قیمت گندم دولتی برای اصناف و صنایع ۴.۵ برابر افزایش یافت. این موضوعی است که رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی مطرح کرد.

افزایش ۴.۵ برابری قیمت گندم دولتی برای اصناف/ موج جدید گرانی از راه می‌رسد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، صنایع و اصناف سال جدید را با خبر افزایش قیمت گندم و آرد آغاز کردند. بر این اساس نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

جنگ روسیه و اوکراین هم که از اوایل اسفند وارد فاز نظامی شد، جهان را به سمت بحران انرژی و تامین غلات پیش برد. در حالی که تمام این اتفاقات جهان را برای تامین نان و محصولات گندمی به نگرانی فرو برد، مسئولان در ایران اثر این اتفاقات را روی بازار حداقل می‌دانستند.

در همین زمینه رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور ابتدای سال جاری به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد: افزایش قیمت گندم تاثیری در افزایش نرخ آرد و نان نخواهد داشت.

مشخص نیست که بر مبنای کدام گزاره علم اقتصاد، عطاا… هاشمی تاثیر گرانی مواد اولیه بر قیمت کالای نهایی را ناچیز می‌داند؟! اما از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان نسبت به گرانی محصولات وابسته به گندم ازجمله آرد، نان، ماکارونی، بیسکوئیت، شیرینی، کیک، پاستا و … هشدارهایی مطرح کردند.

موج جدید گرانی از راه می‌رسد؟

در حالی که یک ماه هم از این اتفاقات نمی‌گذرد، حالا شاهد آغاز موج جدید در این گروه از کالاها هستیم. با این حال به نظر می‌رسد طی روزها و هفته‌های آینده افزایش قیمت محصولات گندمی به خرده‌فروشی‌ها برسد.

در همین زمینه رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی از رشد حدود ۴.۵ برابری، یعنی ۳۵۰ درصدی گندم دولتی به اصناف و صنایع خبر داد.

طبق اعلام محمدرضا مرتضوی به ایلنا، در سال جدید قیمت گندم دولتی برای صنف و صنعت از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان تغییر کرد. متعاقب این افزایش نرخ، قیمت آرد نیز روند صعودی به خود گرفت و به کیلویی ۱۶ هزار تومان رسید.

تبعات افزایش قیمت گندم

او درباره تبعات این افزایش قیمت توضیح داد:  به‌عنوان مثال اگر ماکارونی کیلویی ۱۲ هزار تومان بود با تغییر قیمت‌ گندم، بهای آن به کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌رسد.

مرتضوی درباره خطر کمبود گندم و غلات نیز یادآور شد: قیمت گندم در بازارهای جهانی بالا رفت، اما با کمبود گندم مواجه نشده‌ایم. جنگ روسیه و اوکراین جهان را با فقدان دانه‌های روغنی درگیر کرد، اما در زمینه تامین گندم خللی مشاهده نمی‌شود.

 

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    دولت باید فکر اساسی کند مردم خودشان گرانی را حس می‌کنند ولی دولت مردان با مردم روراست نیستن یک بام دو هوا بامردم رفتار می کنند روراست با مردم باشن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید