رئیس‌جمهور چین در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با تمجید از نقش عربستان سعودی در یمن، مدعی شد که ریاض برای صلح در یمن تلاش می‌کند.

 چین: عربستان برای صلح در صنعاء تلاش می‌کند
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین جمعه با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و دو طرف در خصوص روابط دو جانبه و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای رایزنی کردند.

به نوشته العربیه، رئیس‌جمهور چین در این تماس تلفنی گفت که عربستان سعودی نقش محوری در منطقه دارد. او در ادامه با تمجید از نقش عربستان سعودی در یمن، مدعی شد که ریاض برای صلح در یمن تلاش می‌کند.

طرفین همچنین در خصوص توسعه روابط دو جانبه، به ویژه در حوزه اقتصادی و در چارچوب کمیته مشترک چین و عربستان سعودی، رایزنی کرده و بر افزایش تلاش‌ها در این راستا تأکید کردند. رئیس‌جمهور چین و ولی‌عهد سعودی در این گفت‌وگو روابط دو کشور را «راهبردی» توصیف کردند.

خبرگزاری شینهوا نیز در این مورد نوشت که «شی جین پینگ» در این تماس تلفنی بر حمایت از تلاش‌های ریاض برای دفاع از حاکمیت، امنیت و ثبات خود تأکید کرد و گفت که چین آماده همکاری با عربستان سعودی برای ایجاد ثبات در منطقه غرب آسیاست.

او همچنین گفت که چین به هم افزایی طرح کمربند و جاده با چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و ایجاد الگوی همکاری در سطوح بالا بین دو طرف در زمینه‌های انرژی، اقتصاد و تجارت و همچنین فناوری با سطوح بالا ادامه خواهد داد.

«شی جین پینگ» سپس بر آمادگی پکن برای امضای قرارداد منطقه آزاد تجاری میان چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در آینده نزدیک تأکید کرد.

روابط رو به گسترش پکن و ریاض

طبق گزارش کمرگ چین در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲، عربستان در سال ۲۰۲۱ با تأمین ۱۷ درصد نفت چین، بزرگترین صادر کننده نفت به این کشور محسوب می‌شود و پکن به طور میانگین روزانه ۱.۷۵ میلیون بشکه نفت از سعودی‌ها خریداری می‌کند. روزنامه وال استریت ژورنال چندی پیش به نقل از منابع آگاه نوشت که عربستان و چین در سایه تنش میان ریاض و واشنگتن، به گفت وگوهای خود برای فروش بخشی از نفت با ارز «یوآن» سرعت بخشیده‌اند.

در ادامه توسعه روابط چین و عربستان سعودی روزنامه وال استریت ژورنال در اسفند سال گذشته به نقل از منابعی نوشته بود که ریاض در سایه تنش کنونی با واشنگتن، از شی‌جین پینگ رئیس جمهور چین دعوت کرده در راستای تقویت روابط، به این کشور سفر کند.

بر اساس اعلام این روزنامه آمریکایی، انتظار می‌رود که سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی پس از ماه رمضان انجام شود و ریاض در حال برنامه ریزی است تا استقبالی همانند استقبالی که از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق انجام داده، برای رئیس جمهور چین داشته باشد.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز دی ماه سال گذشته گفت که گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که عربستان سعودی با کمک چین در حال ساختن موشک‌های بالستیک است. سی‌ان‌ان مدعی شده بود که تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده توسط این شبکه نشان می‌دهد که پادشاهی (عربستان سعودی) در حال حاضر سلاح‌ها را حداقل در یک مکان تولید می‌کند.

منابع غربی در سال ۲۰۲۱ نیز از همکاری ریاض و پکن در زمینه انرژی هسته‌ای و ایجاد زیرساخت‌هایی برای تولید سوخت هسته‌ای خبر داده بود. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل چند مقام غربی فاش کرده بود که عربستان سعودی با کمک چین تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید