نوع غارنوردی هم از نوع غارنوردی معکوس است.

دوگیجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی درقسمت شرقی حومه شهرستان مرند واقع شده که پس از گذشتن ار روستای ارد کلو و بناب جدید و زرقان به این روستا می رسیم. مابین روستای زرقان و دوگیجان کوه مرتفعی است به نام مقاطقع که غار در این کوه واقع شده است. دهانه غار به عرض ۳/۵ متر است. غار به فاصله حدود ۶ کیلو متری شرق روستا واقع شده که از دو مسیر مالرو می شود به آن رسید. ورود به غار بصورت تقریبا عمودی از سوراخی که میبایست بصورت تک تک وارد آن شد میسر است.

 

روستا و غار دوگیجان مقصدی مناسب برای گردشگری

پس از رسیدن به مکان غار، دره سمت راست ما را بطرف دهانه اصلی غار میبرد پس از ورود به یک تالاربرزگ میرسم که فاقد تزئینات غاری میباشد در سمت راست تالار یک شیب ۲۰ درجه ما را به طبقه پایین هدایت میکند در این طبقه ۲ تالار به چشم میخورد که تالار سمت چپی استالاکتیت واستالاکمیتهای زیبای را در خودش جای داده است و کفی کاملا گلی دارد. تالار سمت راست مرواریدهای خشگ غاری همراه با برگه های خشگیده و استخوانهای حیوانات و چند دهلیز فرعی بن بست به همراه دارد. بعد از پیمایش بطرف طبقه بالا حرکت میکنیم طبقه ۳ یک چاه ۶ متری دارد که ما را بطرف دیواره میبرد. برای فرود به این چاه میتوان از کارکاه طبیعی استفاده کرد و انتهای چاه باید دقت بیشتری کرد چرا که به پرتگاه دیواره که محل فرود۷۰ متری میباشد میرسیم.

روستا و غار دوگیجان مقصدی مناسب برای گردشگری

موقعیت مکانی غار:

این غار در ۲۰ کیلومتری شرق مرند قرار دارد بعد ازعبور از روستای زرقان به روستای زیبای دوگیجان میرسیم بعلت نبودن مسیر مناسب حدودا ۶ کیلومتر به سمت دره زیبا که به یک بیشه زار منتهی میگردد باید پیاده روی کرد در این منطقه ۲ دره نمایان میشود که دره سمت راست ما را بطرف دهانه اصلی هدایت میکند و دره سمت چپی به یک دیواره ختم میشود در۷۰ متر دیواره یک شگاف ۱*۱.۵ دیده میشود که انتهای غار میباشد.

روستای دوگیجان:

روستای دوگیجان ( در اصطلاح محلی دویجان ) از توابع شهر بناب جدید در شهرستان مرند بوده و بعلت وجود آب فراوان یک منطقه سرسبز کشاورزی و حاصلخیز می باشد. ارتفاع روستا از سطح دریا ۲۱۵۰ متر می باشد. چشمه آب و آبشار معروف آغ سو در فاصله تقریبی ۷ کیلومتری روستا و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و در تمام فصول سال آب زلال و سرد آن منطقه را سیراب می کند. این چشمه در زیر کوهی قرار داشته که در قله آن به ارتفاع ۲۲۰۰ متر یک غار طبیعی آهکی وجود دارد که بعلت زیبائی داخل آن بر جذابیت این منطقه می افزاید.

 این روستای خوش آب و هوا ، کوهستانی ، دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز و سختکوش می باشد .مردم این روستا به شغل های دامداری ، قالیبافی و کشاورزی مشغول هستند. لباس محلی این روستا در نوع خود از نظر رنگ و اشکال پارچه کم نظیر است. جهت رفتن به این روستا در شهرستان مرند پس از گذشتن از روستای زرقان و بناب می توان به مرتفع روستای این منطقه پا گذاشت . بازدید از مناظر و غار زیبای آن بسیار لذت بخش است.

روستا و غار دوگیجان مقصدی مناسب برای گردشگری

آداب و رسوم روستا:

دویوجان در ۵۰ کیلومتری شرق مرند از توابع آذربایجان شرقی، بر دامنه‎های قره‎داغ جای گرفته است. این روستای آسفالته دارای ۱۸۰ خانوار است. دویوجان به سبب ارتفاع‎اش از سطح دریا دارای آب و هوای خنک است. در شرق آن غاری به نام «کوهول» وجود دارد که کف آن از آب پوشیده است.

مردم دویوجان دارای پوشش منحصر به خود است. زنان که پخت نان و دوشیدن شیر را بر عهده دارند پوششی بی‎نظیر از رنگ‎ها دارند. این پوشش هنوز ادامه دارد و از روند تخریب در امان مانده است. عکاسی در این روستا نسبت به روستاییان دیگر استان بی‎دردسر و راحت است اما، دوربین غریبه‎ای که به سوی زنان نشانه رود با مخالفت روبه ‎رو خواهد شد.

روستا و غار دوگیجان مقصدی مناسب برای گردشگری

هر ساله در این روستا آیینی با شرکت همه‎ی زنان و مردمان روستا روی می‎دهد که بنا بر آن، ظهر نوزدهم تیرماه از روستا خارج شده و دسته دسته همراه زنان و بچه‎ها به سوی «پیر» یا «سلطان سنجر» که سلطان زنجیراش می‎گویند حرکت می‎کنند. حصار این پیر از سنگ است. مردم بخشی از راه خاکی را با تراکتور و بقیه را با پای پیاده می‎پیمایند.

عصر پیش از فرو رفتن آفتاب بر بلندی کوه سلطان سنجر رسیده و در میان سنگ‎های تلنبار شده جای می‎گیرند تا پیش از بر آمدن آفتاب شاهد گوسفندانشان باشند که بر گرد پیر می‎چرخند. این نمایش برای سلامتی و پر برکت بودن دام‎هایشان خوب است. داستان‎هایی از این آیین‎ها بر سر زبان‎هاست که اعتقادشان را بر آن بیش‎تر می‎کند. اطراف «پیر» پر است از خانواده‎هایی که شب را بر سر آتش به سر می‎برند و جوانانی که بر بلندی این کوه با احساس غرور از آینده‎ی برنامه‎هاشان سخن می‎گویند. از این بلندی روستای زنوزاق، زنوز و مرند دیده می‎شود. این پیر از آنِ مردمان زنوز است که فقط در این روز از سال روستاییان دویوجان زائر آن می‎شوند.

روستا و غار دوگیجان مقصدی مناسب برای گردشگری

پس از گوسفند گردانی به دور «پیر» و با برآمدن آفتاب مردم به سوی منطقه‎ی «سووانالیق» بین راه روستا و پیر سرازیر میشوند. در آن جا گوسفندان دوشیده شده و گاه خرید و فروش می‎شوند. مردم چند گروه شده و هر کدام در گوشه‎ای از دره‎ی بزرگ اوتراق کرده و از مهمانان‎شان پذیرایی می‎کنند. هر گروه از خانواده‎ها سفره‎ای پیش انداخته که از «چوچَه» یا «داستانا»ی پخت خودشان و پنیر و چای چیده شده است. به راحتی می‎توان بر سر سفره‎ها نشسته و با آنان هم سخن شد. چشم انداز این دره با گوسفندان، گاوها، الاغ‎ها و اسبان‎شان خاطره‎ی به یاد ماندنی بر جای می‎گذارد.
هوای خنک این منطقه مانع از گرما زدگی‎ست. کودکانی که در این آیین‎ها شرکت دارند کم‎کم یاد می‎گیرند که برای سال آینده نیز باید راهی این دیار شوند و چنین اعتقادی را پا بر جای نگه دارند. عصر مردم آماده‎ی سرازیر شدن به روستای‎شان شده و با خاطره و زیارتی دیگر سالی دیگر می‎آغازند.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید