آیا می‌خواهید مسافر زمان شوید و در گنبد مینا، به کهکشان سفر کنید؟ کهکشانی پر از شگفتی و معجزه خالقی توانا!

مسافران زمان گنبد مینا، کمربندها را محکم ببندید، سفر مهیجی پیش رو داریم!

سلام نو - سرویس گردشگری: می‌دانید می‌توانید با گنبد مینا، به قلب کهکشان‌ها سفر کنید؟ کهکشانی پر از شگفتی و معجزه خالقی توانا! می‌خواهید برای چند ساعت هم که شده از شلوغی، آلودگی شهر و کلا از زمین جدا شوید و غرق در سفری پر معنا و البته پر رمز و راز شوید؟ طوری که پس از بازگشت به دنیا با نگاهی عمیق‌تر به دنیای اطراف بنگرید؟ به خاطر همین است که دانشمندان در جستجوی ناشناخته‌ها، در این جهان باعظمت هستند و خود را تنها به زمین محدود نمی‌کنند. اصلا می‌خواهید به دوران کودکی برگردید و با شمردن ستاره‌ها آنچنان چشمانتان سنگین شود و بخوابی عمیق فرو روید؟ شاید هم کنجکاو هستید که در این کهکشان چه می‌گذرد و دانشمندان به چه نتایج جدیدی دست یافته‌اند؟

پس با ما همراه باشید تا بخشی از ماجرای مسافر زمان شوید و در گنبد مینا را با هم همسفر شویم. آیا مایلید؟

کهکشانی به وسعت بی‌نهایت!

همیشه از کودکی یاد گرفته‌ایم که به آسمان نگاه کنیم. شگفتی آسمان مخصوصا در شب، ما را مبهوت می‌کند. آسمان پر ستاره، چقدر به دنبال دب اکبر، دب اصغر و خوشه پروین بودیم. یادتان هست موقعی که کودک بودیم و می‌خواستیم با خدا حرف بزنیم، با آسمان نگاه می‌کردیم؟ انگار خدا در آسمان پیدا بود.

روزها به ابرها نگاه می‌کردیم تصویر می‌ساختیم و ابرها را به شکل خرگوش، موش و اژدها می‌دیدیم. یاد روزهایی بخیر که در پارک روی چمن‌ها می‌خوابیدیم و به آسمان خیره می‌شدیم. واقعا چه داشت این آسمان بی‌کران خدا که ما را اینچنین شیفته خود کرده بود؟

نگاه کردن به ستاره‌ها که انگار کار هر شبمان بود. گاهی که خوابمان نمی برد تا صد ستاره می‌شمردیم. ستاره پر نوری که همیشه به ما خیره شده بود. از ته دل می‌گفتیم آیا من ستاره‌ای در آسمان دارم؟ آیا با ستارگان حرف زده‌اید؟

آسمان چه روز و چه شبش پر از سوال و ابهام و قدرت بود. از دید کودکانه تا وقتی مسن می‌شویم همچنان این ابهت در جانمان بنده نوازی می‌کند.

همین کنجکاوی بشر است که باعث شده که دانشمندان سر به هوا شوند و دنبال کشف شگفتی‌های جهان هستی برآیند. هابل تصاویر عجیبی ارسال می‌کند، بشر به کره ماه می‌رود و ربات‌ها در کره مریخ مشغول کاوش هستند. واقعا که درک عظمت این جهان در مغز ما نمی‌گنجد. تا کنون از آسمان نما برای زنده کردن آن حس کنجکاوی استفاده کرده‌اید؟

گنبد مینا، بزرگترین پلانتاریوم خاورمیانه!

اما امروزه برای خلوت شدن ذهن چه می‌کنید؟ زندگی در هیاهوی شهر، دنیای دیجیتال، پر از همهمه و مشغله!

آیا دوست دارید لذت خاطرات کودکی خود را باز هم تجربه کنید؟ همان خیره شدن به آسمان، فکر کردن به ستاره‌ها، کهکشان‌ها، خورشید، زمین و سایر اجرام آسمانی؟

اصلا لازم نیست منجم و ستاره شناس باشید! فکر کردن به کلمات قلمبه سلمبه هم اصلا نیازی نیست. فقط دور شدن از مسائل زمینی و غرق شدن در آفرینش خدا.

به تازگی فهمیدم می‌شود این شرایط را مهیا کرد. حداقل برای دل خودمان. برویم یه گوشه دنج و از همه چیز رها شویم. جایی که ساختمان خورشید گونه آن، تداعی کننده ابهت و انرژی بخشی و نور خورشید است. گویی مثل کارتون‌های کودکی، مسافر زمان می‌شویم و آنجا، از دل زمین به کهکشان سفر می‌کنیم.

در گنبد مینا چه می‌بینیم؟

وقتی با چشم به آسمان نگاه می‌کنیم ستاره‌های درخشان با چشمک زدن دلفریبشان ما را با خود به ناکجا آباد می‌برند. اما اینقدر دورند که فقط نقطه‌ای نورانی از آنها پیداست. اما در گنبد مینا، همه چیز فرق می‌کند.

این آسمان نما، گنبد مینا، آمده است که برایمان ساعات خاطره‌‎انگیزی از آنچه نمی‌توانیم از نزدیک تجربه کنیم، به وجود آورد.

مسافران زمان گنبد مینا، کمربندها را محکم ببندید، سفر مهیجی پیش رو داریم!

با قدم برداشتن در ساختمانی عظیم الجثه پلانتاریوم، می‌توان فهمید اتفاقی هیجان انگیز در انتظارمان است. با هر قدم قلبمان تاپ تاپ می‌زند. اگر اهل کاوش و نجوم باشید، خوب می‌دانید قرار است در آن شب خاص چه اتفاقی بیفتد. مثل بارش شهابی، عبور ستاره دنباله‌دار و یا یه اتفاق نادر. پس کلی تلسکوپ در اندازه‌های مختلف و همچنین کارشناس آنجا هستند که برای دیدن چنین لحظه‌ای به یاری‌مان بشتابند. مگر می‌شود آن لحظه‌های نادر کهکشانی را از دست داد؟

اگر هم اهل رصد نباشید اما کنجکاوی کاوش آسمان و ستارگان و اجرام آسمانی، قلقلکتان می‌دهد، می‌توانید با استفاده از دوربین‌های سه بعدی به کهکشان راه شیری، تازه‌ترین تصاویر ارسال شده از فضا، تصاویری که هابل این غول فضاپیما به زمین ارسال کرده، شگفتی‌های عظیم آفرینش را ببینید و به فکر فرور روید. درست مثل وقتی که در سینمای سه بعدی در حال دیدن فیلم هیجان‌انگیزی هستید.

در واقع این مکان تنها برای دیدن اجرام آسمانی ساخته نشده است. در گوشه و کنار ساختمان گنبد مینا، قسمت‌های جالب و تاریخی زیادی وجود دارد. مثلا در بخش زمین سیاره زنده، مجسمه ابوریحان بیرنی ایستاده است. یا حکیم جرجانی این دانشمند و پزشک ایرانی در بخش زمین گهواره تمدن است و می‌توان اطلاعات زیادی از دستاوردهای او یاد گرفت. اگر عباس ابن فرناس را نمی‌شناسید در قسمت فضا جایگاه آینده با ماکت پرواز او آشنا شوید! همچنین بزرگان دیگری که در این علم تبحر داشته‌اند و ما کمتر نام آنها را شنیده‌ایم.

آسمان نما و اینهمه شگفتی

مطمئنم وقتی از این سفر پر ماجرا به زمین بر می‌گردید نگاهتان به دنیا و مسائلش متفاوت خواهد شد. چرا که شما با بخش دیگری از خلقت آشنا شده‌اید که مسائل و پیچیدگی‌های امروز ما در برابرش کوچک و حتی مسخره به نظر می‌رسد! آنجاست که از عمق وجود خود بلند می‌گویید فتبارک الله احسن الخالقین.

سرتان را درد نیاورم، من که خودم هر چه به آسمان نگاه می‌کنم وجودم پر از انرژی و شگفتی می‌شود. دلم می‌خواهد باز به گنبد مینا بروم و در دل داستانی دیگر غرق شوم!

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید