مملیکا؛ بلاگر و راهنمای سفره، اون عاشق ایران و ایرانگردیه و با این وجود تا الان ۲۸ کشور رو سفر کرده که برخی از اون‌ها چندین مرتبه تکرار شده. مملیکا لیسانس مکانیک داره و هشت سال در صنعت نفت و گاز کار کرده و با این‌که رویاهای بزرگی در زمینه مهندسی داشته، سال ۹۵ استعفا می‌ده و با دنیای مهندسی خداحافظی می‌کنه. این ماجراجو در سفری به اتیوپی از یک مکان عجیب و تکرار نشدنی دیدن می‌کنه، مکانی مشهور که به ثبت جهانی یونسکو رسیده. با ما همراه باشید تا با روایت مملیکا از «کلیساهای صخره‌ای لالیبلا» بیشتر بدونیم.

روایت مملیکا از کلیساهایی استثنائی و هیجان‌انگیز در دل صخره‌های اتیوپی

سلام نو - سرویس گردشگری: مملیکا راجع‌به روند و علت ساخت کلیساهای صخره‌ای در لالیبلا این‌طور می‌گه: "بازدید از لالیبلا و کلیساهای صخره‌ای اون از واجبات سفر به اتیوپی هست. در قرن ۱۲ میلادی، پادشاهی به نام لالیبلا بر حبشه حکومت می‌کرده که تصمیم می‌گیره این کلیساها که تعدادشون در طول ۲۳ سال به ۱۱ عدد رسید رو بسازه. اتیوپی معروف هست که اولین یا دومین کشوری بوده که دین مسیحیت رو به طور رسمی قبول کرده. لالیبلا تصمیم می‌گیره یک اورشلیم (قدس) جدید در اتیوپی در آن زمان بسازه (زمانی که صلاح الدین ایوبی به قدس حمله می‌کنه و اونجا رو تحت سلطه می‌گیره). این کلیساها به قدری جالب و مشهور هستند که سال ۱۹۷۸ ثبت جهانی یونسکو شدند."

اون در ادامه به نحوه ساخت و اجرای جالب این بناها و برگزاری مراسم‌های مذهبی اشاره می‌کنه: "این کلیساها در دل صخره و به صورت یک تکه ساخته شده و در واقع صخره ها کنده شده و این کلیساها صخره یک تکه هستند که داخل و اطراف انها کنده شده است. سقف آن‌ها هم سطح زمین است و از دور دیده نمی‌شود و شاید باعث بشه توسط دشمنان دیده نشه و تخریب نشه. ارتفاع آنها تا ۵۰ متر هم می‌رسه. معماری ایرانی، طاق‌های ساسانی و حتی طرح چلیپا نیز استفاده شده. مسیحیان ارتودوکس اتیوپی از این مکان برای اجرای مراسم حج سالیانه نیز استفاده می‌کنند. هر یکشنبه صبح زود نیز مردم از اطراف به این کلیساها برای انجام مراسم مذهبی میایند."

روایت مملیکا از کلیساهایی استثنائی و هیجان‌انگیز در دل صخره‌های اتیوپی

مملیکا از فضای داخلی این کلیساها و نحوه ارتباط‌شون به هم می‌گه: "داخل هر ۱۱ کلیسا، یک بخشی هست که فقط کشیش‌های آن‌جا اجازه ورود دارند و میگن یک نسخه کپی از الواح ده فرمان حضرت موسی قرار داره، و میگن نسخه اصلی که داخل تابوت عهد عتیق هست نیز در کلیسایی در شهر آکسوم در شمال اتیوپی قرار داره که فقط یک نفر اون‌ها رو دیده. اینکه چقدر واقعیت داره، فقط همون یک نفر می‌دونه. اکثر این کلیساها با کانال و یا تونل به هم متصل هستند. یعنی برای رفت و آمد بین آن‌ها نیازی نیست به سطح زمین بیایید. در پایین این کلیساها نیز کانال های جمع آوری آب سطحی وجود داره که آب باران جمع نشه اونجا. به جز آخرین و مهم‌ترین کلیسا، بقیه اون‌ها سقف محافط جهت جلوگیری از تخریب توسط باران داره."

اون در نهایت از حرف و حدیث و اعتقادات مردم بومی لالیبلا درباره طرز ساخت کلیسا و بازدید متفاوتش می‌گه: "مردم محلی نیز اعتقاد دارند که سنگ تراشی این کلیساها کار سختی بوده و با کمک فرشتگان انجام شده. حتی یک از دستفروش‌های اونجا می‌گفت کرونا به خاطر وجود این کلیساها به این منطقه نرسیده. دیدن این کلیساها بسیار ماجراجویانه و هیجان‌انگیز و جذاب بود و متفاوت با تمام بازدیدهای قبلی من از کلیساهای مختلف در کشورهای مختلف."

روایت مملیکا از کلیساهایی استثنائی و هیجان‌انگیز در دل صخره‌های اتیوپی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید