مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، ما را یاد کارتون اتوبوس جادویی و سفرهای علمی می‌اندازد!

سفر علمی به ناشناخته‌ها در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

سلام نو-سرویس گردشگری: مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، از آن جاهایی است که شما را به دوران کودکی می‌برد. متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ به خاطر دارند که برنامه سفر علمی چقدر زیبا و مهیج بود. در سفری که دانش‌آموزان به همراه معلم و اتوبوس جادویی به کهکشان، بدن موجودات زنده، کف اقیانوس و غیره می‌رفتند تا بتوانند مطالب پیچیده علمی را به زبان ساده و کاملا عملی یاد گرفته و شگفتی‌های پیرامون را کشف کنند. اگر می‌خواهید تجربه چنین اتفاقی را داشته باشید با ما همراه باشید.

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، ما را یاد کارتون اتوبوس جادویی و سفرهای علمی می‌اندازد! 

بهترین راه آموزش، تجربه کردن است

حال که سوار اتوبوس مدرسه شدیم می‌خواهیم مثل دانش‌آموزان به مکاشفه بپردازیم. مقصد سفر به درون علوم مختلف است. جایی که زکریای رازی، دکتر حسابی، دکتر ابوعلی سینا و هزاران پروفسور و دانشمند در آن دنیای علمی غرق شدند و توانستند با دستاوردهای خود به جامعه بشری خدمت کنند. مسافران آماده‌اید؟ سفر مهیج ما شروع شده است.

مقصد ما مرکز علوم و ستاره شناسی تهران به آدرس نیاوران، سه راه یاسر، خیابان عمار، کوی شهید صالحی است. خدا می‌داند از سال ۱۳۷۹ این مرکز بنا شده تاکنون، چقدر بازدید کننده داشته و بذر کنجکاوی و شکوفایی در وجود چند نفر کاشته شده است!

مرکزی به مساحت ۶ هزار متر مربع با ۳ هزار متر مربع ساختمان آن هم دو طبقه! پس سفر طولانی در پیش داریم. قبل از آن به خوبی خود را مجهز کنید.

اطلاعیه مهم: در مرکز علوم و ستاره شناسی می‌توانید به وسایل دست بزنید، آزمایش کنید، با کمک کارشناس و همینطور مطالب نوشته شده کنار هر دستگاه، از آن استفاده کنید. هر چه کنجکاوتر باشید این سفر برای شما مفیدتر است.

بخاطر اینکه محدودیت سنی ندارد، با هر چند نفر همراه که بخواهید می‌توانید وارد شوید. کوچک، بزرگ، کودک، نوجوان، جوان، مسن و هر سن و سالی فرقی نمی‌کند.

سفر علمی از کجا آغاز می‌شود؟

همه علاقه‌مندان به علوم مختلف می‌توانند همراه ما باشند. چه طرفدار اینشتین و دستاورهایش باشید و چه مثل زکریای رازی عاشق ترکیب کردن مواد با هم باشید، چه مانند مریم میرزایی نخبه ریاضی باشید و چه به علم نجوم علاقه‌مند باشید در مرکز علوم، جا برای همه هست.

علاقه‌مندان به نجوم از شما شروع می‌کنیم: شما وارد تالار کهکشان شده‌اید. اینجا سر به زیر نباشید بلکه سر به هوا حرکت کنید! سر به زیر که باشید تنها ۷۰ صندلی می‌بینید که برای برگزاری سمینار علمی، جشنواره‌ها، مراسمات و غیره از آن استفاده می‌شود. اما اگر سر به هوا باشید همان چیزهایی را می بینید که عاشقش هستید.

سفر علمی به ناشناخته‌ها در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

از منظومه شمسی و نظم و ترتیب قرارگیری سیاره‌ها گرفته تا صور فلکی، ستاره‌ها، سیاه چاله‌ها و سایر اجسام آسمانی را خواهید دید. البته هم می‌بینید و هم صداهایی می‌شنوید. انگار وارد سینمای چند بعدی شده‌اید! فقط دلتان می‌خواهد لباس فضا بپوشید و در جو معلق شوید. تا شما مشغول اکتشاف و چرخش در فضا و آسمان شب هستید، ما سری به رصدخانه مرکز ستاره شناسی، می‌زنیم تا بتوانیم در مرکز گنبدی، از تلسکوپ Meade LX۲۰۰ EM، بازتابی، شکستی سیار، دوربین‌های چشمی و CCD  پیشرفته کار کنیم و به کاوش فضا ادامه دهیم.

پس از کاوش و فضانوردی، ذهن کنجکاومان می‌خواهد بداند وزن ما در هر سیاره چقدر است؟ برای همین به سالن ترازوها رفتیم.

در سالن ترازوی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، ۵ ترازو وجود دارد که می‌توان وزن خود را روی زمین، ماه، مریخ، مشتری و خورشید، اندازه گرفت. تازه دلیل این تفاوت اندازه‌گیری را متوجه می‌شویم.

علاقه‌مندان به اندازه‌گیری و فعالانی که بخش منطقی آنها فعال است، حالا نوبت به شما می‌رسد. همچون اینشتین آزادید از همه ۱۲ آزمایشی که در زمینه نور، صوت، الکتریسته، مکانیک سیالات و غیره وجود دارد، هر آنچه تئوری یاد گرفته‌اید را به صورت عملی پیاده سازی کنید. فرقی نمی‌کند دانش‌آموز دبیرستان باشید یا مادربزرگی۶۰ ساله!

هر کسی زکریای رازی را بشناسد می‌داند او کیمیاگری می‌کرد. بخاطر همین در سالن شیمی می‌توانید با آزمایش اسلامی و مدرن، DNA و غیره از نزدیک آشنا شوید.

چرا راه دوری در کهکشان برویم؟ آیا می‌دانید روی همین زمینی که زندگی می‌کنیم، دمای سطح زمین تا عمق ۱.۵ متری چه تغییراتی می‌کند؟ در بخش هواشناسی این تغییرات را با چشم با کمک ابزارها خودتان می‌بینید. در اخبار هواشناسی کمینه و بیشینه دما را اعلام می‌کنند. اینجا می‌توانیم با استفاده از جعبه اسکرین، این کار را انجام دهیم. همچنین رطوبت هوا، تغییر رطوبت، بارش برف و باران، ساعات آفتابی و اوقات شرعی را دقیقا معلوم کنیم! یعنی خودمان به یک مجری هواشناسی تبدیل می‌شویم!

با ساعت آفتابی هم زمان را می‌توان تعیین کرد. این ساعت فوق العاده ساده با دقت ۵ دقیقه زمان را نشان می‌دهد. مثلا ۵:۳۰، ۵:۳۵ و ... را می‌توان با این ساعت اندازه‌گیری کرد.

سفر علمی به ناشناخته‌ها در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

انرژی‌هایی مانند باد، می‌توانند به انرژی دیگری مانند برق تبدیل شوند. خب در بخش انرژی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، همه می‌توانند این آزمایشات را انجام دهند و آنچه در کتاب‌ها خوانده‌اند را پیاده‌سازی کنند.

بعد از این‌همه آزمایش و هیجان، کمی استراحت کنیم. می‌توانیم در تالار تفکر، بیش از ۵۰ نوع بازی و ۱۲ نوع دستگاه فکری مثل برج هما بازی کنیم. تا هم خستگی این‌همه فعالیت از تنمان در رود و هم خلاقیت خودمان را محک بزنیم. راستی بخش معماها خیلی جالب و هیجان‌انگیز است و حس رقابتی فوق‌العاده برای حل آنها در ما ایجاد می‌شود.

پس از یک روز سراسر کشف و انجام آزمایشات مختلف، انگار گره‌های ذهنی و سوالاتی که همیشه با خواندن کتابهای زیست، علوم، فیزیک، شیمی و غیره در ذهنمان پیش می‌آمد، الان رفع شده و همه چیز را خودمان آزمایش کردیم.

الان بهترین فرصت برای ثبت نام در دوره‌های آموزشی مرکز علوم و ستاره شناسی است تا اطلاعات علمی و عملی خود را تکمیل کنیم. آیا برای سفر مهیج دیگری آماده‌اید؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید